چرا صرافی ها ارز سهمیه ای نمی فروشند؟

پس از ۹ روز از بخشنامه بانک مرکزی درباره شرایط جدید خرید و فروش ارز از سوی صرافی‌ها، برخی صراف‌ها در خیابان و میدان فردوسی معاملات ارزی را طبق مصوبه اخیر انجام می‌دهند و برخی نیز با دلایل و بهانه‌های مختلف از اجرای آن سر باز می‌زنند.

به گزارش جهان صنعت نیوز: پس از ۹ روز از بخشنامه بانک مرکزی درباره شرایط جدید خرید و فروش ارز از سوی صرافی‌ها، برخی صراف‌ها در خیابان و میدان فردوسی معاملات ارزی را طبق مصوبه اخیر انجام می‌دهند و برخی نیز با دلایل و بهانه‌های مختلف از اجرای آن سر باز می‌زنند.


سرویس طلا و ارز و به نقل از ایسنا، بانک مرکزی یکشنبه هفته گذشته (دوم بهمن ماه) در بخشنامه‌ای خطاب به صرافی‌ها مجاز اعلام کرد که از روز سه‌شنبه (چهارم بهمن ماه) می‌توانند تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به اشخاص حقیقی یا حقوقی مقیم تحت عنوان تامین نیازهای ضروری، بفروشند.

اما با وجود گذشت ۹ روز از ابلاغ این بخشنامه، همراهی کاملی از سوی صرافی‌ها با این مصوبه صورت نگرفته است. مشاهدات خبرنگار ایسنا از این بازار نشان می‌دهد که امروز تعدادی از صرافی‌ها این بخشنامه را اجرا کردند و بقیه صراف‌ها در محدوده میدان فردوسی تهران به دلایل و بهانه‌های مختلف مردم را جواب می‌کنند.

برخی صرافان می‌گویند که چون مانند برخی دیگر به سامانه بازار متشکل ارز متصل نیستند و نام شان در آنجا نیست نمی‌توانند این کار را انجام دهند. تعدادی از آن‌ها مدعی هستند که سامانه بازار متشکل قطع شده و امکان خرید و فروش وجود ندارد.

البته عده‌ای از آن‌ها دلیل عدم خرید و فروش ارز را فراهم نبودن زیرساخت‌هایی می‌دانندکه بخاطر آن نمی‌توانند پول ۵۰۰۰ هزار یورو را یکجا از مشتری دریافت کنند و می‌گویند چون سقف تراکنش روزانه کارت‌های بانکی همچنان ۵۰ میلیون تومان است و نهایتا دو کارت می‌توانند از مشتری بگیرند، امکان فروش ندارند. بعضی‌ها به همین دلیل می‌گویند مردم باید در سه روز متوالی برای خرید ۵۰۰۰ یورو اقدام کنند و بنابراین بر اساس مصوبه قبلی تا دو هزار یورو در روز می‌توانند خرید کنند، البته بدون نوبت.

یکی از صرافان هم که مدعی بود ارزی ندارد که بفروشد، دلیلش را این اعلام کرد که بانک مرکزی باید در سامانه بازار متشکل ارزی به ما ارزی بفروشد تا ما بتوانیم به شما بفروشیم، اما چون تخصیصی داده نشده، پس نمی‌فروشیم. این بهانه‌جویی در حالی است که اساسا بانک مرکزی طبق این بخشنامه قرار نبود، ارزی به صراف‌ها بدهد و رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که اگر صرافی‌ها کسری داشتند، جبرانش می‌کنیم.

البته روز گذشته نیز،  اداره نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی بانک مرکزی در نامه‌ای به صرافی‌ها اعلام کرد که  حسب بررسی‌های به عمل آمده توسط بازرسان این بانک محرز گردیده، برخی از شرکت‌های صرافی بدون دلیل موجه و بدون تایید این بانک، اقدام به متوقف نمودن عملیات خود نموده و از فعالیت خرید و فروش ارز خودداری می‌نمایند. این اقدام علاوه بر اینکه مصداق تخلف موضوع بند ۵ از ماده ۴۱ دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها می‌باشد، در صورت استمرار این تخلف می‌تواند منجر به تعلیق یا ابطال مجوز فعالیت صرافی در چارچوب مقرارت ذیربط گردد.

قیمت اما در بازار ارز تغییر محسوسی نسبت به روزهای گذشته نداشته است و آخرین نرخ فروش دلار در صرافی‌های میدان و خیابان فردوسی ۴۳ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان و آخرین نرخ معاملات یورو نیز ۴۶ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان است.  

طلا و ارز
شناسه : 330350
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا