رویای سال ۱۴۰۱ بر باد رفت؛

دنده عقب شاخص کل بورس از سقف

آخرین روز هفته بازار سهام همچنان تحت‌تاثیر حواشی عرضه خودرو در بورس کالا بود. با این حال نمادهای خودرویی توانستند از محدوده منفی خارج و سبزپوش معامله شوند.

به گزارش جهان صنعت نیوز: جنجال شورای رقابت سبب شد تا نفس‌های بازار به شماره بیفتد. حواشی ایجاد‌شده برای گروه خودرو، پس از رالی صعودی خوبی که بورس تهران طی کرده بود، منجر به ایجاد یک شوک منفی و حرکت نزولی شد.


هرچند که طی دو روز گذشته تا حدودی بازار به تعادل رسید اما هنوز چشم‌انداز مشخصی برای بازار وجود ندارد.

اخبار ضد و نقیض دولت در رابطه با ورود خودرو به بورس کالا سبب شد که سهامداران شاهد خروج میلیاردها تومان پول حقیقی‌ها از بورس شود. هرچند بسیاری از تحلیلگران تا پیش از جنجال‌های شورای رقابت معتقد بودند بورس قابلیت سقف‌شکنی حتی تا پایان سال را دارد اما حالا نظرها متفاوت شده است.

دعوای زرگری بورس خودرویی

عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: با اتفاقاتی که برای خودرو طی چند هفته گذشته رخ داد، به نظر می‌رسد تکلیف صنعت خودرو روشن شد. یک دعوای زرگری اتفاق افتاد تا در نهایت دولت حق‌السهم خود را از این فرآیند اخذ کند.

وی می‌افزاید: برآوردها نشان می‌دهد که وزارت کشور و شهرداری از محل فروش خودرو در بورس در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنند. اما با این حال اگر در این معادله شورای رقابت به این مساله پایبند باشد که هزینه‌های تحقیق و توسعه را نیز در قیمت تمام‌شده لحاظ کند و ۱۵ درصدی که از مابه‌التفاوت قیمت پایه و بازار به تولیدکننده داده می‌شود، صنعت خودرو نه در کوتاه‌مدت که در بلندمدت شرایط خوبی پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین تاکید می‌کند: در خصوص بازار نیز باید دید تا چه حد بازار مبادله ارز که وعده داده شده راه‌اندازی شود می‌تواند سیگنال مثبتی به بازار مخابره کند.

نقطه امید بورسی

حقانی‌نسب تصریح می‌کند: تنها نکته مثبت این است که خوشبختانه دولت راه‌های کسری بودجه ریالی خود را پیدا کرده است و باعث می‌شود که به حوزه تولید فشار کمتری آورد. در کنار این موضوع اگر هفته آینده مالیات بر عایدی سرمایه نیز به نتیجه برسد، می‌توان کورسوی امیدی برای اهمیت به تولید را احساس کرد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: تصور بر این است که بازار به مرور خوب خواهد شد هرچند که در کوتاه‌مدت شرایط متاسفانه با ابهامات زیادی روبه‌رو است. سطح تحلیل بازار پایین است و با این همه اتفاق نمی‌توان پیش‌بینی درستی داشت.

وی همچنین با بیان اینکه هنوز انتظارات تورمی در خصوص قیمت ارز هم فروکش نکرده است، می‌افزاید: هر چند قیمت دلار تقریبا تثبیت شده است اما هنوز انتظارات تورمی وجود دارد. اگر قیمت تا حدودی تثبیت شود می‌توان به حل شدن مشکل بازار سرمایه در میان‌مدت هم امیدوار بود..

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 332679
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا