با اعمال سیاست‌های زیست محیطی؛

جنگ تجاری آب و هوایی راه افتاده است

کشورها به دنبال راه‌حل‌های جدید برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی هستند، اما این راه‌حل‌ها ممکن است تنش‌های تجاری بیشتری را در جهان رقم بزند.

به گزارش جهان صنعت نیوز: تلاش‌ها برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی، کشورهای سراسر جهان را وادار می‌کند تا سیاست‌های متفاوتی را در قبال صنعت و تجارت اتخاذ کنند. این امر ممکن است دولت‌ها را به یک درگیری جدید بکشاند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، این درگیری‌های جدید بر سر سیاست‌های اقلیمی، اتحادهای بین‌المللی و سیستم تجارت جهانی را تحت فشار قرار می‌دهد. سیاست‌هایی با هدف جلوگیری از فاجعه زیست‌محیطی می‌تواند منجر به جنگ‌های تجاری فرامرزی مکرر شود.

در ماه‌های اخیر، ایالات متحده و اروپا یارانه‌ها، تعرفه‌ها و سیاست‌های دیگری را با هدف تسریع انتقال انرژی سبز پیشنهاد یا معرفی کرده‌اند.

بازگشت به دوران محدودیت‌های تجاری

حامیان این اقدامات معتقدند برای جلوگیری از فاجعه زیست محیطی، دولت‌ها باید برای گسترش منابع انرژی پاک‌ و مجازات انتشاردهنده‌های گازهای گلخانه‌ای اقدام کنند.

اما این رویکرد، منتقدانی نیز دارد. این افراد معتقدند که این سیاست‌ها فشار زیادی به کشورها و شرکت‌های خارجی وارد می‌کند. زیرا دولت‌ها به صنایع خود یارانه می‌دهند یا تعرفه‌های جدیدی برای محصولات خارجی وضع می‌کنند.

در حقیقت منتقدان بر این باورند که این سیاست‌ها منجر به انحراف تجارت از شرایط چند دهه گذشته می شود. سیاست‌هایی که طبق آن آمریکا و اروپا از طریق سازمان تجارت جهانی با یکدیگر متحد می‌شوند تا موانع تجاری را از بین ببرند. همچنین کشورها را تشویق کنند تا برای تقویت تجارت جهانی رفتار مشابه با محصولات یکدیگر داشته باشند.

متحدان قدیمی، رقیب می شوند

اکنون، سیاست‌های جدید متحدان نزدیک را در برابر یکدیگر قرار داده است. در حالی که کشورها سعی می‌کنند با چالش تغییرات آب و هوایی مقابله کنند، شکاف‌های گسترده در تجارت جهانی شکننده ایجاد می کند.

سیستم کنونی تجارت جهانی سالانه ده‌ها میلیون کانتینر را اغلب با قیمت‌های بسیار پایین از کارخانه‌های خارجی به ایالات متحده می‌فرستد. اما هزینه‌هایی که مصرف‌کنندگان برای این کالاها می‌پردازند، آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از کارخانه‌های دوردست که آنها را می‌سازند، یا کشتی‌های کانتینری و هواپیماهای باری که آنها را از طریق اقیانوس حمل می‌کنند، در نظر نمی‌گیرد.

مقامات آمریکایی و اروپایی استدلال می‌کنند که باید اقدامات بیشتری برای جلوگیری از تجارت محصولات تولیدشده با آلودگی بیشتر یا انتشار کربن انجام شود.

در این میان مقامات آمریکایی معتقدند که باید وابستگی خطرناک به چین را به ویژه برای مواد مورد نیاز برای انتقال انرژی سبز، مانند پنل‌های خورشیدی و باتری‌های خودروهای الکتریکی، کاهش دهند.

وضع تعرفه‌های پایین برای تولید کالاهای سازگار با محیط‌زیست

دولت بایدن یارانه‌های سخاوتمندانه‌ای را برای تشویق تولید فناوری انرژی پاک در ایالات متحده اعمال می‌کند. مانند اعتبار مالیاتی برای مصرف‌کنندگانی که خودروهای پاک ساخت آمریکا می‌خرند. یا شرکت‌هایی که نیروگاه‌های جدیدی برای تجهیزات انرژی خورشیدی و بادی می‌سازند.

هم ایالات متحده و هم اروپا مالیات و تعرفه‌هایی را با هدف تشویق روش‌های کمتر زیان‌آور برای محیط‌زیست برای تولید کالاها وضع می‌کنند.

مقامات دولت بایدن ابراز امیدواری کرده‌اند که تغییرات آب و هوایی می‌تواند فرصت جدیدی برای همکاری با متحدان باشد. اما تاکنون به نظر می‌رسد که ابتکارات آنها عمدتا جنجال‌برانگیز بوده است. به خصوص از زمانی که ایالات متحده به دلیل واکنش خود به احکام تجاری اخیر مورد حمله قرار گرفت.

دولت علنا چندین تصمیم هیات‌های سازمان تجارت جهانی را که علیه ایالات متحده در اختلافات تجاری مربوط به مسائل امنیت ملی صادر می‌کردند، نادیده گرفته است. در دو اطلاعیه جداگانه در ماه دسامبر، دفتر نماینده تجاری ایالات متحده اعلام کرد که سیاست‌های خود را برای تبعیت از تصمیمات سازمان تجارت جهانی تغییر نخواهد داد.

اما بزرگ‌ترین منشاء اختلاف، اعتبارات مالیاتی جدید برای تجهیزات انرژی پاک و وسایل نقلیه ساخته شده در آمریکای شمالی است که بخشی از یک لایحه جامع سیاست آب و هوا و سلامت بود که بایدن سال گذشته آن را به قانون تبدیل کرد. مقامات اروپایی این اقدام را قاتل شغل نامیده‌اند و ابراز نگرانی کرده‌اند که سرمایه‌گذاری‌های جدید در باتری‌ها، هیدروژن سبز، فولاد و سایر صنایع را در مقابل ایالات متحده از دست خواهند داد. در پاسخ، مقامات اتحادیه اروپا در این ماه برنامه خود را برای یارانه دادن به صنایع انرژی سبز ترسیم کردند؛ اقدامی که منتقدان نگرانند جهان را در یک جنگ یارانه‌ای پرهزینه و ناکارآمد غرق کند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دنبال تغییراتی بوده‌اند که می‌توانند قبل از حل و فصل قوانین اعتبار مالیاتی ایالات متحده در ماه مارس، هر دو طرف را آرام کنند، اما به نظر می‌رسد دولت بایدن تنها توانایی محدودی برای تغییر برخی از مفاد قانون دارد. اعضای کنگره می‌گویند که آنها عمدا این قانون را به نفع تولیدات آمریکایی تنظیم کرده‌اند. در این بین، مقامات اروپایی در اقدامی تلافی‌جویانه پیشنهاد کرده‌اند که می‌توانند یک پرونده تجاری به سازمان تجارت جهانی ارائه دهند که ممکن است مقدمه‌ای برای اعمال تعرفه بر محصولات آمریکایی باشد.

سیاست‌های جنجال‌برانگیز آب و هوایی

سایر سیاست‌های اخیر آب و هوایی نیز جنجال‌برانگیز بوده است. در اواسط دسامبر، اتحادیه اروپا با دستیابی به توافق اولیه برای اعمال تعرفه کربن جدید بر برخی واردات، گام بزرگی به سوی یک سیاست تجاری جدید متمرکز بر آب و هوا برداشت. به اصطلاح مکانیسم تعدیل مرز کربن برای محصولات همه کشورهایی که اقدامات سختگیرانه‌ای برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود انجام نداده‌اند، اعمال می‌شود. این اقدام با هدف اطمینان از این است که شرکت‌های اروپایی باید از مقررات زیست‌محیطی سختگیرانه پیروی کنند تا کشورهایی که با قوانین زیست‌محیطی ضعیف‌تر کالاها را ارزان‌تر تولید می‌کنند و می‌فروشند، متضرر نشوند.

دولت بایدن همچنین در تلاش برای ایجاد یک گروه بین‌المللی است که بر فولاد و آلومینیوم از کشورهایی که سیاست‌های زیست‌محیطی ضعیف‌تری دارند، تعرفه وضع کند. وی در دسامبر، پیشنهاد اولیه مختصری را برای چنین ترتیب تجاری به اتحادیه اروپا ارسال کرد.

این ایده هنوز راه درازی برای تحقق در پیش دارد، اما از آنجایی که این رویکرد می‌تواند زمینه جدیدی را در رسیدگی به تغییرات آب و هوایی ایجاد کند، این رویکرد ممکن است منجر به تشدید اتحاد کشورهایی مانند کانادا، مکزیک، برزیل و کره جنوبی شود که در مجموع بیش از نیمی از فولاد خارجی آمریکا را در سال گذشته تامین کرده‌اند.

بر اساس پیشنهاد اولیه، این کشورها از نظر تئوری باید مانند ایالات متحده و اروپا فولاد تولید کنند، در غیراین صورت با تعرفه‌های گمرکی بر محصولات خود مواجه خواهند شد. حامیان اقدامات تجاری جدید با محوریت اقلیم می‌گویند تبعیض علیه محصولات خارجی و کالاهایی که با انتشار کربن بیشتر تولید می‌شوند، دقیقا همان چیزی است که دولت‌ها برای ایجاد صنایع انرژی پاک و رسیدگی به تغییرات آب و هوا به آن نیاز دارند.

در ایالات متحده، به نظر می‌رسد که حمایت جمهوریخواهان و دموکرات‌ها از سیاست‌های ملی‌گرایانه‌تر که تولید داخلی را تشویق می‌کند و واردات کالاهای کثیف‌تر را کاهش می‌دهد، در حال افزایش است، اما این اقدامات به احتمال زیاد قوانین سازمان تجارت جهانی را نیز نقض می‌کند.

اکثر جمهوریخواهان از ایده قیمت ملی کربن حمایت نمی‌کنند، اما تمایل بیشتری برای افزایش تعرفه‌ها بر محصولات خارجی که به روش‌های مضر برای محیط‌زیست ساخته می‌شوند، نشان داده‌اند که به نظر آنها راهی برای محافظت از مشاغل آمریکایی در برابر رقابت خارجی است.

اخبار برگزیدهمحیط زیست
شناسه : 331557
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا