واکنش وزیر اقتصاد به طرح مولدسازی دارایی های دولت؛

هیچ تخلفی در مساله مولدسازی مصونیت ندارد

وزیر اقتصاد گفت: از مصونیت قضایی مولدسازی دارایی های دولت سوء برداشت شده و در دولت سیزدهم احدی درصورت انجام تخلف و فساد در پیگرد و پاسخگویی مصونیت ندارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد.


چقدر صدور مجوز در کشور تسهیل شده است؟

خاندوزی: صدور مجوز کسب و کار بدون نیاز به مراجعه و کاغذبازی پیش از سال ۱۴۰۱ وجود نداشت. این شرایط از فروردین امسال فراهم شده است.

مردم با مراجعه به سایت مجوز دات آی آر به راحتی می توانند ملاحظه کنند چه تعداد مجوز درخواست و چه تعداد صادر شده است.

طبق آمار این سایت تاکنون ۲۳۶ هزار نفر بدون مراجعه به هیچ دستگاهی و بدون کاغذبازی مجوز کسب و کار دریافت کرده اند و ۱۳۸ هزار نفر هم در نوبت هستند. این سامانه همه ساعات شبانه روز فعال است و صبح قطعا این آمار بالاتر خواهد بود.

هنوز وضعیت ایده آل نیست اما ۹۰ درصد مسیر را طی کرده ایم. هنوز هم در برخی دستگاه ها و استان ها نظر مدیران دستگاه ها در صدور مجوز وجود دارد. عزم سه قوه بر اجرای کامل قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار ها است. اکنون اکثر دستگاه ها به درگاه ملی مجوزها متصل هستند.

تکلیف آن دستگاه هایی که تاکنون متصل نشده اند چه می شود؟

خاندوزی: عزم جدی داریم این تحول اقتصادی در حوزه مجوزها رخ دهد. هر سه قوه بر نظارت بر اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار جدی هستند. سازمان کل بازرسی و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در حوزه برخورد با دستگاه های متخلف ورود پیدا می کنند.

امیدواریم روزی برسد که ۱۰۰ درصد دستگاه ها به درگاه ملی مجوزها متصل شوند.

تا چه زمانی این قانون به طور کامل اجرا می شود؟

خاندوزی: قانون تسهیل صدور مجوزها دو دسته احکام دارد، نخست مربوط به مجوزهای ثبت محور است که اساسا شروع کسب و کار متوقف نیست و به محض درخواست متقاضی و تعهد او، مجوز کسب و کار صادر می شود. این بخش ۱۰۰ درصد اجرایی شده و در مجموع ۶۲ درصد مجوزهای دستگاه ها ثبت محور هستند.

بخش دوم قانون عمدتا مربوط به حوزه دستگاه های حقوقی می شود که کار تا حد خوبی در بخش دادگستری پیش رفته است اما بخش کانون وکلا و دفاتر عقب مانده است و امیدواریم در این حوزه هم به زودی شاهد اجرای قانون باشیم.

منظور از مولدسازی دارایی های دولت چیست و چه فرقی با خصوصی سازی دارد؟

خاندوزی: این حجم توجهات به مولدسازی دارایی های دولت، نشان دهنده اهمیت این موضوع است. مولدسازی به همین اندازه راهگشا است و ما از نقد کارشناسی استقبال می کنیم.

در کشور ما مولدسازی چندین سال در بودجه بوده و باید ۴۰ هزار میلیارد تومان از این طریق کسب درآمد می شد اما تنها ۷۰۰ میلیارد تومان کل درآمد دولت قبل از این بخش بوده است.

ما آسیب شناسی کردیم و املاک راکد را اهرمی برای تکمیل پروژه های صنعتی، عمرانی، کشاورزی، راه، بیمارستان و مدرسه می کنیم. این اراضی با شفافیت کامل و اطلاع رسانی به مردم قبل از نهایی شدن، مولدسازی خواهند شد.

چرا برای اجرایی شدن مولدسازی نیاز به مصوبه سران قوا بود و موضوع مصونیت قضایی برای چیست؟

خاندوزی: یکی از موانعی که بر سر راه تبدیل دارایی های راکد به سرمایه جدید وجود داشت، پیچ و خم اداری و حقوقی است برای همین شورای عالی هماهنگی اقتصادی که روسای سه قوه در آن حضور دارند به این موضوع ورود کرد و ترکیب هیات مولد سازی شامل معاون اول رئیس جمهور، دادستان کل کشور و نماینده مجلس است به این معنی که دستگاه های نظارتی از ۳ قوه در این هیات حضور دارند.

از مصونیت قضایی مولدسازی دارایی های دولت سوء برداشت شده و در دولت سیزدهم احدی در صورت انجام تخلف و فساد در پیگرد و پاسخگویی مصونیت ندارد.

دولت تعهد داده با شفافیت کامل در اتاق شیشه ای پیش چشم ۸۵ میلیون هموطن این کار انجام می شود و اگر هم تخلفی صورت گیرد دستگاه های نظارتی اجازه دارند که اگر کوتاهی در این دستورالعمل وجود دارد با آن برخورد کنند.

در حوزه جلوگیری از فرار مالیاتی چه اقدامی شده است؟

خاندوزی : با اتصال سامانه های اقتصادی به یکدیگر، بیش از ۲ میلیون مودی جدید که اصلا پرونده مالیاتی نداشتند شناسایی شده اند که عدد پرداختی مالیات آن ها قابل ملاحظه است.

در کل ۴ میلیون نفری مودی سال های قبل بوده که ۵۰ درصد این میزان، مودی جدید که فرار مالیاتی داشتند، شناسایی شده است.

از مجموع ۴ میلیون و ۷۷۰ پرونده مالیاتی، ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار پرونده بدون رسیدگی و با اعتماد به اظهارنامه مالیاتی بسته شده و پذیرش ۷۷ درصد مالیات ها به صورت خوداظهاری بوده است. ما بقی به جهت اینکه شاخص پر مخاطره و پر ریسک بودند بررسی مالیاتی شده اند.

درآمدهای دولت خوب بوده چرا گرانی در کشور داریم؟

خاندوزی: کشور در حوزه صادرات غیر نفتی رکورد سال های گذشته را شکسته است. دولت بالای ۹۰ درصد وصولی درآمد داشته است و توانسته هزینه های جاری و عمرانی را انجام دهد هر چند در هزینه عمرانی هنوز عقب هستیم.

تورم و گرانی ریشه ها و عوامل دیگری دارد امسال نه فقط کشورهای اروپایی بلکه کشورهای همسایه هم به دلایلی همچون جنگ اوکراین، با افزایش های شدید هزینه مواجه بوده اند.

هم شرایط خارجی هم برخی عوامل داخلی باعث رشد تورم در کشور بوده اما با اجرای سیاست های داخلی، طی ماه های آینده بازگشت آرامش به بازارها و کنترل تورم را داریم.

انتشار بدهکاران بانکی چه تاثیری در کاهش بدهی ها داشته است؟

خاندوزی: این موضوع بسیار در افزایش انگیزه بازپس دادن معوقات مالی اثرگذار بوده و افراد به خاطر حفظ حیثیت اقتصادی خود اقدام به بازگشت بدهی ها کردند. مهمترین ابزار مبارزه با فساد همین شفافیت است.

این طرح اجرا شده و استمرار خواهد داشت و برای سال آینده هم شفافیت در این بخش را ادامه می دهیم.

عرضه خودرو در بورس ادامه دارد؟

خاندوزی: طبق مصوبه شورای عالی بورس، عرضه در بورس کالا تداوم خواهد داست و به دنبال این هستیم تا اختلاف این مصوبه با مصوبه شورای رقابت به لحاظ حقوقی حل و فصل شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

اقتصاد کلان
شناسه : 332183
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا