چاه های قدیمی احیا می شود؛

فرمول اوجی برای صادرات ۱.۲ میلیون بشکه نفت

تولید و صادرات نفت ایران در حال افزایش است؛ اگر مبنا را گزارش‌های بین‌المللی و همچنین گزارش‌های رسمی کشورقرار دهیم، می‌توان گفت وضعیت تولید و فروش نفت رو به بهبود است. اما سوال این است که آیا این شرایط پایدار خواهد بود؟

به گزارش جهان صنعت نیوزجواد اوجی، وزیر نفت اطمینان داده که مشتری‌های جدیدی برای صادرات نفت سبک ایران پیدا شده و تعداد آنها را هم «فراوان» توصیف کرده است. بنا به گفته اوجی امسال تولید نفت سبک ایران ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. وزیر نفت یک ماه پیش هم گفته بود که تولید نفت ایران به ۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

در مقابل اما برخی منابع خبری بر این باورند که اتفاق جدیدی در حوزه تولید نفت نیفتاده و تنها امکان فروش بیشتر نفت در شرایط تحریم‌های روسیه برای ایران ایجاد شده است. با این حال مقامات وزارت نفت اعلام می‌کنند که سال ۱۴۰۱ که رو به پایان است، اوضاع و احوال تولید و فروش نفت بهتر از سال گذشته بوده است.

پول صادرات نفت با تاخیر می رسد

آخرین گزارشی که از میزان فروش نفت ایران منتشر شده مربوط به موسسه بین‌المللی SVB است که رویترز آن را منتشر کرده است.

برمبنای این گزارش، ایران در ماه دسامبر (آذر و دی) به صورت متوسط روزانه، یک میلیون و ۱۳۷ هزار بشکه نفت فروخته است. این میزان نسبت به ماه نوامبر (آبان و آذر) ۴۲ هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد.

این گزارش‌های مثبت باید چشم‌انداز روشنی برای اقتصاد ایران به تصویر بکشد. اما منابع خبری از کسری شدید بودجه خبر می‌دهند که حکایت از آن دارد درآمدهای نفتی با تاخیر به کشور وارد می‌شود.

احیای پرونده برجام در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تحریم‌های آمریکا در حال گسترده‌تر شدن است. با این حال دولت امیدوار است، همین میزان نفتی که در ماه‌های آبان و آذر فروخته در همه ماه‌های سال آینده بفروشد تا بتواند بودجه‌ای با تراز مثبت را اداره کند.

استراژی دولت برای صادرات ۱.۲ میلیون بشکه ای نفت

استراتژی وزارت نفت برای تامین خواسته دولت در صادرات ۱.۲ میلیون بشکه نفت در روز، اطمینان از میزان تولید است.

 هرچند برنامه استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان برای احیای چاه‌های کم‌بازده در دستور کار قرار گرفته اما هنوز این طرح به نتیجه نرسیده است. از همین رو، وزارت نفت طرح‌های نیمه‌تمام افزایش تولید را در دستور کار قرار داده است.

البته برخی از این طرح‌ها از سال‌های گذشته در حال اجرا بوده و به تدریج در حال به نتیجه رسیدن است.

روز یکشنبه از دو میدان نفتی اسفند و سیوند تویط وزیر نفت و معاونانش بهره برداری شد. دو میدانی که در واقع طرح‌های قبلی افزایش تولید نفت از میادین قدیمی هستند.

میدان نفتی اسفند

میدان نفتی اسفند از میادین نفتی قدیمی است که در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی جزیره سیری و در خلیج‌فارس واقع شده است. این میدان که ۵۴ سال از عمر آن می‌گذرد در سال ۱۳۴۷ کشف شد و در سال ۱۳۴۸ به بهره‌برداری رسید.

میدان نفتی اسفند هم ‌اکنون از ۵ سکوی فراساحلی یا دریایی، متشکل از ۳ سکوی چاه، یک سکوی بهره‌برداری و یک سکوی مشعل تشکیل می‌شود. این میدان همچنین دارای ۲۹ حلقه چاه تولیدی و تزریقی بوده و تولید نفت از این میدان حدود ۶۰۰ هزار بشکه تخمین زده می‌شود.

از میدان نفتی اسفند همچنین ۹۰ میلیون فوت مکعب گاز تولید می‌شود. این گاز علاوه بر تامین گاز موردنیاز جزیره سیری، با خط لوله به جزیره کیش ارسال می‌شود. گاز مورد نیاز نیروگاه‌های جزیره کیش از گاز تولیدی این سکو تامین می‌شود. نفت تولیدی این میدان هم از طریق خط لوله‌ به جزیره سیری منتقل می‌شود.

میدان نفتی سیوند

طرح دومی که روز گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت، میدان نفتی سیوند است.

این میدان در فاصله ۵۰ کیلومتری غرب جزیره سیری واقع شده است. همچنین میدان نفتی سیوند شامل دو سکوی حفاری فراساحلی است.

عملیات حفاری نخستین چاه میدان نفتی سیوند سه سال پیش در دستور کار قرار گرفت.

معمای افزایش صادرات نفت‌ خام

وزیر نفت با بیان اینکه کشور در شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد، تاکید کرد با این حال صادرات نفت ایران انجام می‌شود. اوجی همچنین بیان کرد که بهره‌برداری‌ها و آغاز عملیات اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش‌های بالادست و پایین‌دست در حال انجام است.

اوجی همچنین از بهره‌برداری نزدیک به ۸ میلیارد دلار طرح در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت تا پایان امسال خبر داد.

وزیر نفت در این خصوص گفت: فاز ۱۴ پالایشگاه پارس‌جنوبی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار، کیفی‌سازی سوخت پالایشگاه اصفهان به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار، طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰، افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان و گازرسانی شهری و روستایی از جمله این طرح‌ها هستند. ویژگی این طرح‌ها این است که استفاده حداکثری از توان متخصصان و سازندگان داخلی در آنها شده است.

اوجی گزارش داد: در حال حاضر ۳۹ میدان نفتی و گازی استان هرمزگان که روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت تولید می‌شود.  قرارداد توسعه میدان گازی کیش هم امضا شده که با اجرای آن روزانه ۱۲۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز خام کشور افزوده می‌شود و کمک بسیاری به ناترازی گاز در کشور خواهد کرد.

او گفت: هم‌اکنون ۱۵۰ هزار بشکه نفت در استان هرمزگان تولید و روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نیز در پالایشگاه بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس پالایش می‌شود که ایجاد پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی و مروارید مکران در این منطقه، ظرفیت پالایشی استان را به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه می‌رساند.

وی از مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خواست که دیگر فازهای میدان گازی کیش را نیز تعیین‌تکلیف کند و ادامه داد: با توسعه میدان‌ها می‌توان از ظرفیت خالی پالایشگاه‌های کشور استفاده کرد.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 331506
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا