عضو شورای شهر تهران؛

سرعت گیر ها در تهران باعث دردسر می شوند

نصب بی‌رویه سرعت گیرها در تهران و مزاحمت‌هایی که برای رانندگی ایمن ایجاد می‌کنند، گلایه عضو شورای شهر تهران را درپی داشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ با وجود اینکه سرعت‌گیرها باید در محل‌هایی نصب شود که هیچ راهی به‌جز نصب سرعت‌گیر وجود ندارد، اما درحال حاضر برخی سرعت گیرهای سطح معابر شهر تهران در محل مناسبی قرار داده نشده‌اند و از این رو درصد ایمنی را کاهش داده‌اند. جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران از این سرعت گیرها با عنوان «سرعت‌گیرهای مزاحم» یاد کرده و با بیان اینکه متأسفانه سرعت گیرهایی که در معابر تهران نصب شده باعث کاهش ایمنی می‌شود، گفته است: «به دلیل ترمزهای ناگهانی این ترمزگیرها به خصوص در شب که دیده نمی‌شوند باعث بروز تصادف شده و هم چهره شهر را نازیبا کرده است.» 


تشکری هاشمی، ضمن انتقاد از نصب بی رویه سرعت گیرها در تهران، اظهار کرده است: «تا جایی که امکان دارد باید به جای نصب سرعت‌گیر از روش‌های دیگری همچون نصب علائم افقی و عمودی، تابلوهای هوشمند و تابلوهای اطلاع‌رسان استفاده کرد تا هوشیاری راننده در مورد سرعت جمع شود و سرعت در معبر از یک حدی بیشتر نشود. به شهرداری در این مورد تذکر داده‌ایم و امیدواریم این تذکرات منجر به تدوین دستورالعمل شود و سرعت گیرهایی که مزاحم هستند، جمع آوری شوند.»

مقایسه کشورها برای تعطیلی مدارس هنگام آلودگی هوا درست نیست

معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تدوین شاخص‌های آلودگی هوا توسط وزارت بهداشت گفت: پس از تصویب اعضای دولت نمی‌توانند درباره قبول یا عدم قبول آن صحبت کنند مگر اینکه دوباره به دولت برود و تغییر آن تصویب شود. یوسف رشیدی در گفت و گو با ایسنا، درباره مبنای تدوین این شاخص‌ها اظهار کرد: مقایسه کشورها کار درستی نیست و هر کشوری مبنای خود را دارد. وزارت بهداشت باید مشخص کند چه شرایطی برای کودکان مضر است؟ ما باید باتوجه به شرایط و سیستم درمانی موجود شاخص‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی لازم را تعیین کنیم.

به گفته معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست، تعطیلی مدارس با استانداردها و شاخص‌های آلودگی هوا رابطه مستقیمی ندارد و تعطیلی مدارس با شاخص ۱۵۰ یا ۲۰۰ بستگی به سیاست‌های هر کشور دارد.

وی درباره دستورالعمل اجرایی تعطیل شدن یا نشدن مدارس نیز گفت: در دنیا دستورالعمل واحدی وجود ندارد و هر کشور باتوجه به شرایط خود این کار را انجام می‌دهد. به عنوان نمونه در کشور ما با رسیدن شاخص به عدد ۱۵۰ چون دانش‌آموزان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند مدارس تعطیل می‌شوند.

زخم کاری «تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا» بر پیکر آدم و هوا!

در شرایطی که بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آلودگی هوای پایتخت تشدید شده، ارائه طرح تغییر استانداردهای آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلات مدارس واکنش‌های زیادی را برانگیخته است چراکه اجرا و تصویب این طرح هم می‌تواند سلامت شهروندان به‌ویژه دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار دهد هم تشدید آلودگی هوا را طی روزهای آلوده در پی داشته باشد.

تعطیلات متوالی مدارس باعث اعتراض وزارت آموزش و پرورش شد و کار آنقدر بالا گرفت که در پی آلودگی طولانی‌مدت هوا زمانی که قرار بود کمیته اضطرار آلودگی هوا مدارس را دوباره تعطیل کند، یوسف نوری – وزیر آموزش و پرورش – ۲ بهمن بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و گفت که مدارس از ۳ بهمن دیگر تعطیل نیست!  

مرگ «کوشکی» یوزپلنگ پیر توران

امروز مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش از تلف شدن «کوشکی» – یوزپلنگ آسیایی در اسارت در منطقه حفاظت شده توران– بر اثر کهولت سن خبر داد. غلامرضا ابدالی با بیان اینکه کوشکی هنگام مرگ ۱۶ ساله بود، تصریح کرد: بر اساس معاینات صورت گرفته علت مرگ این یوزپلنگ آسیایی کهولت سن اعلام شده و ابتلا به بیماری خاصی گزارش نشده است. به گفته وی، دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش از گونه‌های یوز در اسارت با دقت و وسواس زیاد مراقبت می‌کند و برای این گونه‌ها تیمارگران خوبی در نظر گرفته‌ است.

«نقدینگی»؛ درد اصلی دارو

تامین داروی کشور تا قبل از آزادسازی نرخ ارز، با معضل تامین ارز ترجیحی دست به گریبان بود و امروز هم بعد از آزادسازی نرخ ارز، درد اصلی آن «نبود نقدینگی» است؛ به طوری که گفته می‌شود میزان تسهیلات پرداختی به صنعت بابت تولید داروهای داخلی باید دو تا سه برابر و در داروهای وارداتی باید حداقل پنج برابر سال گذشته باشد و مشکل آنجاست که در کنار افزایش نیاز به نقدینگی، تزریق اعتبار از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین سازمان برنامه و بودجه هم کاهش یافته و همین موضوع، «پایداری» در بازار دارویی کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

مسئولان سازمان غذا و دارو همچنان نگران بی‌ثباتی بازار دارویی کشور هستند و علت کمبودها در پسادارویاری را کمبود نقدینگی در حوزه دارو عنوان می‌کنند؛ چراکه با آزاد سازی نرخ ارز، میزان نقدینگی مورد نیاز برای تامین داروهای وارداتی و همچنین تامین مواد اولیه وارداتی برای داروهای تولید داخلی چندین برابر شده است؛ این در حالی است که تاکنون نه بانک‌ها در راستای ارائه تسهیلات مصوب به صنایع دارویی، برخلاف قول‌هایشان، اقدامی قابل توجه کرده‌اند و نه سازمان برنامه و بودجه اکنون که در واپسین روزهای سال به سر می‌بریم، تمام اعتبار مصوب دارویاری را پرداخت کرده است؛ موضوعی که می‌تواند تهدید برای بروز کمبودهای دارویی بیشتر بویژه در سال آتی باشد.

۱۱ پیشنهاد بودجه‌ای برای آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲

هرچند بودجه سال آتی وزارت آموزش و پرورش که مجموع آن به ۲۴۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد و رشد ۲۱ درصدی در مقایسه با سال قبل خود دارد، اما سهمش از بودجه عمومی دولت کاهش یافته است، به گونه‌ای که این عدد در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۰ درصد، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲.۹ درصد و برای سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۱.۲ درصد رسیده است. البته سهم بودجه دستگاهی آموزش و پرورش نسبت به بودجه همه دستگاه‌ها ۱۵ درصد است.

علی رغم اتفاقات خوبی که در لایحه بودجه سال آینده افتاده و از جمله آنها می‌توان به درنظر گرفتن ردیف بودجه‌ای برای اجرای سندتحول بنیادین و قرار گرفتن بودجه رتبه بندی در دل ردیف حقوق و مزایای پرسنلی اشاره کرد، اما چالش‌ها و مشکلات عدیده دستگاه تعلیم و تربیت موجب شده مسئولان این وزارتخانه نگرانی‌هایی برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیتی خود در سال آینده داشته باشند.

صادق ستاری فرد، معاون  برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش پیشنهادهایی برای ایجاد تغییراتی در بودجه این دستگاه در مجلس شورای اسلامی در روند تصویب بودجه داشته

تاثیر ۳۷ تا ۷۵ درصدی آموزش و مشاوره بر بهبود روابط زوجین

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که آموزش و مشاوره از ۳۷ تا ۷۵ درصد در کیفیت زندگی و بهبود روابط زوجین تاثیر دارد و باید بپذیریم که آموزش مهارت‌های زندگی و توانمند سازی زوجین به دوام زندگی کمک می‌کند.

دکتر بهزاد وحیدنیا با اشاره به عوامل موثر اجتماعی در افزایش طلاق در جامعه و با بیان اینکه سازمان بهزیستی در حوزه خانواده و آموزش‌های ازدواج و توانمندسازی با موضوع پیشگیرانه به طور کلی سالانه نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر را آموزش می‌دهد، اظهار کرد: ارائه اقدامات پیشگیرانه سطح یک و ارائه آموزش‌های قبل از ازدواج و آموزش نقش‌پذیری زنانگی و مردانگی و آموزش نقش مادری برای بهبود کیفیت رواﺑﻂ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺻﻤﯿﻤﯿﺖ زوﺟﯿﻦ ﻣﻮﺛﺮ است.

آماده‌باش هلال احمر برای بارش برف و باران در ۱۹ استان کشور

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از آماده‌باش امدادگران جمعیت هلال احمر درپی پیش‌بینی بارش شدید برف و باران در ۱۹ استان کشور خبر داد. صادق محمودی با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع مداخلات جوی در برخی از استان‌های کشور گفت:‌ برابر پیش‌بینی انجام شده از سوی سازمان هواشناسی بارش شدید باران و وزش شدید باد در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در استان‌های ایلام و شمال استان خوزستان  پیش‌بینی شده است. همچنین بارش شدید برف و باران و احتمال ریزش بهمن نیز در این دو روز در استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، کردستان، همدان، مرکزی، زنجان، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، قم، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، شمال و غرب سمنان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد:‌ در همین راستا نیز سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر امدادگران خود در این استان‌ها را به حالت آماده‌باش درآورده است و تمهیدات و تجهیزات لازم نیز برای مقابله و امدادرسانی در حوادث احتمالی پیش‌بینی شده است./ ایسنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 328524
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا