بر اساس داده‌های مرکز آمار؛

سبقت دوباره قیمت مسکن از تورم

مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود،‌ میانگین قیمت هر مترمربع مسکن شهر تهران در دی ماه امسال را حدود ۵۵ میلیون تومان اعلام کرد. نگاهی به آمارهای رسمی نشان می‌دهد قیمت مسکن پس از آنکه سال گذشته از تورم عقب مانده بود،‌ دوباره توانست از آن سبقت بگیرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر اساس گزارش مرکز آمار،‌ میانگین قیمت مسکن شهر تهران در دی ماه امسال به حدود ۵۵ میلیون تومان رسیده‌است.

بر اساس شاخص قیمت مسکن مرکز آمار، در اولین ماه زمستان امسال قیمت خانه در شهر تهران در مقایسه با آذر، افزایش حدود ۱۰ درصدی را ثبت کرده است. این بالاترین افزایش ماهانه قیمت مسکن شهر تهران از مرداد ۱۳۹۹ محسوب می‌شود. موضوعی که سناریو کاهش قیمت مسکن را کم‌رنگ‌تر از گذشته کرده است.

قیمت مسکن از تورم جلو زد

نگاهی به داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت خانه در شهر تهران در ۱۰ ماه ابتدایی امسال حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میانگین افزایش قیمت همه کالاها و خدمات یا همان تورم کلی اقتصاد در این مدت حدود ۳۸ درصد بوده است. به بیان دیگر، افزایش قیمت واحد مسکونی در ۱۰ ماه ابتدایی امسال بیش از تورم بوده است.

این در حالی است که سال گذشته، ‌افزایش قیمت مسکن در ۱۰ ماه ابتدایی از تورم عقب مانده بود. در سال ۱۴۰۰، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران افزایش حدود ۱۵ درصدی را ثبت کرده بود. اما در همین بازه زمانی، تورم حدود ۲۶ درصد گزارش شده بود.

نگاهی به داده‌های ۶ سال گذشته نشان می‌دهد که به طور کلی افزایش قیمت خانه در همه سال‌ها بیش از تورم بوده‌است‌ و تنها سال گذشته از تورم عقب ماند.

به عنوان مثال سال ۱۳۹۹ قیمت خانه در شهر تهران افزایش بیش از ۶۳ درصدی را در ۱۰ ماه ابتدایی سال تجربه کرد. تورم نیز در این بازه زمانی ۱۰ ماهه، حدود ۲۷ درصد بود.

به طور کلی از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا دی ماه امسال در حالی میانگین قیمت تمام کالاها و خدمات افزایش حدود ۳.۸ برابری را تجربه کردند که قیمت واحد مسکونی شهر تهران در این بازه زمانی ۱۲.۴ برابر شده است.

قیمت خانه و تورم

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 331701
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا