ضعف مديريت شهري؛

اگر تهران بارانی شود،‌ کشته می شوید

بارش باران و برف، اگرچه کیفیت هوا را برای پایتخت‌نشینان دلپذیر کرد، اما ترافیک سنگین خودروها در معابر مختلف پایتخت، امان بسیاری از شهروندان را برید و تنفس در هوای نسبتا پاک را به کامشان تلخ کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، طبق آنچه که از سطح شهر گزارش شد، ترافیک سنگین، آبگرفتگی و صف‌های طولانی از مسافران منتظر در ایستگاه‌های تاکسی و تاکسی‌های عبوری که بیشتر به دنبال مسافران دربستی بودند و اتوبوس‌ها و متروهای مملو از جمعیت؛

خاطره تهران بارانی دیروز که سال‌هاست دیگر کمتر تجربه می‌شود، حداقل برای آنها که باید به محل کارشان می‌رسیدند خوش‌آیند نبود. مسوولان مربوطه در حالی همیشه در این شرایط غافلگیر می‌شوند که انگار بار اول است تهران با بارش باران و برف قفل می‌شود.

 البته «علیرضا زاکانی» شهردار تهران بر این عقیده است که هیچ‌گاه در رابطه با ترافیک تهران غافلگیر نشده است، بلکه ظرفیت و اقتضاهایی است که در شهر وجود دارد که متناسب با یک بارش گره‌های ترافیکی ایجاد می‌شود.

اما مساله این است که بعد از این همه سال هنوز برنامه مدونی برای کنترل ترافیک تهران و توسعه حمل‌ونقل عمومی ندارند. برخی کارشناسان بر این باورند که احتمالا مدیران شهری از صلاحیت‌های لازم برخوردار نیستند وگرنه تاکنون راهکاری برای آن در نظر می‌گرفتند.

این در حالی است که دیروز «مهدی چمران» رییس شورای شهر تهران با کشنده توصیف کردن ترافیک تهران، از اتخاذ تصمیم انقلابی پارلمان شهری پایتخت درباره حمل‌ونقل عمومی خبر داد.

وی با اشاره به ترافیک سنگین صبح تهران در پی بارش باران گفت: «‌متروی تهران کار خود را انجام می‌دهد و بارش باران تاثیری در کار آن ندارد، اما در مورد اتوبوس این‌طور نیست. بارش تاثیرش را می‌گذارد به شکلی که وقتی در شهر کمی بارش داریم رانندگی‌ها به هم می‌ریزد، ترافیک سنگین تشکیل می‌شود و برخی معابر قفل می‌شوند. اتوبوس‌هایی که در مسیرهای ویژه تردد می‌کنند کار خود را انجام می‌دهند اما سایر اتوبوس‌ها در میان ترافیک گیر می‌کنند و طبیعتا دیرتر به مقصد می‌رسند.»

صبر کنید، اتوبوس در راه است!

با این حال «جعفر تشکری‌هاشمی» رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تایید سخنان رییس شورای شهر تهران درخصوص کشندگی ترافیک تهران به «جهان صنعت» گفت: ایشان بهتر از این نمی‌توانست شرایط موجود را توصیف کند. به نظر بنده هم وضعیت ترافیک تهران کشنده شده است.

وی افزود: طی جلسه‌ای که دیروز با محوریت ترافیک و آلودگی هوا با اعضای شورا داشتیم، قرار بر این شد که مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان به مجموع بودجه حمل‌ونقل اضافه شود. بنابراین در سال آینده نه‌تنها تعداد اتوبوس‌های پایتخت افزایش پیدا می‌کند بلکه در تلاشیم بخش عمده‌ای از سفرهای مردم را هم از طریق حمل‌ونقل عمومی انجام دهیم.

تشکری‌هاشمی اظهارکرد:  طبق بودجه‌ای که در نظر گرفته شده است، در سال جدید تعداد قابل‌توجهی اتوبوس نو و واگن‌های مترو به ناوگان حمل‌ونقل شهر تهران اضافه می‌شود.  باتوجه به اینکه سال‌هاست به بحث حمل‌ونقل عمومی در ایران توجهی نشده است، دیروز در شورا تصمیم بزرگی گرفته شد، بنابراین امیدواریم در راستای این تصمیم اتفاق بسیار خوبی رخ دهد.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا این صحبت‌ها وعده‌وعید نیست، گفت: بنده و دیگر اعضای شورای شهر تهران هم به عنوان یک شهروند در خیابان تردد می‌کنیم، در این مسیر طبیعتا مشکلات ترافیکی را به صورت عینی مشاهده می‌کنیم. همچنین به خوبی می‌دانیم تنها راهکار حل این معضل توسعه حمل‌ونقل عمومی است. پیش از این مشکل بودجه داشتیم اما از این به بعد با برنامه‌ریزی که انجام شده است، حتما در سال آینده با اتوبوس‌های جدید از شهروندان استقبال خواهیم کرد. البته امیدواریم با نظارت‌های کافی این موضوع به سرعت محقق شود.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه چرا در روزهای بارانی تهران قفل می‌شود، توضیح داد: به نظرم یکی از دلایل تشدید ترافیک پایتخت در روزهای بارانی و برفی حمل‌ونقل عمومی ضعیف شهر است. وقتی باران و برف تهران را فرا می‌گیرد به دلیل تعداد ناکافی اتوبوس بسیاری از مردم برای تردد از وسایل شخصی خود استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد ترافیک و آلودگی هوا در تهران می‌شود.

وی در آخر تاکید کرد: براساس تصمیم شورای شهر تهران علاوه بر آنچه که شهرداری برای حل مشکل ترافیک تهران در نظر گرفته است، ۱۰ هزار میلیارد تومان هم در اختیار حمل‌ونقل ناوگان تهران قرار می‌گیرد. امیدواریم این موضوع بتواند تغییرات محسوسی را در سال آینده برای پایتخت‌نشینان رقم بزند.

اگر توان مدیریت ندارید، استعفا دهید

دکتر «امیرلطفی حقیقت» جامعه‌شناس در واکنش به اظهارات چمران درخصوص ترافیک تهران به «جهان‌صنعت» گفت: ایشان در حالی از ترافیک تهران گله‌مند شدند که خودشان یکی از متولیان حل معضل ترافیک پایتخت هستند. البته این‌گونه اظهارنظرهای چمران مسبوق به سابقه است، زیرا ایشان قبلا در یکی از برنامه‌های زنده ادعا کرده بود، زمانی که در دوره دوم رییس شورای شهر تهران بوده‌‌، هیچ ساختمان ۵طبقه‌ای ساخته نشده است. فردی که تا این حد اطلاعاتش درخصوص موضوعات شهری و ساختمانی ضعیف است، توقع چندانی نباید از ایشان داشت زیرا طبیعتا قدرت مدیریت شهری هم ندارد. اینکه رییس شورای شهر تهران گفته ترافیک تهران کشنده است را سال‌ها پیش بسیاری از کارشناسان ابراز کرده بودند و اصلا موضوع جدیدی نیست. البته اینکه برخی مسوولان درخصوص آن وعده‌وعید می‌دهند هم باز موضوع جدیدی نیست. بارها درخصوص افزایش بیماری‌های عصبی و کاهش کوتاهی عمر افراد جامعه به مسوولان هشدار داده‌ایم، اما متاسفانه تاکنون گوش‌شنوایی وجود نداشته است.  

وی افزود: در هر صورت اینکه برخی مسوولان در مواجهه با مشکلات کشور به جای ارائه راهکار و رفتاری متناسب با شرایط تنها به وعده‌وعید و اظهارنظرهایی همچون آقای عیسی کلانتری که در برابر آلودگی هوا گفته بود دعا کنید باد و باران بیاید، اکتفا می‌کنند در میان برخی مسوولان امری شایع است. اما اینگونه رفتارها منجر به افزایش شکاف اعتماد عمومی نسبت به دولت می‌شود.

این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: به نظرم این روزها برخلاف تصور شایسته‌سالاری وجود ندارد. افرادی بر کرسی قدرت تکیه زده‌اند که توانایی لازم را برای مدیریت ندارند. این در حالی است که طبق فرموده ائمه معصومان اگر کسی سمتی را قبول کند اما توانایی لازم را برای مدیریت آن نداشته باشد باید کنار برود تا فرد شایسته‌ای بر کرسی قدرت تکیه بزند وگرنه به خدا و رسول خیانت کرده است. اگر متولیان ترافیک تهران به گفته معصومان عمل کنند باید استعفا دهند تا افراد صالح روی کار بیایند. وگرنه مشکلات ما روز به روز بیشتر می‌شود.

دکتر لطفی‌حقیقت با اشاره به تبعات اجتماعی اینگونه سخنان گفت: به نظرم یکی از مهم‌ترین تبعات بیان اینگونه سخنان از زبان یکی از متولیان ترافیک تهران، افزایش بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسوولان است. همچنین نارضایتی عمومی در جامعه سرایت پیدا می‌کند. چه‌بسا این روزها رانندگانی که در ترافیک گیر می‌کنند مدام با بوق زدن نارضایتی خود را نشان می‌دهند و دیگران را هم به این کار تشویق می‌کنند. بنابراین بهترین راهکار در کوتاه‌مدت استعفای دسته‌جمعی اعضای شورای شهر و حتی شهرداری تهران است. با برگزاری انتخابات جدید برای مدیریت شهر تهران افرادی که آمادگی لازم را برای حل مشکلات تهران از جمله ترافیک و آلودگی هوا دارند، وارد شوند.

وی افزود: مسوولان شهری به جای اینکه مدام ترافیک شهر تهران را به گردن مردم بیندازند باید بهترین خدمات را در اختیار مردم بگذارند. وقتی حمل‌ونقل عمومی فشل است، مردم چاره‌ای جز استفاده از خودروهای شخصی و تاکسی‌های آنلاین در هوای بارانی و برف ندارند. سال‌هاست که در تهران با مشکل کمبود واگن مترو و اتوبوس دست و پنجه نرم می‌کنیم. در تمام این سال‌ها به جای ساخت اتوبوس توسط خودروسازان داخلی اتوبوس‌های دست دوم با قیمت‌های گزاف وارد کشور شده است. هر بار که از حمل‌ونقل عمومی گله کردیم گفتند بودجه نداریم. حالا هم وعده واردات اتوبوس در سال جدید را دادند. مشخص نیست تا سال دیگر چگونه باید در این ترافیک دوام آورد. البته امیدواریم وعده شهرداری تحقق پیدا کند و به سال‌های دیگر موکول نشود.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 330293
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا