هشدار مقام سابق کاخ سفید؛

عربستان به سلطه دلار پایان می دهد

به گفته پل کریگ رابرتز، مقام سابق کاخ سفید، اقتصاد ایالات متحده با خطرات جدی مواجه است چرا که کشورهای بیشتری در سراسر جهان از دلار در تجارت انرژی دور می شوند.

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نقل از راشاتودی، به گفته پل کریگ رابرتز، مقام سابق کاخ سفید، اقتصاد ایالات متحده با خطرات جدی مواجه است چرا که کشورهای بیشتری در سراسر جهان از دلار در تجارت انرژی دور می شوند.

رابرتز که در دوران دولت ریگان به عنوان دستیار وزیر خزانه داری آمریکا در امور سیاست اقتصادی خدمت می کرد، در مقاله‌ای که در هفته جاری میلادی منتشر شد هشدار داد که پایان دلار نفتی اثرات نامطلوب شدیدی بر ارزش دلار و همچنین بر تورم و نرخ بهره بانکی در ایالات متحده خواهد داشت.

وی به اظهارات اخیر مقامات عربستان مبنی بر اینکه این کشور از دریافت پول نفت خود به ارزهایی غیر از دلار استقبال می‌کند، اشاره کرد. به گفته رابرتز، اگر این اتفاق بیفتد، تقاضا برای دلار و ارزش پول کاهش می یابد.

وی توضیح داد که با صدور صورت حساب برای نفت به دلار، سعودی ها تقاضای جهانی دلار را تضمین کردند. این اقتصاددان افزود: این یک تهدید بزرگ برای قدرت واشنگتن و قدرت مالی بانک های آمریکایی است.

رابرتز خاطرنشان کرد که برای نیم قرن، دلار نفتی از ارزش دلار آمریکا حمایت کرده و تامین مالی بودجه بزرگ و کسری تجاری آمریکا را تضمین کرده است.

وی گفت: دلار نفتی از تداوم نقش دلار به عنوان ارز جهانی حمایت کرد و این پس از اقدام رئیس جمهور نیکسون رخ داد که پنجره طلا را در سال ۱۹۷۱ بست و در واقع به سیستم برتون وودز پس از جنگ جهانی دوم پایان داد؛ سیستمی که به دلار آمریکا نقش ارز ذخیره را داد.

با این حال، به گفته رابرتز، در سال‌های اخیر واشنگتن چنان از نقش ارز ذخیره دلار با تحریم‌ها و مصادره دارایی‌ها سوء استفاده کرده است که بسیاری از کشورها تمایل دارند عدم تعادل تجاری را با ارزهای خود حل کنند، “تا از توانایی واشنگتن در تهدید و مجازات آن‌ها به خاطر خدمت به منافع خود به جای خدمت منافع واشنگتن فرار کنند.”

در این مقاله آمده است که اگر سعودی‌ها دلار نفتی را کاهش دهند، آمریکایی‌ها با تورم شدید و نرخ‌های بهره بالا برای تامین کسری بودجه آمریکا مواجه خواهند شد، مگر اینکه خود فدرال رزرو با چاپ پول کسری‌ها را تامین کند.

در این صورت، تورم پولی به تورم ناشی از کاهش ارزش دلار به عنوان ارز خارجی به علت کاهش تقاضا در خارج اضافه می‌شود. رابرتز هشدار داد: “اگر این اتفاق بیفتد، پیامد آن برای ایالات متحده ریاضت اقتصادی گسترده است.”

اقتصاد کلان
شناسه : 330888
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا