جاذبه‌های گردشگری ساحل جنوب ‌شرقی؛

چابهار؛ بهشت همیشه بهار ایران

یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ساحلی ایران که در جنوب‌شرقی کشور قرار گرفته‌، چابهار است. شهری که همواره هوای معتدل و بهاری داشته و به سبب جاذبه‌های طبیعی تاریخی و بازارهای متعددی که در آن وجود دارد، مورد توجه دوستداران سفر و گردشگری قرار داشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز: با وجود آنکه چابهار اماکن تاریخی و میراث فرهنگی جالب‌توجهی مثل آرامگاه سیدغلام رسول دارد، اما این شهر بیشتر با بازارهای متعدد و مراکز خرید زیادی که دارد شناخته می‌شود. البته نباید سواحل این شهر ساحلی و تفریحات آبی آن را نیز نادیده گرفت.

بازارها و مراکز خرید چابهار

یکی از بازارهای جالب‌توجه و دیدنی چابهار، «دکه بازار چابهار» است. این بازار با نام بازار فجر و بازار سنتی چابهار نیز شناخته می‌شود.

دکه بازار در واقع مجموعه‌ای از دکه‌های دستفروش‌هاست که در کنار یکدیگر گرد آمده‌اند. در آن می‌توان انواع صنایع‌دستی محلی سیستان‌و‌بلوچستان همچون زردوزی، حصیر، حنا‌، زیورآلات سنتی، پارچه‌های رنگی و داروهای گیاهی را پیدا کرد.

 اگر شما زیاد اهل خرید از اماکن سنتی نیستید و ترجیح می‌دهید به مراکز تجاری برای خرید مراجعه کنید، مرکز تجاری ابریشم را حتما در نظر داشته باشید.

 این مرکز خرید یکی از مراکز خرید پرطرفدار در چابهار است. در طبقه همکف آن ۱۹۳ واحد تجاری و البته یک کافی‌شاپ قرار دارد. قرار گرفتن ‌هایپرمارکت در طبقه‌های اول و دوم باعث‌شده که دسترسی به انواع گوناگونی از نیازمندی‌ها در این مرکز خرید ممکن باشد. از جمله محصولاتی که در این بازار فروخته می‌شود می‌توان به پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی و زیورآلات اشاره کرد.

 از دیگر مجتمع‌های تجاری چابهار مجتمع تجاری تیس است. این مرکز یکی از مهم‌ترین مراکز خرید شهر بوده و در آن می‌توان برندهای مختلف تجاری و کالاهای گوناگون را خریداری کرد.

 نکته جالب این پاساژ قرار گرفتن تاجر‌های چینی در طبقه بالاست و البته طبقه پایین نیز محل استقرار تاجران ایرانی است. همچنین در کناره‌ها و حاشیه این مرکز خرید نیز لوازم خانگی دست دوم به فروش می‌رسد.

در نهایت اگر قصد خرید طلا از چابهار را دارید حتما باید به بازار زرگرهای این شهر سر بزنید. این بازار کمی بالاتر از پارک بهار قرار گرفته و انواع گوناگونی از طلا و جواهرات در آن عرضه می‌شود.

 از جمله مهم‌ترین زیورآلات عرضه‌شده در این بازار طلا‌های هندی هستند که طرفداران خاص خود را داشته و همواره مورد توجه قرار می‌گیرند.

تفریح و گردش در چابهار

اگر دوستدار تفریح خصوصا تفریح‌های آبی باشید حتما باید از پلاژ ساحلی تیس که یکی از مکان‌های تفریحی و جاذبه‌های دیدنی چابهار است، دیدن کنید.

 این پلاژ در محدوده ساحل تیس قرار گرفته است؛ عمق دریا در این منطقه به دلیل شیب ملایم ساحل تا صدها متر یکنواخت بوده و از یک‌و‌نیم متر تجاوز نمی‌کند.

ارائه امکانات رفاهی و تفریحی همچون آلاچیق، اغذیه‌فروشی، رستوران، قایق‌های تفریحی، جت‌اسکی، استخر بادی، شاتل و سرسره آبی در این ساحل باعث‌شده که پلاژ ساحلی تیس به منطقه‌ای پرطرفدار برای عاشقان تفریح و سرگرمی تبدیل شود.

اگر اهل گشت‌و‌گذار در شهر و دیدن جاذبه‌های جدید در شهری ساحلی هستید حتما از اسکله کنارک هم دیدن کنید. اسکله مذکور در ۵۵ کیلومتری غرب چابهار قرار دارد. این مکان در واقع محل پهلوگیری لنج‌ها و قایق‌های صید ماهی است. برای مشاهده ورود و خروج این قایق‌ها که جاذبه خاص خود را دارد، کافی است در این اسکله بنشینید و سواحل دریا را نظاره کنید.

همچنین می‌توانید از این اسکله سواحل بندر کنارک را هم تماشا کنید؛ جایی که پرندگان زیبای دریایی همواره بر فرازش در حال پرواز هستند. تلاقی پرواز پرندگان و صیادانی که در قایق‌ها‌یشان در کنار اسکله مستقر شده‌اند می‌تواند برای دوستداران سفر و البته حتی برای علاقه‌مندان به فضاهای شاعرانه جاذبه خاص خود را داشته باشد.

 یکی دیگر از جاذبه‌هایی که معمولا گردشگرانی که به چابهار می‌آیند از آن استقبال می‌کنند، درخت «مکر زن» چابهار است. این درخت به نام درخت انجیر معابد و درخت انجیر هندی نیز شناخته می‌شود. درخت تنومند «مکرزن» در نیکشهر در نزدیکی چابهار قرار دارد که بسیار مورد توجه است.

 اصل این گیاه متعلق به هندشرقی است؛ برگ‌های پهن و شاخه‌های تناور درخت به پایین سرازیر‌شده و بار دیگر در خاک ریشه می‌زنند. به این ترتیب با نگاه کردن به این درخت می‌توانید تصاویری ماورایی و غیرقابل باور در پیش چشم‌تان ببینید؛ درختی که برگ‌هایش در خاک ریشه زده‌اند.

 گفته می‌شود عمر درخت بالای ۱۰۰ سال است؛ درخت‌هایی از این دست در روستاهای رمین، کوپان و لیپار نیز قابل مشاهده هستند.

جاذبه‌های طبیعی چابهار

کوه‌های مریخی از جاذبه‌های تماشایی چابهار هستند که تبدیل به نماد این شهر نیز شده‌اند. این کوه‌ها درست شبیه کوه‌هایی هستند که در سیاره مریخ قرار گرفته و نظیر آنها را در کمتر جایی روی کره زمین می‌توان یافت.

 نام دیگر این کوه‌ها، کوه‌های مینیاتوری است که بخشی از طبیعت زیبای چابهار هستند. با وجود اهمیت بالای این کوه‌ها تاکنون تلاشی برای ثبت این اثر طبیعی به عنوان ژئوپارک ملی صورت نگرفته است.

اگر قصد بازدید از کوه‌های مریخی را دارید باید به فاصله ۵۰ کیلومتری چابهار بروید. این کوه‌ها تا کیلومتر‌ها امتداد دارند و دریاچه‌ای به رنگ صورتی نیز در کنار آنها قرار گرفته که به دریاچه لیپار معروف است. ترکیب کوه‌های مریخی با دریاچه لیپار تصاویری ماورایی را پیش چشم بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

 جالب است بدانید که هر سال نیز همایشی با نام مریخ نوردی در چابهار برگزار می‌شود و در آن علاقه‌مندان مسیر مشخصی را از ساحل دریای عمان تا کوه‌های مریخی پیاده روی می‌کنند؛ طبیعت‌گردی در دل مریخ. برای بازدید از این کوه‌ها کافی است به بندر چابهار رفته و از آنجا به جاده منتهی به بندر گواتر بروید و ۵۰ کیلومتر در این جاده رانندگی کنید. در اینجا حدفاصل کوه‌های مریخی چابهار جلویتان خودنمایی می‌کنند و بعد از آن هم دریاچه لیپار و دریای عمان قابل مشاهده هستند.

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی چابهار اما ساحل صخره‌ای این شهر است. وجود صخره‌های متعدد این ساحل را از دیگر ساحل‌های چابهار متمایز کرده است؛ صخره‌هایی که هر روز پذیرای موج‌های اقیانوسی هستند و آب دریا را به شکل امواج خردشده به هوا پرتاب می‌کنند. گردشگران می‌توانند با ایستادن در کنار ساحل صخره‌ای چابهار به تماشای اقیانوس هند و دریای عمان بنشینند.

روی صخره‌های این ساحل خزه‌های زیادی شکل گرفته و این خزه‌های سبز تمام طول ساحل را پوشانده‌اند. اگر در فصل تابستان به چابهار سفر کنید، می‌‌توانید در ساحل صخره‌ای نظاره‌گر موج‌های خروشان در این منطقه باشید. در اواسط تابستان یعنی در مردادماه تعداد باد‌های موسمی و منطقه‌ای به اوج می‌رسد و این یعنی فرصتی برای تماشای فوران آب در ساحل. در زمان غروب آفتاب تصاویری که از میان قطرات ریز آب و موج‌های بلند می‌تواند دید هر بیننده‌ای را مبهوت می‌کند.

جاذبه‌های تاریخی چابهار

اگر از جمله علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و آثار تاریخی هستید، می‌توانید از بقایای قلعه تلیس که با نام قلعه پرتغالی‌ها نیز مشهور است بازدید کنید.

 این قلعه قدیمی در دهانه خلیج چابهار و بر بالای تپه‌ای مشرف به جاده چابهار تیس قرار گرفته است.

ابعاد آن ۲۴ در ۹۵ متر بوده و مصالح استفاده‌شده در ساخت قلعه آجر سنگ و گچ هستند.

معماری این بنا بی‌شباهت به کاروانسراهای شاه‌عباسی در زمان صفویه نیست اما متاسفانه از این بنا در حال حاضر چیزی بیش از یک مخروبه باقی نمانده و فقط ظاهر کلی آن را می‌توان تشخیص داد.

اگر دوست دارید که با آداب و رسوم و البته گذشته چابهار آشنا شوید از موزه محلی این شهر دیدن کنید. این موزه در ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار قرار گرفته، ساختمانی که در دوره قاجار ساخته شده است.

بخشی از موزه به دوران پیش از تاریخ مربوط بوده و بخشی مربوط به دوران تاریخی مختلف و دوران معاصر است. همچنین بخش مردم‌شناسی و کتابخانه نیز در این موزه در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از نکات جالب موزه چابهار تابلوهایی از گیاهان دریایی خلیج فارس و دریای عمان است که در موزه نصب شده‌اند. همچنین تابلوهایی از پرندگان آبزی و کنار آبزی کناره‌های خلیج فارس و دریای عمان نیز در این موزه به نمایش درآمده که شما را با طبیعت و محیط زیست منطقه بیشتر آشنا می‌کند.

 در نهایت باید گفت در سفر به چابهار هرگز تماشای مسجد جامع تیس را از دست ندهید. این مسجد یکی از یادگارهای دوران صدر اسلام است و یکی از اولین مساجد ساخته‌شده در ایران به شمار می‌رود.

 نمای بیرونی و فضای درونی مسجد تیس آدم را به یاد مساجد پاکستان می‌اندازد. تک مناره بزرگ مسجد همواره میزبان نمازگزاران است.

 برای بازدید از این مسجد باید از شهرستان چابهار به روستای تاریخی تیس بروید. مسجد به لحاظ معماری و تزئینات داخلی تمام ریزه‌کاری‌های مسجد‌های هند و پاکستان را دارد و البته که عناصر کاربردی و گونه معماری مساجد ایرانی نیز در آن قابل مشاهده هستند.

 ساخت مسجد همچون سایر مساجد اهل سنت تک مناره است. درهای بنا با شیشه‌کاری‌های منظم و هر از گاه نامنظم و با رنگ‌های متنوع انجام ‌شده که جلوه خاصی به مسجد داده است.

اخبار برگزیدهخواندنی
شناسه : 330561
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا