بیت کوین طلایی می شود

این واقعیت که امروزه بسیاری از مردم ترجیح می دهند بیت کوین را به جای طلا بخرند، باعث شده است که بسیاری تصور کنند که اکنون بیت کوین به آرامی جایگزین تجارت طلا در سراسر جهان می شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛  با این حال، طلا همیشه هدفی متفاوت از بیت کوین داشته است که علیرغم افزایش علاقه به بیت کوین، تقاضای طلا را دائماً غیرقابل جایگزین نگه می دارد.


بیت کوین یکی از ارزهای دیجیتال شماره یک در میان ارزهای دیجیتال شناخته شده امروزی است. توسط یک بنیانگذار ناشناس در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک وسیله غیرمتمرکز برای پرداخت ایجاد شد. بیت کوین از این نظر منحصر به فرد است که تعداد محدودی از آن در حال حاضر ۲۱ میلیون است. علاوه بر این، بیت کوین های جدید از طریق فرآیندی به نام استخراج ایجاد می شوند.

تجارت طلا چیست؟ طلا یک فلز گرانبها است که امروزه به عنوان ذخیره ارزش استفاده می شود. اغلب به عنوان یک دارایی امن در نظر گرفته می شود. قیمت آن در زمان عدم اطمینان اقتصادی یا نوسانات بازار تمایل به افزایش دارد. سرمایه گذاران و معامله گران اغلب طلا را به عنوان پوششی در برابر تورم یا راهی برای تنوع بخشیدن به سبد خود می خرند.

بیت کوین به آرامی جایگزین طلا می شود؟

بیت‌کوین و طلا مدت‌هاست که به‌عنوان ذخیره‌های بالقوه ارزش مقایسه می‌شوند و هر دو دارایی اغلب به عنوان سرمایه‌گذاری امن در مواقع عدم اطمینان اقتصادی دیده می‌شوند. اخیرا، گلدمن ساکس با بیان اینکه معتقد است بیت کوین به طور فزاینده ای با طلا به عنوان ذخیره ارزش رقابت خواهد کرد، خبرساز شد. در حالی که طلا برای قرن‌ها دارایی سنتی امن بوده است، بیت کوین به عنوان یک جایگزین مناسب در سال‌های اخیر ظاهر شده است.

ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین، همراه با عرضه محدود آن، آن را برای سرمایه گذارانی که به دنبال پوششی در برابر تورم هستند، جذاب می کند. علاوه بر این، پذیرش فزاینده بیت کوین به عنوان نوعی پرداخت و علاقه سازمانی فزاینده به این ارز دیجیتال نیز به اعتبار رو به رشد آن به عنوان یک ذخیره ارزش کمک کرده است. این باعث شده است که امروزه بسیاری تصور کنند که بیت کوین می تواند در آینده جایگزین طلا به عنوان یک ذخیره ارزش شود.

با این وجود، توجه به این نکته مهم است که طلا و بیت کوین اهداف متفاوتی دارند و ویژگی های متفاوتی دارند. طلا سابقه ای طولانی در ذخیره ارزش دارد و به طور گسترده ای به عنوان وسیله مبادله پذیرفته شده است. همچنین یک دارایی فیزیکی است که می توان آن را در دست نگه داشت. از سوی دیگر، بیت کوین یک دارایی دیجیتال است و ارزش آن از کاربرد آن به عنوان وسیله مبادله و ذخیره ارزش در بلاک چین ناشی می شود. همچنین شایان ذکر است که بازار طلا بسیار بزرگتر از بازار بیت کوین است. ارزش بازار طلا حدود ۱۰ تریلیون دلار است، در حالی که ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر حدود ۵۰۰ میلیارد دلار است.

این بدان معناست که حتی اگر بیت کوین به طور کامل جایگزین طلا به عنوان ذخیره ارزش شود، باز هم تنها بخشی از کل بازار را تشکیل می دهد. همانطور که گفته شد، علاقه سازمانی فزاینده به بیت کوین، و همچنین پذیرش فزاینده آن به عنوان نوعی پرداخت، نشان می دهد که به طور بالقوه می تواند در آینده به یک منبع اصلی ارزش تبدیل شود. با این حال، بعید است که به طور کامل جایگزین طلا شود.

در عوض، این احتمال بیشتر است که هر دو دارایی به همزیستی ادامه دهند و اهداف متفاوتی را برای سرمایه گذاران مختلف انجام دهند. در نتیجه، در حالی که بیت کوین به طور فزاینده ای به عنوان یک ذخیره بالقوه ارزش در نظر گرفته می شود و احتمالاً همچنان به محبوبیت خود ادامه می دهد، بعید است که به طور کامل جایگزین طلا به عنوان ذخیره ارزش شود. از آنجایی که دارایی ها اهداف متفاوتی دارند و ویژگی های متفاوتی دارند، احتمالاً در آینده به همزیستی ادامه خواهند داد./ خبر آنلاین

ارز دیجیتال
شناسه : 329489
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا