جهان صنعت نیوز گزارش می‌دهد؛

لرزه‌ های تاریکی؛ ابدی ترین زلزله های ایران

ایران و ترکیه که در مرز‌های برخورد صفحات اوراسیا و عربستان قرار دارند، زمین‌لرزه‌های بزرگی را تجربه می‌کنند. در واقع سال های بسیاری است که زلزله در نقاط مختلف، ایران را عزادار می کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ آخرین زلزله چند روز پیش ۸ بهمن، ساعت ۲۱:۴۴ خوی را لرزاند؛ زمین‌لرزه ۵.۹ریشتری در عمق ۷ کیلومتری زمین. آخرین گزارش‌ها حاکی از فوت ۳ نفر و مصدومیت حدود یک هزار نفر است. به بهانه زلزله اخیر، نگاهی به شدیدترین زلزله‌های تاریخ ایران می‌اندازیم.

زلزله هایی که ابدی شدند

در این سال‌ها ایران هیچگاه از زلزله مصون نبوده؛ زلزله‌هایی که تلخی‌های زیادی آفریدند. برخی بیشتر به یاد مانده‌اند.

زلزله سرپل‌ذهاب در سال ۹۷ هم از آن وقایع تلخی است که در یاد مردم باقی ماند. زمین‌لرزه سرپل ذهاب به قدرت ۶.۳ درجه در مقیاس ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین روز یکشنبه چهارم آذر ۱۳۹۷ استان کرمانشاه را به لرزه درآورد. طبق گفته جمعیت هلال احمر ایران این زلزله بیش از ۶۰۰ نفر فوتی داشت.

در شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ زلزله ای در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در مرز ایران و عراق، در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق رخ داد. تعداد کشته‌های ایرانی بر اثر وقوع این زمین لرزه به ۶۲۰ نفر رسید. همچنین ۹ هزار و ۳۸۸ نفر مصدوم شده و حدود ۷۰ هزار نفر از ساکنان بی خانمان شدند.

زلزله اهر و ورزقان شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی را لرزاند؛ بر اثر این زمین‌لرزه در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس، ۳۰۶ نفر کشته و بیش از ۵هزار نفر مجروح شدند.در محدوده این زمین‌لرزه‌ها ۱۸ هزار و ۶۱۸ واحد مسکونی دچار آسیب شد که از این تعداد ۵ هزار و ۳۲۹ واحد به‌طور کامل تخریب شدند. در مجموع ۴۱۰ روستا دچار خرابی شد و ۶۵ روستا به‌طور کامل از بین رفت.

پرتلفات ترین و معروف ترین زلزله های ایران

زلزله منطقه بم بعد از زلزله اردبیل و دامغان سومین زمین لرزه پر تلفات تاریخ ایران با بزرگی ۶.۶ ریشتر بود که در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. زمین لرزه بم حدود ۵۰ هزار کشته به جای گذاشت.

دیگر زلزله پرتلفات معاصر ایران، زلزله رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ است؛ ۳۰ دقیقه بامداد نیمه‌شب ۳۱ خرداد ۱۳۶۹، درحالی‌که بسیاری از مردم سرگرم تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا بودند، زلزله‌ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر رودبار را ویران کرد. این زلزله در عمق ۱۳ کیلومتری زمین روی داد و نتیجه‌اش ویرانی رودبار و منجیل و لوشان، ۳۷ هزار کشته، ۶۰ هزار مجروح و ۴۰۰ هزار بی‌خانمان شد.

اما از دهه ۳۰ شمسی که نخستین ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در ایران راه‌اندازی شدند، زلزله طبس به عنوان «شدیدترین زلزله» ثبت‌شده است. زمین‌لرزه طبس، زمین‌لرزه‌ای بود به شدت ۷‌.‌۸ ریشتر که در ساعت ۱۹:۳۶ روز ۲۵ شهریور سال ۱۳۵۷، شهر طبس و روستا‌های مجاور آن را ویران کرد. این زمین لرزه قدرتمندترین زلزله‌ای است که تا به حال در تاریخ ایران ثبت شده است.

کشته‌های این زلزله مصیبت بار را بین ۱۵ تا ۲۵ هزار نفر اعلام کرده‌اند. این در حالی است که به علت شدت تخریب ساختمان‌ها و شدت بالای زلزله بسیاری از اجساد هرگز پیدا نشدند.

 اما ظاهرا معروف‌ترین زلزله ایران، زلزله سال ۱۳۴۱ بوئین زهراست. حدود ساعت ۱۱ شامگاه ۱۰ شهریور ۱۳۴۱ زمین‌لرزه‌ای منطقه بوئین‌زهرای استان قزوین را لرزاند. بزرگی این زمین‌لرزه ۷.۲ ریشتر بود که موجب مرگ حدود ۱۱ هزار نفر شد. در این زمین‌لرزه بسیاری از آثار و مکان‌های قدیمی و تاریخی شهرستان بویین زهرا از جمله قلعه باستانی رودک از بین رفت.

حدود  هزار سال پیش بود که…

زمین‌لرزه ۲۷۲ شمسی اردبیل زمین‌لرزه‌ای است که در تاریخ ۴ فروردین ۲۷۲ خورشیدی در شهر اردبیل، ایران رخ داده‌است. این زمین‌لرزه با ۱۵۰ هزار نفر کشته در رتبه نهم پرتلفات‌ترین زلزله‌ها در طول تاریخ بشر قرار گرفته‌است؛ این رتبه‌بندی توسط آژانس زمین‌شناسی ایالات متحده صورت گرفته‌است.

در این زلزله، شهر اردبیل که بزرگترین شهر شمال غرب ایران در آن زمان بود، به‌طور کامل با خاک یکسان شد و از بین رفت. این زلزله به لحاظ تعداد تلفات و میزان خرابی‌ها یکی از تراژدی‌های کل تاریخ بشریّت محسوب می‌شود.

پیش از این‌ها و به‌اصطلاح در دوره «تیرکمون شاه» بزرگ‌ترین زلزله تاریخ ایران به وقوع پیوسته است. ۲ دی ۲۳۵ خورشیدی، زلزله‌ای به بزرگی ۷.۹ ریشتر دامغان را لرزاند. این زمین‌لرزه گفته می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار کشته برجای گذاشته است و باوجود گذشت بیش از هزار سال از وقوع آن، به‌عنوان پنجمین زلزله مرگبار تاریخ بشر از آن یاد می‌شود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 329347
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا