بازی هوش مصنوعی در دنیای فناوری؛

چت جی پی تی رقابت گوگل و مایکروسافت را داغ کرد

منابع آگاه از سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری گوگل در شرکتی به نام Anthropic خبر می‌دهند که روی چت‌بات اختصاصی کار می‌کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز: رقابت بین «مایکروسافت» و «گوگل» در حوزه هوش مصنوعی رفته‌رفته جدی‌تر می‌شود.

درحالی‌که مایکروسافت از سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در OpenAI خالقChatGPT  خبر می‌دهد، گوگل احتمالا سراغ شرکت دیگری رفته که توسط کارمندان سابق OpenAI بنیانگذاری شده است و با نام Anthropic شناخته می‌شود.

گوگل نمی خواهد از مایکروسافت عقب بماند

براساس گزارش «فایننشال‌تایمز» به نقل از منابع آگاه، گوگل در اواخر سال ۲۰۲۲ در سکوت خبری حدودا ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه به استارت‌آپ Anthropic تزریق کرد. گوگل در ازای پرداخت این مبلغ، ۱۰ درصد از سهام Anthropic را در اختیار گرفت.

منابع آگاه می‌گویند به موجب قرارداد،Anthropic  موظف است سرورهای ابری مورد نیازش را از گوگل خریداری کند. قرارداد تجاری بین گوگل و Anthropic تا حد زیادی مشابه همکاری بین مایکروسافت و OpenAI  است.

در قرارداد دوم، OpenAI  داده‌های تحقیقاتی ارائه می‌دهد و مایکروسافت افزون ‌بر تأمین چند میلیارد دلار بودجه مالی، دسترسی به پلتفرم ابری عظیمش را برای OpenAI ممکن می‌کند. این پلتفرم‌های ابری برای تعلیم دادن مدل‌های هوش مصنوعی ضروری هستند.

به ادعای فایننشال‌تایمز،Anthropic در حال کار روی چت‌باتی اختصاصی است که Claude نام دارد و احتمالا رقیب مستقیمی برای ChatGPT خواهد بود.

فعلا چت بات گوگل در مرحله بتا است

 Claude فعلا در مرحله بتای محدود به سر می‌برد. مشخص نیست که گوگل در اقدامی مشابه مایکروسافت،‌ سرویس‌های هوش مصنوعی Anthropic وارد محصولاتش می‌کند یا نه.

گوگل سال‌ها تخصص در توسعه مدل‌های زبانی هوش مصنوعی دارد و شاید نیازی به Anthropic نداشته باشد. یکی از انگیزه‌های احتمالی گوگل از سرمایه‌گذاری در Anthropic، رونق دادن به کسب‌‌و‌کار ابری است. استارت‌آپ Anthropic در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان یک شرکت عام‌المنفعه توسط قائم‌مقام سابق تیم تحقیقات در OpenAI، بنیانگذاری شد.

او شماری از پژوهشگران سابق OpenAI را در شرکت جدید استخدام کرد. یکی از این افراد «تام براون» مهندس ارشد مدل زبانی ۳ -GPTاست. گفته می‌شود «براون» در نتیجه انتقاد به تمرکز بیش از حد OpenAI روی تجاری‌سازی، از این شرکت جدا شده است.

همچنین شماری از پژوهشگران معتقدند OpenAI با سرعت بیش از حد زیاد به توسعه هوش مصنوعی ادامه می‌دهد. این افراد انتشار عمومی ChatGPT را بدون استفاده از سیستم‌های حفاظتی مناسب و نبود نرم‌افزاری ویژه برای شناسایی متن‌های خلق‌شده با این چت‌بات، مورد انتقاد قرار دادند. مدیرعامل گوگل گفته است این شرکت در روزهای آینده به جدیدترین دستاوردها در حوزه هوش مصنوعی اشاره می‌کند.
گوگل رقیب «ChatGPT» را معرفی می‌کند

رویداد هوش مصنوعی گوگل

گوگل در روزهای آینده رویداد جدیدی رل با محوریت هوش مصنوعی برگزار می‌کند. این شرکت در دعوت‌نامه‌ای که برای رسانه‌ها ارسال کرده، گفته است در این رویداد ۴۰ دقیقه‌ای که روی «یوتیوب» پخش می‌شود، جدیدترین دستاوردهای خود را در حوزه هوش مصنوعی با تمرکز بر موتور جست‌و‌جو به‌نمایش می‌گذارد.

رویداد گوگل ۸ فوریه ۲۰۲۲ (۱۹ بهمن ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد. براساس گزارش «ورج»، زمان‌ برگزاری رویداد جدید گوگل در نوع خود قابل ‌توجه است. «سوندار پیچای»، مدیر عامل این شرکت، در کنفرانس مالی‌ای‌ که برگزار شد گفت «گوگل» به ‌زودی به مردم امکان می‌دهد «با جدیدترین و قوی‌ترین مدل‌های زبانی‌اش به‌طور مستقیم تعامل برقرار کنند.»

بینگ، گوگل را کنار می زند

گوگل که سال‌هاست به‌عنوان اصلی‌ترین منبع جست‌و‌جو در دنیای وب شناخته می‌شود، به دلیل افزایش محبوبیت ChatGPT تحت فشار است. این چت‌بات در ماه‌های اخیر اینترنت را زیر و رو کرده و به موجب سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری مایکروسافت در شرکت OpenAI، به‌زودی به موتور جست‌وجوی «بینگ» راه پیدا می‌کند.

«بینگ» می‌تواند با ChatGPT پاسخ‌های هوشمندتری به سوالات کاربران بدهد و خودش را به رقیب بهتری برای گوگل تبدیل کند. احتمالا گوگل در رویداد جدیدش روی ابزارهایی که با آنها آشنایی داریم نیز متمرکز خواهد شد. در دعوت‌نامه رویداد جدید، اشاراتی به سرویس‌هایی مثل «گوگل لنز»، «گوگل ترنسلیت» و «گوگل مپ» دیده می‌شود. منابع آگاه می‌گویند گوگل مشغول کار روی چت‌باتی به نام Apprentice Bard است که بر پایه مدل زبانی LaMDA توسعه داده‌شده و رقیب مستقیم ChatGPT محسوب می‌شود. گوگل همچنین روی صفحه جدیدی برای جست‌و‌جو در وب کار می‌کند که احتمالا از فرمت پرسش ‌و ‌پاسخ بهره‌ خواهد گرفت.

رشد برق‌آسای «ChatGPT» تحلیلگران را حیرت‌زده کرد

با این حال یک موسسه تحقیقاتی می‌گوید سرعت رشد هیچ اپلیکیشنی به اندازه ChatGPT بالا نیست. این چت‌بات دو ماه پس از آغاز به ‌کار، به ۱۰۰ میلیون کاربر دست یافت.

‌ChatGPT ، چت‌بات هوش مصنوعی مبتنی‌بر مدل زبانی شرکت OpenAI، در ماه‌های اخیر به تیتر یک رسانه‌های فناوری تبدیل شده است. این چت‌بات در زمانی بسیار کوتاه متن‌هایی می‌نویسد که دقیق و حاوی اطلاعات فراوانند.

ChatGPTبه هر سوالی پاسخ می‌دهد و حتی توانایی کدنویسی هم دارد. سرعت رشد کاربران «چت جی پی تی» بسیار بیشتر از حد تصور است.

براساس گزارش «گیزمودو»،ChatGPT  با سرعت بیشتری نسبت ‌به هر اپلیکیشن دیگری که در دسترس کاربران عمومی قرار دارد، رشد کرده است. این چت‌بات تنها دو ماه پس از آغاز به ‌کار، به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دست پیدا کرد.

تا پایان ماه گذشته میلادی، روزانه ۱۳ میلیون کاربر یکتا از ChatGPT بازدید کردند. آمار استفاده از ChatGPT در عرض تنها یک ماه (از ماه پایانی ۲۰۲۲ تا ماه آغازین ۲۰۲۳) تقریبا دوبرابر شد.

در پایان سال گذشته میلادی تعداد کاربران فعال ماهانه ChatGPT حدودا ۵۷ میلیون نفر و تعداد بازدید روزانه حدودا ۶ میلیون بود. در مقایسه، «تیک تاک» (شبکه اجتماعی محبوب چینی) حدودا ۹ ماه پس از آغاز به ‌کار در بازارهای بین‌المللی به ۱۰۰ میلیون کاربر دست پیدا کرد. «اینستاگرام» تا۵/۲ سال پس از تولدش نتوانست به ۱۰۰ میلیون کاربر برسد.

ChatGPT حدودا پنج روز پس از آغاز به ‌کار، به یک میلیون کاربر دست پیدا کرد. بازدید بسیار بالا در روزهای آغازین باعث کرش کردن ChatGPT شد.

تحلیلگران موسسه تحقیقاتی UBS می‌گویند: «هیچ اپلیکیشن دیگری با این سرعت رشد نکرده است.»

 ChatGPT صرفا مورد توجه کاربران معمولی قرار نگرفته و شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری نیز نیم‌‌نگاهی به شرکت خالق این چت‌بات دارند. مایکروسافت تایید کرده است که چندین میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری می‌کند. OpenAI توانسته است از طریق ChatGPT گوگل را به چالش بکشد.

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 331210
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا