دولت‌ها سد راه رشد اقتصادی

 مقام معظم رهبری پس از دیدار از دستاوردها و تلاش صنعتگران دیروز با شماری از آنها گفت‌وگوی دوسویه داشتند. در این دیدار ۱۴ نفر از صنعتگران ايراني خواسته‌ها و گلایه‌های خود را با مقام معظم رهبری در میان گذاشتند. مقام رهبری نیز در این دیدار نکات بسیار بااهمیتی را درباره زندگی اقتصادی و سیاسی ایران تحلیل کردند.

محمدرضا سعدی *


 مقام معظم رهبری پس از دیدار از دستاوردها و تلاش صنعتگران دیروز با شماری از آنها گفت‌وگوی دوسویه داشتند. در این دیدار ۱۴ نفر از صنعتگران ایرانی خواسته‌ها و گلایه‌های خود را با مقام معظم رهبری در میان گذاشتند. مقام رهبری نیز در این دیدار نکات بسیار بااهمیتی را درباره زندگی اقتصادی و سیاسی ایران تحلیل کردند.

ایشان در این دیدار برخلاف کسانی که می‌خواهند گرفتاری‌ها و سختی‌های اقتصادی مردم را کم‌اهمیت جلوه دهند با صراحت گفتند شرایط بد معیشتی ایرانیان محسوس است. علاوه بر این، ایشان با اشاره به مناقشه‌ای که برخی افراد در دهه‌های تازه‌سپری‌شده راه انداخته‌اند و رشد اقتصادی را موضوعی کم‌اهمیت معرفی می‌کنند با قاطعیت از ضرورت دستیابی کشور به رشدهای بالای تولید ناخالص داخلی گفتند و به مدیران دولت یادآور شدند باید این ضرورت‌ها بازکاوی و الزام‌های رشد‌های بالا تدارک دیده شود.

به نظر نگارنده نقطه عطف سخنان مهم مقام معظم رهبری، اشاره و اصرار بر نقش بخش خصوصی به مثابه نیرویی پیش‌برنده در دستیابی به رشد اقتصادی است که دولت‌های ایران هر کدام به دلایلی این اهمیت را نادیده گرفته‌اند.

واقعیت زندگی اقتصادی ایران در همه سال‌های پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد نهاد د‌ولت با هر گرایش سیاسی از سدهای بزرگ رشد اقتصادی بوده است. دولت‌های ایران به دلایل گوناگون نه‌تنها راه رشد اقتصادی را هموار نکرده‌اند بلکه راهبندان رشد بوده‌اند.

نخستین انحرافی که دولت‌ها ساخته‌اند و هنوز ادامه دارد هدر دادن درآمد حاصل از صادرات نفت با استفاده نابهره‌ور از ثروت ملی بوده است. هزاران میلیارد دلار درآمد نفت که می‌توانست منشاء رشدهای باکیفیت باشد هدر داده شد. دومین سد و بزرگترین راهبندان ایجادشده در مسیر رشد اقتصاد ملی از سوی دولت‌ها ایجاد محدودیت برای بخش خصوصی بوده و هست. تجربه کشورهای با رشد بالا حتی چین نشان می‌دهد رشد اقتصادی با نیروی فکری، اقتصادی و تخصصی بخش خصوصی ایجاد می‌شود. دولت‌های ایران پس از جنگ این راه را بستند و حتی قانون اصل ۴۴ نیز گونه‌ای نوشته و اجرا شد که بخش خصوصی نادیده گرفته شد. مقام معظم رهبری به درستی گفتند که دخالت دولت در امر جزئی و کارهایی که عقل و منطق اقتصادی می‌گوید باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

امید است افراطیونی که بخش خصوصی را فراری داده‌اند و با ایجاد انحراف در بحث‌های کلان و جلوگیری از بحث‌های علمی درباره ضرورت دستیابی به رشد اقتصادی راه را بسته‌اند به خود آیند. هر کس و هر گر‌وهی که ادعا دارد باید فقر برطرف شود لازم است راه رشد اقتصادی را باز کند و اینکه بگویند رشد همه چیز نیست را کنار بگذارند.

* مدیرمسوول روزنامه جهان صنعت

یادداشت
شناسه : 329617
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا