کارشناسان عوامل اثرگذار بر بازار ارز را بررسی کردند؛

پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

در دومین هفته بهمن‌ماه و بعد از اقدامات اخیر بانک مرکزی در راستای مدیریت قیمت‌ها در بازار ارز، قیمت دلار کماکان در نرخ‌های بالای ۴۰ هزار تومان نوسان می‌کند. کارشناسان اقتصادی در گفتگو با جهان صنعت ضمن تشریح مهم ترین عوامل اثرگذار بر بازار ارز،‌ روند قیمت دلار را برای سال آینده بررسی کردند.

به گزارش جهان صنعت نیوز:در دومین هفته بهمن‌ماه و بعد از اقدامات اخیر بانک مرکزی در راستای مدیریت قیمت‌ها در بازار ارز، قیمت دلار کماکان در نرخ‌های بالای ۴۰ هزار تومان نوسان می‌کند. کارشناسان اقتصادی در گفتگو با جهان صنعت ضمن تشریح مهم ترین عوامل اثرگذار بر بازار ارز،‌ روند قیمت دلار را برای سال آینده پیش بینی کردند.

 بانک مرکزی در تازه‌ترین تصمیمات ارزی خود، دلار توافقی را از تابلوی معاملات صرافی‌ها حذف کرد. پس از آن، یک نرخ واحد را در بازار متشکل ارزی به عنوان نرخ مبنای معاملات بازار معرفی کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد معامله‌گران در واکنش به تصمیمات اخیر بانک مرکزی از خرید و فروش‌های هیجانی دست کشیده‌اند و به استقبال تاکتیک‌های ارزی بازارساز رفته‌اند.

ترمز دلار کشیده شد؟

 اما آیا این اقدامات می‌تواند جلوی رشد قیمت دلار در بازه زمانی بلندمدت را نیز بگیرد؟

کارشناسان در پاسخ به این پرسش به دو مساله اشاره می‌کنند.

از نگاه آنان مساله نخستی که می‌تواند سرنوشت قیمت ارز را تعیین کند، وضعیت شاخص‌های منتخب اقتصادی است. بر این اساس افزایش کسری بودجه، تامین مالی تورمی دولت و همچنین تداوم روند افزایشی تورم نیروهای محرکه رشد قیمت اسکناس آمریکایی در سال آینده خواهند بود.

مساله دوم نیز شرایط سیاسی کشور است. موضوعی که از نگاه کارشناسان عاملی تعیین‌کننده در شکل‌دهی انتظارات قیمتی معامله‌گران است. شرایط کنونی نمی‌تواند چشم‌انداز کاهش قیمت دلار را در میان خریداران و فروشندگان تقویت کند.

 هرچند فعالیت بازار مبادله ارز و طلا با هدف تامین نیازهای غیربازرگانی آغاز شده، اما کارشناسان بر این باورند که وزنه عوامل سیاسی و اقتصادی در کشف قیمت دلار سنگین‌تر از اقدامات کوتاه‌مدت بانک مرکزی است.

قیمت دلار سال آینده ۴۰ درصد بالاتر از نرخ فعلی آن خواهد بود

پیمان مولوی، تحلیلگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با سرویس طلا و ارز «جهان‌صنعت» گفت: دخالت بانک مرکزی در بازار ارز که تحت عنوان ارزپاشی اتفاق می‌افتد مسبوق به سابقه است. همه روسای بانک مرکزی در این مسیر حرکت کرده‌اند.

حتی اگر بانک مرکزی همچون گذشته در حال تزریق ارز به بازار باشد، با توجه به تورم ۴۶ درصدی ایران و تورم ۶.۵ درصدی آمریکا (براساس مدل برابری قدرت خرید)، قیمت دلار در سال آینده باید ۴۰ درصد بالاتر از نرخ فعلی آن باشد.

به گفته وی، مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت دلار تورم است و بنابراین بدون کنترل تورم نمی‌توان دلار را تثبیت کرد.

بر این اساس مادامی که تورم در حال رشد باشد، دلار نیز به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد و کاهش ارزش ریال نیز در سایه آن اتفاق می‌افتد. حتی اگر دولت منابع ارزی بالایی نیز در اختیار داشته باشد که بسیار بعید به نظر می‌رسد، دخالت در بازار ارز و سرکوب قیمت دلار تنها در کوتاه‌مدت نتیجه‌بخش خواهد بود.

بنابراین در میان‌مدت و بلندمدت نمی‌توانیم انتظار ماندگاری دلار در نرخ‌های پایین قیمتی را با وجود افزایش تورم داشته باشیم.

ذخایر ارزی خوب کار ساز نیست

مولوی در خصوص اظهارات مقامات دولتی در خصوص وضعیت مناسب ذخایر ارزی بیان کرد: باید این پرسش را مطرح کنیم که چه زمانی خواهد رسید که مقامات دولتی دست از تکرار این مساله بکشند و واقعیت‌های بازار را بپذیرند؟

ذخایر ارزی یک کشور و قدرت برابری پول الزاما ارتباط خاصی در میان مدت و بلندمدت با یکدیگر ندارند. آن چیزی که باعث افزایش قیمت ارز در ایران می‌شود نرخ بالای تورم است. حتی اگر بانک مرکزی حجم بالایی از ذخایر ارزی در اختیار داشته باشد، مادامی که تورم کنترل نشود این ارزها نیز در نهایت به بازار تزریق می‌شود و دسترسی بانک مرکزی به ذخایر ارزی باز هم محدود می‌شود. بنابراین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بالا بودن ذخایر ارزی بانک مرکزی (که بعید به نظر می‌رسد) بتواند به مهار رشد قیمت دلار کمک کند.

دوران خلا در بازار ارز

این کارشناس بازارهای مالی در خصوص بازار مبادله ارز و طلا و راه‌اندازی سامانه ناخدا نیز بیان کرد: تجربه تاریخی نشان داده وقتی دلار به پیک قیمتی می‌رسد و رشد بالایی پیدا می‌کند یک دوره خلأ ایجاد می‌شود و دلار در این دوره تقریبا ثابت می‌ماند. اما با عبور از این دوره دلار بار دیگر میل به افزایش قیمت پیدا می‌کند.

بنابراین راه‌اندازی این بازار هرچند باعث عقبگرد قیمتی دلار نخواهد شد اما می‌تواند به ماندگاری این ارز خارجی در محدوده کنونی در یک مدت کوتاه کمک کند.

تورم به معنی تداوم مسیر افزایشی قیمت دلار در سال آینده است

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازارهای مالی نیز در گفت‌وگو با سرویس طلا و ارز «جهان‌صنعت» گفت: دلار در مهر ماه سال گذشته سقف قیمتی خود را دید.

هرچند بازار ارز امسال اندکی از سقف قیمتی سال گذشته عقب ماند اما اگر نرخ تورم را به سقف قیمتی دلار در سال گذشته اضافه کنیم به نرخ‌های کنونی در بازار می‌رسیم.

تجربه نیز نشان داده زمانی که بازار ارز در مسیر صعودی حرکت می‌کند، دلار به روند افزایشی قیمت ارز پیش واکنش نشان می‌دهد. در این رابطه نیز بارها دیده‌ایم که با وجود اعلام نرخ‌های بسیار بالای دلار، بازار این نرخ‌ها را نمی‌پذیرد.

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات تاثیرگذاری که اخیرا بانک مرکزی در دستور کار قرار داد خارج کردن صرافی ملی از زیر فشار نرخ‌های دستوری بود. وقتی بازار متوجه می‌شود شکاف قیمت ارز در بازار آزاد با نرخ دلاری که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود کمتر شده، دیگر رشدهای عجیب و خرید قیمت ارز در بازار دیده نمی‌شود.

قیمت دلار تا پایان سال رشد بالایی ندارد

الیاس کردی افزود: برخلاف پیش‌بینی برخی که تصور می‌کنند دلار تا پایان سال نرخ‌های بسیار بالایی خواهد داشت اما به نظر نمی‌رسد که این ارز خارجی در مدت باقی‌مانده از سال رشد قابل‌توجهی داشته باشد.

در خصوص پیش‌بینی قیمت دلار در سال آینده باید اعلام کنیم که اگر دلار در سه ماه آینده از قیمت ۴۶ هزار  و ۵۰۰ تومان رد شود باید منتظر نرخ‌های بالاتری برای این ارز خارجی باشیم.

اما در صورتی که در سه ماه آینده قیمت دلار در محدوده کنونی باقی بماند و نتواند از مرز قیمتی ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان عبور کند، سال آینده دلار همگام با تورم رشد خواهد کرد.

برای مثال اگر در سال آینده نرخ تورم ۴۰ درصد باشد، قیمت دلار در سال آینده را باید ۴۰ درصد بالاتر از نرخ فعلی آن در نظر بگیریم.

اما همان‌طور که گفته شد، اگر دلار از سطح مقاومتی ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان رد شود، شرایط تحریم‌ها دشوارتر شده و امکان جابه‌جایی ارز در کشور نیز سخت‌تر می‌شود؛ در این حالت می‌توانیم منتظر نرخ‌های بالاتری برای دلار باشیم.

قیمت دلار در بازار آزاد در اختیار بانک مرکزی

این کارشناس بازارهای مالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص سامانه ناخدا نیز بیان کرد: در دو مصاحبه قبلی رییس بانک مرکزی بر دخالت این بانک در بازار ارز تاکید شده است.

هدف از این مساله نیز مدیریت قیمت‌ها در بازار عنوان شده است. اما واقعیت این است که قیمت ارز در بازار آزاد در اختیار بانک مرکزی قرار ندارد و عوامل دیگری هستند که قیمت دلار در این بازار را تعیین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی دو روی مختلف دارد؛ یک روی آن دخالت در بازار آزاد است و روی دیگر نیز دخالت در بازار حواله یعنی صادرات و واردات.

مجموعا بانک مرکزی در مدت اخیر عملکرد چندان بدی نداشته و توانسته انتظارات جامعه را مدیریت کند. اما این که انتظار داشته باشیم بانک مرکزی می‌تواند با اختیاراتی که دارد و سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کند تغییر و تحول ویژه‌ای در بازار ارز اتفاق بیفتد، انتظار درستی نیست.

به عبارتی به نظر نمی‌رسد که بانک مرکزی بتواند با راه‌اندازی یک سامانه جدید به نام سامانه ناخدا و با اقدامات شتاب‌زده از جمله دخالت در بازار ارز، نرخ ارز را به صورت اصولی مدیریت کند.

ما باید بپذیریم که مشکلات امروز بازار ارز از چالش‌هایی مانند تورم و کسری بودجه نشات می‌گیرد و تداوم این چالش‌ها نیز می‌تواند به معنای تداوم مسیر افزایشی قیمت ارز در سال آینده باشد.

اخبار برگزیدهطلا و ارز
شناسه : 331505
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا