فرمول محاسبه شاخص های جدید فرابورسی

مدیر عامل فرابورس گفت: فرمول محاسبه شاخص‌های بازار اول و بازار دوم فرابورس نیز مشابه شاخص کل است، اما فقط برای نماد‌های این دو بازار محاسبه می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز: مدیر عامل فرابورس گفت: فرمول محاسبه شاخص‌های بازار اول و بازار دوم فرابورس نیز مشابه شاخص کل است، اما فقط برای نماد‌های این دو بازار محاسبه می‌شود.


آقای محمدعلی شیرازی با اظهار امیدواری نسبت به معرفی شاخص‌های جدید دیگر در آینده، عنوان کرد: در فرآیند محاسبه شاخص کل علاوه بر قیمت، سود نقدی و تعداد سهام لحاظ می‌شود؛ به عبارت دیگر شرکت‌های دارای ارزش بازار بزرگ‌تر و تعداد سهام بیشتر، وزن بالاتری در عدد شاخص دارند به همین دلیل ممکن است در زمان محاسبه شاخص به عنوان مثال تنها ۱۰ نماد بزرگ باعث مثبت یا منفی شدن این متغیر شوند.

او با اشاره به معرفی شاخص هم‌وزن به‌موازات شاخص کل در فرابورس، اظهار کرد: در این شاخص بخش «تعداد سهام» لحاظ نمی‌شود و فقط «قیمت و سود نقدی» مورد محاسبه قرار می‌گیرد؛ به‌این‌ترتیب تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ در این شاخص به یک شیوه ارزیابی می‌شوند.

به گزارش سرویس بورس و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرعامل فرابورس در ادامه، محاسبه سود نقدی در دو شاخص بالا را مورد تأکید قرارداد و گفت: با توجه به اینکه در دو شاخص فوق، سود نقدی لحاظ می‌شود، در شاخص‌های بعدی Dps جدا شده و دو شاخص قیمتی هم‌وزن و شاخص کل هم‌وزن نیز برای بازار فرابورس تعریف شد.

او با تأکید بر اینکه در این دو شاخص صرفاً قیمت سهام موردمحاسبه قرار می‌گیرد و سود تقسیمی لحاظ نمی‌شود، افزود: در شاخص کل هم‌وزن تعداد سهام شرکت‌ها محاسبه می‌شود، اما در شاخص قیمتی هم‌وزن تعداد سهام شرکت لحاظ نمی‌شود.

شیرازی همچنین دو شاخص بازار اول و دوم فرابورس را مورد توجه قرار داد و گفت: فرمول محاسبه شاخص‌های بازار اول و بازار دوم فرابورس نیز مشابه شاخص کل است، اما فقط برای نماد‌های این دو بازار محاسبه می‌شود.

بورس
شناسه : 331392
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا