با اجرای طرح جدید؛

بیمه برای این افراد رایگان می شود

بیمه سلامت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مازندرانی ها زیرپوشش دارد افرادی که بیشتر خانوارهای ساکن روستاها و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت هستند، هم استان‌هایی که پیش از دولت سیزدهم از هرگونه بیمه پایه محروم و برای انجام کارهای درمانی خود با مشکل مواجه بودند

به گزارش جهان صنعت نیوز، در آبان ماه سال ۱۳۷۳ قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که متعاقب آن سازمان بیمه خدمات درمانی در کشور تشکیل شد. هدف این سازمان رفع نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی در حوادث و سوانح به صورت بیمه همگانی برای کارمندان دولت و بیمه شدگان اختیاری می‌باشد. بر اساس ابلاغ اساسنامه تشکیل سازمان و بنا به ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه، با تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر کشور، سازمان بیمه سلامت ایران در تاریخ اول مهرماه سال ۹۱ تشکیل شد تا به‌این‌ترتیب خدمات پایه سلامت به‌طور یکسان به‌تمامی مردم در قالب یک سازمان ارائه شود. این سازمان با عقد قرارداد با کلیه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی دولتی، برخی بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و پزشکان در بخش خصوصی به ارائه خدمات به بیمه شدگان خویش می‌پردازد. به این شکل که بیمه شدگان هنگام مراجعه به مراکز طرف قرارداد فقط بخشی از هزینه خویش را به عنوان فرانشیز پرداخت کرده و بقیه هزینه را مراکز طرف قرارداد از سازمان بیمه سلامت ایران اخذ می‌کنند.

توسعه نظام بیمه سلامت کشور همانا یکی از مهمترین فرامین مورد تاکید در سیاستهای کلی مقام معظم رهبری، قانون برنامه پنجم توسعه و یکی از اهداف اصلی سازمان بیمه سلامت ایران است. با تشکیل این سازمان، یکی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور به عهده آن نهاده شده و زمینه تحقق اهداف بلندی چون عدالت محوری، ارتقاء سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان، رفع همپوشانی بیمه ای و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور فراهم شده است.

دولت سیزدهم برای گستراندن بیشتر چتر پوشش بیمه ای افراد مبادرت به اجرای طرح بیمه رایگان کرده تا از این طریق افراد فاقد بیمه را شناسایی و آنها را زیر پوشش خود قرار بدهد.

بیمه سلامت در استان مازندران پیگیری و ردگیری شناسایی این افراد به صورت ویژه در مناطق محروم و دوردست در دستور کار قرار گرفته است و به توفیقات خوبی در این زمینه دست یافته است و هم اکنون از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده این سازمان در استان ۹۰۰ هزار نفر ساکن روستاها و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت هستند یعنی جزو مناطق محروم به شمار می روند.

در دولت سیزدهم علاوه بر برنامه ریزی برای زیرپوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه، اقداماتی در جهت تشخیص و درمان ناباروری زوجین جوان صورت گرفته است که اقدامات علاوه بر پرداخت هزینه درمان، ایجاد و استقرار مراکز درمان ناباروری است.

بیمه رایگان ۸۱ درصد بیمه شدگان سلامت در مازندران

مدیر کل بیمه سلامت مازندران تعداد افراد زیر پوشش این بیمه را یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت :۸۱ درصد جمعیت بیمه شده استان برخوردار از بیمه رایگان هستند.

محمدرضا میرزایی افزود: از این تعداد بیمه شده مازندران ۹۰۰هزار نفر ساکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت و ۴۸۰هزار نفر زیر پوشش صندوق بیمه همگانی بیمه رایگان هستند.

وی ادامه داد: در یکسال اخیرشاخص ترین کار دولت سیزدهم اجرای بیمه رایگان افراد فاقد بیمه پایه هستند که در این مدت ۲۱۴هزار مازندرانی زیر پوشش این نوع بیمه قرار گرفتند.

مدیر کل بیمه سلامت مازندران ارزش ریالی بیمه رایگان بیمه شدگان استان ۲۳۰میلیارد تومان اعلام کرد.

براساس بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور و آئین‌نامه اجرایی آن، همه شهروندان فاقد بیمه پایه، می توانند جهت برقراری پوشش بیمه پایه سلامت با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری شهروندی سازمان بیمه سلامت یا دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد این سازمان نسبت به بیمه خود و خانواده اقدام کنند.

بر اساس بند د تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱، افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار می گیرند.

۸۵۹ زوج نابارور زیر چتر خدمات حمایتی دولت سیزدهم

وی با اشاره به پیش بینی ها مبنی بر وجود بیش از یکصد هزار زوج نابارور در مازندران گفت : پرداخت هزینه تشخیصی و درمانی زوجین نابارور یکی از اقدامات مهم درمانی پایه ریزی شده در دولت سیزدهم است تا بار گزاف هزینه درمان از دوش این افراد برداشته شود.

میرزایی افزود : تا سال گذشته تنها یک مرکز درمان دولتی ناباروری در مازندران فعالیت می کرد واکنون این تعداد به هفت مرکز دولتی ‌و خصوصی افزایش یافته است و ۹۰درصد هزینه درمان اقدامات تشخیصی و درمانی در مراکز دولتی و ۹۰درصد تعرفه دولتی هزینه درمان در مراکز خصوصی را بیمه سلامت پرداخت می کند.

وی ادامه داد:تاکنون ۸۵۹زوج نابارور مازندران با پرداخت ۲ میلیارد تومان هزینه تشخیصی و درمانی از سوی بیمه سلامت از خدمات این طرح حمایتی دولت برخوردار شدند.

در این طرح سازمان بیمه سلامت مکلف است براساس تکالیف قانونی از زوج‌های نابارور با هدف اجرای سیاست‌های جمعیتی حمایت کند. البته پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و زایمان در بند سوم سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ مورد تاکید قرارگرفته است؛ ضمن اینکه در قانون برنامه ششم توسعه نیز تمهیدات لازم درقالب بودجه تکلیف شده است.

پرداخت ۶ میلیارد تومان هزینه درمان معتادان

مدیر کل بیمه سلامت مازندران بخشی از اقدامات بیمه سلامت را کمک در حوزه درمان معتادان اعلام کردوگفت:این نهاد با عقد قرارداد ۷۴ مرکز دولتی و خصوصی درمان معتادان اقدام می کند که از ابتدای امسال تاکنون ۶میلیارد تومان هزینه درمان آنها پرداخت شد.

وی افزود: دولت سیزدهم برای کمک به بیماران برای پرداخت هزینه دارویی طرح ” دارویار ” را از ۶ ماه قبل با مشارکت۶۲۸داروخانه استان آغاز کرده است.

پرداخت ماهانه ۳۰۰ میلیارد ریال در قابل طرح دارویار

به گفته میرزایی در راستای سیاست‌های ارزی طرح دارویار با هدف انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم برنامه‌ریزی و اجرا شده تا با این روش پرداختی از جیب بیمار تغییری نداشته باشد با توجه به برداشته شدن ارز ترجیحی از دارو برای جلوگیری از گران شدن قیمت داروها بیمه سلامت عهده دار پرداخت این مابه تفاوت هزینه شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح “دارویار” و حذف ارز ترجیحی و تخصیص آن به شرکت های دارویی گفت: برای همین منظور این نهاد ماهانه حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار بیشتر تخصیص یافته است.

مدیر کل بیمه سلامت مازندران افزود: تا سال گذشته و پیش از اجرای طرح دارویار بیمه سلامت استان میزان پرداخت هزینه دارویی ماهانه ۱۲۰ میلیارد ریال بود که اکنون این رقم به ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

طرح دارویار روز ۲۳ تیر ۱۴۰۱ در سراسر کشور به اجرا گذاشته شد تا از این طریق کاهش پرداختی از جیب مردم و پرداخت هزینه‌های افزایش قیمت داروها توسط بیمه‌ها صورت بگیرد.

در راستای اجرای سیاست‌های ارزی طرح دارویار با هدف انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم برنامه‌ریزی و اجرا شده تا با این روش پرداختی از جیب بیمار تغییری نداشته باشد اگرچه بیماران خاص در این طرح به صورت ویژه دیده شدند و حتی برخی از داروهای موردنیاز آنها روند کاهشی داشته است.

در سال‌های گذشته برای تامین مواد اولیه، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌ها تخصیص پیدا می‌کرد که این موضوع در بازه‌های زمانی مختلف با انتقادهایی مواجه شده بود؛ زیرا تخلف‌ها و فاکتورسازی‌هایی در این زمینه رخ می‌داد و مسیری برای فساد در حوزه دارو شده بود.

مازندران رتبه نخست ثبت نام بیماران در صندوق بیماران خاص

وی از تشکیل صندوق بیماران خاص، صعب العلاج و نادر به عنوان یکی از طرح های موثر و مفید دولت سیزدهم نام برد و گفت: با تشکیل این صندوق از سه ماه قبل بیماران خاص هموفیلی، تالاسمی، ام اس، پیوند کلیه و دیالیز از مزایای آن بهره مند هستند و دولت امسال برای آن پنج هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است.

میرزایی با اشاره به اجرای موفق این طرح در کشور افزود: اعتبار این صندوق برای سال آینده به ۱۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ۴۴گروه بیماری های نادر از جمله سرطان، اوتیسم، بال پروانه ای، دیابت و فشار خون زیر پوشش این صندوق قرار گرفتند که با نشان دار شدن بیماران پرداخت هزینه درمانی و تشخیصی مورد نیاز به آنها تعلق می گیرد.

به گفته مدیر کل بیمه سلامت مازندران هم اکنون پنج هزار بیمارخاص و صعب العلاج با ارائه مدارک در سامانه این صندوق ثبت نام شدندو از حیث ثبت نام استان در رتبه اول کشور قرار دارد.

وی گفت: از زمان تشکیل این صندوق تاکنون یک و نیم میلیارد تومان اعتبار برای درمان این بیماران اختصاص یافت و از نظر مالی به آنها کمک شده است.

میرزایی همچنین به دیگر اقدامات حمایتی دولت سیزدهم از بیماران خاص، صعب العلاج و نادر اشاره و تصریح کرد: ۱۰۷ گروه بیماری در صورت پرداخت هزینه بیشتر از هزینه بیمه پایه و تکمیلی با ارائه مدارک به بیمه سلامت می توانند هزینه پرداختی را از این نهاد دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه سقف واریز هزینه تشخیص و درمان بیماران در این زمینه ۵۰ میلیون تومان است، ادامه داد: در این خصوص از ابتدای امسال تاکنون ۵۰۱پرونده به ارزش چهار میلیارد تومان تشکیل شد که سه میلیارد تومان از این میزان هزینه به حساب بیماران واریز شد.

پنجم مردادماه ۱۴۰۱ هیات دولت در اجرای تکلیف قانونی بند “ن” تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و با توجه به ضرورت تسریع در توسعه محافظت مالی از بیماران خاص و صعب‌العلاج، اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج را به تصویب رساند.

دولت سیزدهم این تصمیم را در راستای ایجاد وحدت رویه و انسجام در منابع مالی و خدمات برای گسترش پوشش هزینه بیماران یاد شده و ایجاد عدالت در دسترسی و بهره‌مندی از خدمات درمانی اجرایی کرده است.

موضوع فعالیت صندوق یادشده فراهم‌کردن امکان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه برای مشمولان از طریق بانک‌های عامل، فراهم‌آوردن زمینه تامین مالی بهینه داروها، تجهیزات پزشکی، کالاها و خدمات سلامت محور مرتبط با بیماری خاص و صعب‌العلاج مشتمل بر خدمات ارتقای سلامت، خدمات پیشگیرانه، خدمات تشخیصی و درمانی، خدمات بازتوانی و توانبخشی و مراقبت‌های دوره‌ای و تسکینی، خدمات پرستاری و درمان در منزل آنان و نظایر آن که فهرست آن به تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید، با استفاده از پایگاه اطلاعات و به منظور بهبود محافظت مالی برای مشمولان در قبال بخشی از هزینه‌های سلامت است.

پرداخت یک هزار میلیارد تومان هزینه درمان بستری و سرپایی درمان بیمه شدگان

مدیر کل بیمه سلامت مازندران گفت: این بیمه از طریق ۲هزار و ۶۵۰مرکز درمانی از قبیل مطب، بیمارستان، آزمایشگاه، مراکز تصویربرداری و دیگر مراکز تشخیصی و درمانی خدماتدهی به بیمه شدگان خود را انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه بیمه سلامت مازندران پرداختی های خود به مراکز طرف قرارداد را به روز کرده است، افزود: بیمه سلامت استان در ۱۰ماهه امسال یک هزار میلیارد تومان هزینه درمان بستری و سرپایی افراد را پرداخت کرد.

میرزایی به اجرای طرح های عمرانی در ادارات بیمه سلامت ۱۹ شهرستان مازندران به عنوان دیگر اقدامات صورت گرفته در یکسال اخیر نام برد و ادامه داد:توسعه و بازسازی فضاهای فیزیکی ادارات و مامورسراهای ۱۰ شهرستان و خرید ساختمان برای شهرستان های نکا و میاندورود با هزینه ۵۰ میلیارد تومانی انجام شد.

بانک و بیمه
شناسه : 329845
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا