احتمال افزایش وام نهضت مسکن؛

وام ساخت مسکن ۷۰۰ میلیونی شدنی است؟

به تازگی رییس کمیسیون عمران مجلس موضوع پیشنهاد افزایش وام ساخت مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان را مطرح کرده است. از سوی دیگر جدیدترین درخواست وزارت راه‌وشهرسازی از شورای پول و اعتبار، رسیدن سقف وام واحدهای نهضت ملی مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان است.

به گزارش جهان صنعت نیوز: پیشنهاد افزایش وام ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۴۵۰ به ۷۰۰ میلیون تومان، مردادماه امسال از سوی وزیر فقید راه‌وشهرسازی مطرح شد؛ رستم قاسمی گفته بود که این موضوع را به دولت و شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده است.

مهرداد بذرپاش پس از انتصاب به عنوان وزیر راه‌وشهرسازی گفت که انتظار می‌رود سقف وام ساخت مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند و زمان بازپرداخت وام نیز اضافه شود تا قدرت مالی بالاتری به اشخاص برای ساخت و ساز بدهد.

به تازگی رییس کمیسیون عمران مجلس نیز موضوع افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان را مطرح کرده و گفته است با توجه به اینکه هزینه ساخت هر متر مربع مسکن ۱۰ میلیون تومان برآورد شده، وزارت راه‌وشهرسازی در شورای عالی مسکن پیشنهادی برای افزایش مبلغ تسهیلات مسکن مطرح کرده تا برای متقاضیان دریافت تسهیلات کمی ترغیب‌کننده باشد. رضایی‌کوچی در شرایطی از احتمال افزایش وام به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان سخن گفته که با توجه به آخرین صحبت بذرپاش، جدیدترین پیشنهاد وزارتخانه مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد است.

 

وضعیت ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات بانکی

وام ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در روستاها ۲۵۰ میلیون، مناطق شهری ۳۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون، کلانشهرهای بیش از یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون و شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان است. البته در عمل در تهران بیش از ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت نمی‌شود و بانک‌ها معمولا متمم ۱۵۰ میلیون تومان را پرداخت نمی‌کنند.

طبق برخی برآوردها در بهار امسال صرف‌نظر از قیمت زمین، هزینه ساخت مسکن به متری ۸ میلیون تومان رسیده و بر این اساس یک واحد ۸۰ متری حدود ۶۴۰ میلیون تومان هزینه دارد. پروژه نهضت ملی مسکن از طریق آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی پیش می‌رود که بسیاری از متقاضیان توانایی لازم برای تامین آورده را ندارند و تاکنون فقط ۲۲ درصد افراد واجد شرایط برای افتتاح حساب به منظور دریافت تسهیلات اقدام کرده‌اند. بنابراین موافقت دولت و شورای پول و اعتبار با پیشنهاد افزایش وام، بخشی  از چالش‌های این پروژه را برطرف می‌کند.

براساس آخرین آمار از ۶/۳ میلیون متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۸۰۵ هزار متقاضی در بانک مسکن افتتاح حساب کرده، حدود ۵۱۰ هزار واحد به مرحله تعریف پروژه رسیده و قرارداد پرداخت وام ۲۰۴ هزار واحد منعقد شده است.

 

بی‌میلی بانک‌ها نسبت به اعطای تسهیلات ساخت مسکن

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» بیان کرد: عملا بانک‌ها تا به حال همکاری لازم برای پرداخت وامی که به مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان برای طرح نهضت ملی مسکن تعیین شده بود را نداشتند. دلیل این موضوع نیز این است که بانک‌ها به عنوان بنگاه‌های اقتصادی، درآمدهای خودشان را در اولویت قرار می‌دهند.

حسن محتشم افزود: در حال حاضر با شرایط تورمی ۵۰-۴۰ درصدی، توجیهی برای پرداخت وام و انتظار چندین ساله برای بازپرداخت آن توسط بانک‌ها وجود ندارد. این است که بانک‌ها در برابر اعطای تسهیلات مقاومت کرده و آمادگی لازم را از خود نشان نمی‌دهند.

لزوم مجاب شدن بانک‌ها برای پرداخت وام

او در ادامه عنوان کرد: حال تصور کنید که این وام قرار است به ۵۰۰ میلیون یا ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. طبیعتا این عدد برای اجرایی‌شدن پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن قابل توجه است؛ مبلغی که می‌تواند به تسریع ساخت مسکن کمک کند.

محتشم اضافه کرد: اما این‌که بانک‌ها در این خصوص همکاری‌های لازم را انجام دهند و زیر بار پرداخت این وام بروند، نکته قابل تاملی است که نیاز به بررسی دقیق دارد؛ بررسی‌هایی که منجربه ارائه راهکارهایی شود که بانک‌ها اعطای تسهیلات را بپذیرند.

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران ادامه داد: این که عددی روی کاغذ مصوب شود ولی در عمل همکاری لازم انجام نشود و مورد استقبال قرار نگیرد، عملا طرح اصلی را زیر سوال می‌برد.

وام ۵۰۰ میلیون تومانی کفایت هزینه‌های ساخت را نمی‌کند

محتشم گفت: اگر این افزایش تا مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان انجام شود، شرایط آسان‌تر خواهد شد. به عبارتی آورده متقاضیان در کنار این وام می‌تواند راحت‌تر هزینه ساخت مسکن را تامین کند. اما چنانچه این افزایش تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان انجام شود، به نظر می‌رسد کفایت هزینه‌های ساخت را نکند.

او بیان کرد: در چنین صورتی منابع مالی آن‌طور که باید در اختیار سازندگان قرار نخواهد گرفت و به‌تبع آن پروژه نیز در زمان مناسب به اتمام نخواهد رسید.

 

لزوم تجمیع تسهیلات گوناگون در بخش مسکن

رییس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفت: وام به هر صورت به عنوان یک کمک محسوب می‌شود. ابتدا لازم است تا سیاست کلی تسهیلات برای ساخت مسکن مشخص شود. به عبارتی میزان پوشش‌دهی این تسهیلات برای هزینه ساخت باید مشخص شود.

سیدمحمود فاطمی‌عقدا افزود: به نظر می‌رسد اگر همین سقف ۵۰۰ میلیون تومانی که وزیر راه‌وشهرسازی پیشنهاد کرده است با تسهیلاتی که برای خرید مسکن اعطا می‌شود، تجمیع شده و همگی آنها به تولید اختصاص یابند، مشکل تولید مسکن تا حدی حل خواهد شد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: واحدهایی که ساخته می‌شوند می‌توانند با تسهیلات حداکثری به متقاضیان واگذار شوند تا آنها بتوانند آورده کمتری داشته باشند ولی در دراز‌مدت اقساط را پرداخت کنند. افزایش وام و تجمیع وام‌های گوناگون برای تولید با اقساط دراز مدت می‌تواند در این خصوص کارآمد باشد.

فاطمی‌عقدا همچنین گفت: چنانچه وام بتواند چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه ساخت را پوشش دهد، مشکل بسیاری از متقاضیان مسکن حل خواهد شد؛ هم وام‌های بخش تولید و هم بخش خرید مسکن.

او افزود: همچنین لازم است تا مدت بازپرداخت اقساط از ۱۵ سال به ۲۵ تا ۳۰ سال افزایش یابد.

راهکاری برای تشویق بانک‌ها به اعطای وام

رییس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: طبیعی است تا زمانی که سیاست اقتصادی با روند فعلی پیش برود، بانک‌ها تمایلی به پرداخت و اعطای تسهیلات به متقاضیان نخواهند داشت.

فاطمی‌عقدا در ادامه گفت: به‌رغم این‌که در حال حاضر بیشتر بانک‌ها از فاز بنگاهداری دور شده‌اند، هنوز هم به خاطر شرایط اقتصادی رغبتی برای اعطای تسهیلات به متقاضیان ندارند. به این دلیل که آنها مجبورند سود سپرده‌ها را پرداخت کنند. از همین‌رو خروج صددرصدی بانک‌ها از فاز بنگاهداری و قدم برداشتن در راه تولید هنوز تحقق پیدا نکرده است. ساخت مسکن نیز یک حوزه تولیدی محسوب می‌شود.

او همچنین عنوان کرد: به نظر می‌رسد اگر شرایطی فراهم شود که بانک‌ها به صورت کامل از فاز بنگاهداری خارج‌شده و به وظیفه بانکداری خودشان بپردازند، یقین بدانید که شرایط اقتصادی بهبود یافته و با تقویت توان مالی و بنیه اقتصادی جامعه، خود مردم دیگر نیازی به دریافت وام نخواهند داشت.

رییس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: لازم است تا کنترل‌های موازی روی بازارهای دیگر نیز انجام شود؛ کنترل‌هایی مبنی بر این‌که سرمایه‌ها از بانک‌ها برای سوداگری در بازارهای موازی خارج نشوند.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 327706
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا