جهان صنعت نیوز گزارش می دهد؛

اگر شغل می خواهید، دانشگاه نروید!

مرکز آمار در حالی نرخ بیکاری پاییز امسال را ۸.۲ درصد گزارش کرده که در این بازه زمانی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی برابر با ۱۲.۵ درصد بوده است. موضوعی که نشان از شانس پایین‌تر افراد دارای مدرک دانشگاهی برای ورود به بازار کار دارد. البته این شرایط برای خانم ها نسبت به آقایان بسیار بدتر است.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ کسی که درس نمی‌خواند و دیپلم نمی‌گیرد، در ۱۸ سالگی به سربازی می‌رود. در سن ۲۰ سالگی شاغل می‌شود و زندگی خود را شروع می‌کند. ولی فردی که درس می‌خواند و دکتری می‌گیرد، ۳۵ ساله می‌شود. بنابراین کسی که درس نخوانده ۱۵ سال از فارغ التحصیل دکتری جلوتر است. ما چقدر حقوق بدهیم که این ۱۵ سال را بتوانیم جبران کنیم؟

این بخشی از صحبت‌های محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم دولت سیزدهم در جمع نخبگان است. صحبت‌های که نشان از شرایط نه چندان مطلوب بازار کار برای فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد.

دانشگاهی که ارتباطی با صنایع ندارد

البته صحبت‌های وزیر علوم، معضل جدیدی نیست و همواره کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند.  هشداری مبنی بر اینکه ساختار آموزشی کشور متناسب با نیازهای بازار کار و صنایع کشور نیست. این عدم تناسب نه تنها در رشته‌ها ارائه شده دانشگاهی قابل مشاهده است بلکه میزان ظرفیت دانشجوپذیری و تعدد دانشگاه‌های کشور نیز همواره مورد انتقاد بوده است. تمام این موارد در کنار سطح پایین آموزش در برخی دانشگاه‌های کشور، شرایط کنونی را برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد کرده است.

در حقیقت بازار کار کشور اکنون با دو معضل اصلی روبرو است.

 اولاً به واسطه شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد، اشتغال و بیکاری به یکی از دغدغه‌های مهم کشور بدل شده است. هر چند آمارها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در پاییز امسال کاهش یافته است اما همانگونه که در گزارش‌های پیش اشاره شد، این موضوع لزوما به معنای بهبود شرایط نیست. (مشروح گزارش «کم‌ ترین نرخ بیکاری ۱۸ سال گذشته ثبت شد؛ خوب ولی نگرانیم» را از اینجا بخوانید)

 

ثانیاً نیروی کار موجود متناسب با نیازهای صنایع کشور نیست. این موضوع به ویژه در میان افراد دارای مدارک دانشگاهی مشهودتر است. به بیان دیگر،‌ دانشگاه‌های کشور بیش از آنکه نیروی کار متخصص متناسب با نیاز اقتصاد ایران را تربیت کنند،‌ خروجی آن‌ها افرادی است که تنها مدرک دانشگاهی دارند.  افرادی که در نهایت در زمینه های کاری غیرمرتبط مشغول به کار می شوند.

فارغ التحصیلانی برای بیکاری

یکی از نمودهای چنین معضلی را می‌توان در نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی دید. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار،‌ نرخ بیکاری کلی اقتصاد ایران در پاییز امسال برابر با ۸.۲ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در این بازه زمانی برابر با ۱۲.۵ درصد گزارش شده است.

نگاهی به روند نرخ بیکاری کلی اقتصاد و همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته نیز این اختلاف همواره بر قرار بوده است. به طور میانگین از سال ۱۳۹۸، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ۵ درصد بیش‌تر از نرخ بیکاری کلی اقتصاد بوده است.

اگر شغل می خواهید، دانشگاه نروید!

هزینه بالای دانشگاه رفتن

بر این اساس فارغ التحصیلان دانشگاهی اولاً یک بازه زمانی را برای ورود به بازار کار از دست می‌دهند. در این بازه زمانی نیز لزوما مهارت لازم متناسب با بازار کار را بدست نمی‌آورند. در نتیجه شاید عملا این بازه زمانی به افزایش حقوق آن‌ها پس از ورود به بازار کار منتج نشود. کمااینکه برخی افراد پس از پایان دوران دانشگاه، در حوزه‌های غیرمرتبط مشغول کار می‌شوند.

ثانیاً شانس یافتن شغل در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نسبت به افراد بدون تحصیلان دانشگاهی کم‌تر است. البته باید توجه داشت که این موضوع در فارغ التحصیلان دانشگاهی زن بیش از مرد نمود پیدا می کند. به عنوان مثال در پاییز امسال نرخ بیکاری فارغ التحصیلان زن برابر با ۲۱.۴ درصد بود. این در حالی است که نرخ بیکاری فارغ التحصیلان مرد برابر با ۸.۶ درصد گزارش شده است.

بنابراین رفتن به دانشگاه نه تنها لزوما افزایش مهارت و درآمد بالاتر را به همراه ندارد،‌ بلکه خود می تواند به شانس کم‌تر برای یافتن شغل منتج شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویژه اقتصاد کلان
شناسه : 327721
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا