نوسان نرخ ارز برنج را هم گران کرد

:رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران هم افزایش قیمت برنج را تأیید کرد و گفت: کالاهای اساسی شامل برنج و حبوب در یک‌ماه و نیم اخیر افزایش قیمت داشته که صرفا به‌دلیل نوسان نرخ ارز بوده است. بازار هم‌اکنون به‌شدت راکد و توان خرید مردم پایین است در نتیجه این افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵درصد بوده درحالی‌که می‌توانست بسیار بیشتر از این میزان باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز: مشاهدات میدانی حاکی از افزایش حداقل ۱۵درصدی قیمت انواع برنج ایرانی است. در خرده‌فروشی‌ها قیمت برنج‌های درجه یک که تا ۱۰۰هزار تومان پایین آمده بود دوباره به ۱۳۰هزار تومان نزدیک شده و برنج‌های کشت دوم تاکیلویی ۱۴۰هزار تومان هم فروخته می‌شوند.


مشاهدات میدانی حاکی از افزایش حداقل ۱۵درصدی قیمت انواع برنج ایرانی است. در خرده‌فروشی‌ها قیمت برنج‌های درجه یک که تا ۱۰۰هزار تومان پایین آمده بود دوباره به ۱۳۰هزار تومان نزدیک شده و برنج‌های کشت دوم تاکیلویی ۱۴۰هزار تومان هم فروخته می‌شوند.

ارزان‌ترین برنج ایرانی پرمحصول حدود ۷۰هزار تومان است و برنج‌های خارجی هم که وارداتشان با تصمیم دولت متوقف شده، در گرانی، شانه به شانه ایرانی‌ها پیش می‌روند. نگاهی به اعداد و ارقام بازار برنج نشان می‌دهد رشد قیمت وارداتی‌ها با نگاهی به نرخ ارز از یک‌سو و توقف واردات از سوی دیگر، بسیار بیشتر از ایرانی‌ها بوده است.

به‌گفته رئیس اتحادیه فروشندگان برنج بابل، قیمت برنج سوپرکرنل پاکستانی که‌ماه گذشته ۴۰هزار تومان بوده اکنون به کیلویی ۵۵هزار تومان رسیده و برنج‌های پاکستانی۳۸۶ هم از کیلویی ۱۸ تا ۲۰هزار تومان به کیلویی ۳۴ تا ۳۵هزار تومان رسیده‌اند.

حسن تقی‌زاده، افزایش قیمت برنج ایرانی را نیز ناشی از فعالیت دلالان دانسته و اعلام کرده که قیمت برنج در مبدا با قیمت آن در تمام سطوح عرضه متفاوت است و دلال‌ها ۶۰درصد از این فاصله قیمتی سود می‌برند.

به‌گفته او، افت قدرت خرید مردم باعث شده حتی در استان‌های شمالی نیز مردم به خرید برنج‌های خارجی روی بیاورند؛ عاملی که خود، محرکی برای افزایش قیمت برنج‌های وارداتی بوده است.

افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت برنج

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران هم افزایش قیمت برنج را تأیید کرد و در این زمینه به همشهری گفت: کالاهای اساسی شامل برنج و حبوب در یک‌ماه و نیم اخیر افزایش قیمت داشته که صرفا به‌دلیل نوسان نرخ ارز بوده است.

رضا کنگری افزود: بازار هم‌اکنون به‌شدت راکد و توان خرید مردم پایین است در نتیجه این افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵درصد بوده درحالی‌که می‌توانست بسیار بیشتر از این میزان باشد.

به‌گفته این فعال صنفی، بازار با این میزان رشد قیمت در ثبات است، اما اگر تغییر عمده‌ای را در نرخ ارز شاهد باشیم بازار با چالش مواجه خواهد شد.

به‌گفته کنگری هم‌اکنون ارزان‌ترین برنج ایرانی در عمده‌فروشی‌ها برنج ندا است که با قیمت کیلویی ۵۰هزار تومان عرضه می‌شود. گران‌ترین نیز برنج هاشمی است که کیلویی ۱۱۲ تا ۱۱۵هزار تومان در سطح عمده به فروش می‌رسد. به این قیمت‌ها در خرده‌فروشی‌ها حداقل ۱۰هزار تومان افزوده می‌شود.

برنج‌های وارداتی مصرف شد

دبیر کمیسیون تولیدکنندگان و واردکنندگان برنج درباره افزایش قیمت‌ها در بازار گفت: وزارت کشاورزی از آبان سال‌جاری با ممانعت از ثبت سفارش واردات برنج و توزیع قطره‌ای این کالا آرامش حاکم بر بازار برنج را از بین برد.

مسیح کشاورز، بیان اینکه افت توان اقتصادی مردم افزایش تقاضا برای خرید برنج خارجی را به‌همراه آورده است، افزود: بخش خصوصی در ۱۰‌ماه امسال یک‌میلیون‌و۱۵۰هزار تن برنج وارد کشور کرد که این حجم از برنج بعد از واردات در کشور مصرف شد و بعد از این برای تامین نیاز ایام نوروز و ماه رمضان حداقل به ۳۰۰هزار تن برنج نیاز داریم.

وی در عین حال از تولید ۲میلیون‌و۴۰۰هزار تن برنج در سال‌جاری خبر داد و اضافه کرد: قیمت برنج داخلی از سال گذشته روند افزایشی به‌خود گرفت و همین موضوع عاملی شد که مردم چندان رغبتی برای خرید برنج ایرانی از خود نشان ندهند.

دولت: بازار برنج تامین است

افزایش قیمت‌ها در بازار برنج، چه ایرانی و چه خارجی در حالی است که دولت معتقد است به واردات برنج نیازی نیست. معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی روز گذشته اعلام کرد: تولید برنج بیشتر شده و ذخایر خوبی داریم به همین دلیل نیازی به ثبت سفارش جدید برای واردات برنج نیست.

شاهپور علایی‌مقدم همچنین گفت: ما در ممتازترین سال ذخیره برنج هستیم و همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کشورها در هر زمان آماده فروش برنج به ما هستند./ خبر آنلاین

اقتصاد کلان
شناسه : 330580
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا