نرخ بهره جدید به کدام سپرده ها تعلق می گیرد؟

با افزایش نرخ سود بانکی به انواع سپرده‌های کوتاه مدت و بلند مدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد. با این وجود نرخ بهره جدید با یک شرط به حساب ها تعلق می گیرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: این هفته در شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ‌های سود تسهیلات و سود علی‌الحساب انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار به شرح زیر تعیین شد:

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی:                                ۵٪
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه:                     ۱۲٪
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه:                  ۱۷٪
سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال:              ۵‏‏.۲۰ ٪
سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید دو سال:                ۵‏.۲۱ ٪
سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال:              ۵‏.۲۲ ٪

بر این اساس نرخ جدید سود سپرده برای حساب‌های شش‌ماهه، یک‌ساله، دوساله و سه‌ساله افزایش پیدا کرد.

به گزارش سرویس بانک و بیمه، این خبر خوبی است به‌شرط اینکه وقتی سپرده‌گذاری کردید، تا آخر قرارداد دست به موجودی حساب نزنید. در مصوبه بانک مرکزی آمده پایبندی بانک‌ها به نرخ جدید سود سپرده به‌شرطی است که صاحب حساب هیچ برداشتی از آن نداشته باشد.
بانک مرکزی به‌طور مشخص اعلام کرده اگر برداشت از حساب سپرده‌های مدت‌دار پیش از سررسید انجام شود، یک درصد از سود مورد توافق کسر می‌شود.

به‌عنوان مثال اگر یک نفر از سپرده کوتاه‌مدت یکساله خود قبل از سررسید برداشت کند، نرخ سود قابل پرداخت به موجودی حساب او از ۲۰.۵ درصد به ۱۹.۰۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

به این ترتیب سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در صورت ماندگاری کمتر از سه‌ماه تنها مشمول چهار درصد سود، یعنی یک درصد کمتر از سود پنج‌درصدی سپرده کوتاه‌مدت عادی می‌شوند.

صاحب حساب سپرده کوتاه‌مدت شش‌ماهه و انواع سپرده بلند‌مدت که از سه‌ماه تا شش‌ماه در بانک بماند، ۱۱ درصد سود دریافت می‌کند. سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله، دوساله و سه‌ساله اگر بین شش‌ماه تا یکسال در بانک بمانند، بیشتر از ۱۶ درصد سود دریافت نخواهند کرد.

بانک و بیمه
شناسه : 330714
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا