تصمیمات خلق‌الساعه بلای جان بازار شده‌است؛

بازگشت بی اعتمادی به بورس

بورس حال و روز چندان خوبی ندارد. حالا به نظر می‌رسد عوامل متعددی سبب شده تا پول ترسو به سمت بازار نیاید. هرچند که به واقع بازار سهام در حال حاضر به لحاظ قیمتی ارزنده‌ترین بازار کشور است.

به گزارش جهان صنعت نیوز: در حالی که انتظار می‌رفت تا پایان سال شاخص بورس حباب منفی خود را جبران کند و در سیر صعودی قرار گیرد، چند اتفاق سبب شد تا پول‌ها به سرعت فرار را بر قرار ترجیح دهند.

اما سوال اینجاست که بورس برای اینکه نجات پیدا کند به چه اقداماتی نیاز دارد؟ آیا می‌توان انتظار داشت که زور تورم و عقب‌ماندگی بازار بر همه ابهام‌ها، ریسک‌های فرامتنی و تشتت در تیم اقتصادی دولت پیروز شود و شاخص به جلو حرکت کند؟

بی اعتمادی بازار سهام

باید توجه داشت اصل نخست هر سرمایه‌گذاری ایجاد اعتماد است. این روزها از اخبار زرد و ضد و نقیضی که مدام در خصوص بازار سرمایه منتشر می‌شد گرفته تا ابهاماتی که سیاست تثبیت تا نرخ گاز پتروشیمی‌ها، همگی تنها پالس بی‌ثباتی را به بازار سرمایه می‌دهند.

اولین ابهامی که این روزها بازار را تحت‌الشعاع قرار داده، عرضه خودرو در بورس کالا است. فرآیندی که سودسازی شرکت‌های خودرویی را تا حد زیادی بهبود بخشید و از زیان‌های انباشته آنها تا حد خوبی کاست.

اخیرا نامه‌ای از شورای رقابت منتشر شده بود که جنجال بسیاری به پا کرد که شاید بتوان شروع ریزش بازار و به هم ریختن وضعیت سهام گروه خودرویی را از زمان ارسال آن نامه دانست.

حالا اما آیا می‌توان امیدوار بود که با حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت از جمله با صندوق تثبیت بتوان جلوی ریزش بیشتر بورس را گرفت؟

حیات جسم نیمه‌جان بازار در دستان دولت

در این زمینه محمود امیری فعال و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: واقعیت این است که بازار سرمایه شبیه جسم نیمه‌جانی شده است که انواع زخم‌ها بر پیکر او وارد شده که نمی‌توان تنها به یک مورد آن پرداخت. بنابراین این وضعیت محصول عوامل متعددی است.

وی ‌افزود: باید پذیرفت که بزرگترین سهامدار بازار سرمایه دولت است و سیاست‌گذاری‌ها به نوعی برعهده دولت است. بنابراین زمانی که بازار علائمی مبنی بر علاقه دولت به بورس، ببیند نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه ‎‌داد: اما زمانی که در بدنه دولت اختلاف‌نظر و ابهام وجود دارد، پول از بازار سرمایه خارج می‌شود. در واقع بازار سرمایه مشتمل بر بنگاه‌های اقتصادی بزرگی است که معادن، پالایشگاه‌ها و صنایع را دربر می‌گیرد. اما متاسفانه رویه مشخصی در خصوص این صنایع بزرگ از سوی تیم اقتصادی دولت دیده نمی‌شود.

سردرگمی بورس

امیری اظهارنظرهای متناقض و متفاوت مسوولان را یکی از عوامل سردرگمی در بازار بورس دانسته و می‌گوید: متاسفانه در اتاق فکر واحدی برای اقتصاد وجود ندارد. در نتیجه پولی که خارج از بازار سهام پارک شده است، وارد بازار نمی‌شود.

وی تاکید ‌کرد: سرمایه‌گذاری نیاز به امنیت و البته چشم‌انداز مشخص دارد. برای مثال شورای رقابت جلوی خواست چند وزیر می‌ایستد، در حالی که بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افراد حقوقی و حقیقی نسبت به عرضه خودرو در بورس و نجات از زیان خودروسازها روی سهام این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کردند. این به معنای آن است که به راحتی یک نهاد می‌تواند مسیر را تغییر دهد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: متاسفانه علیرغم اینکه بازار سرمایه ارزنده است اما این ارزندگی به معنای رشد نیست. سرمایه‌گذار می‌تواند در بازار موازی مانند مسکن بدون وجود چنین ریسک‌هایی سرمایه‌گذاری کند.

تصمیم‌های یک‌شبه بازار را از روند طبیعی دور کرده است

امیری با اشاره به وضعیت بازار می‌گوید: شاید سوال شود که مساله خودرو باید در سهام خودرویی اثرگذار باشد نه در سایر سهم‌ها، اما واقعیت آن است که بدبینی نسبت به سیاست‌های دولت به سایر بخش‌ها نیز تصری پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: با تصمیم‌های یک‌شبه نمی‌توان انتظار داشت که بازار به روند طبیعی بازگردد. همچنین حمایت‌های گاه‌و‌بی‌گاه صندوق توسعه هم نمی‌تواند به بازار عمق دهد بلکه یک حمایت موقتی رخ می‌دهد.

امیری می‌گوید: پیش از این گفته بودیم که بازار سرمایه حباب منفی خود را جبران می‌کند و به ارزش ذاتی خود برمی‌گردد. اما حالا می‌بینیم ظرف مدت دو هفته همه چیز تغییر کرد. این به معنای آن است که سرمایه‌گذار نمی‌تواند بر اساس تحلیل‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری اقدام کند، بلکه برخی اتفاق‌ها به یکباره همه چیز را دگرگون می‌کند.

در زمستان مشکل گاز و در تابستان مشکل برق داریم

این فعال بازار سرمایه همچنین تاکید کرد: ما از دولت انتظار حمایت از بورس نداریم، بلکه لازم است دولت از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی حمایت کند، نه اینکه شرکت بزرگ تولیدی در زمستان با مشکل گاز و در تابستان با مشکل برق روبه‌رو باشد.

امیری با بیان اینکه وضعیت بورس تابعی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی است، می‌افزاید: برای مثال اگر به نمودارها در سال‌های گذشته نگاه کنید در دوره اصلاحات که رشد اقتصادی پایداری وجود داشت، رشد شاخص بورس هم بر مبنای رشد اقتصادی به‌طور منطقی پیش رفت.

وی یادآور می‌شود: بنابراین لازم است دولت سیاست‌های خود را هماهنگ کرده و چشم‌انداز روشنی برای اقتصاد ترسیم کند. باید بگوید که آیا برنامه‌ای برای بال‌و‌پر دادن به صنایع بزرگ و کوچک در بورس دارد یا نه؟

امیری همچنین می‌گوید: در حال حاضر ۵ الی ۶ نهاد و وزارتخانه در خصوص خودرو توئیت می‌زنند که هر کدام هم با دیگری متفاوت است. در این وضعیت بعید است سرمایه‌گذار بتواند با اعتماد به بازار وارد شود.

بورس
شناسه : 329587
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا