فرصت جدید ایران به اروپا تا گام سوم

جهان صنعت نیوز|   روز موعود بالاخره به پایان رسید. ایران از امروز گام دوم برجام را اجرایی می کند. اما با مهلت مجدد ۶۰ روزه. سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان دراینباره گفت:


در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم. آن بندهایی از برجام را که متعهد نیستیم امروز به خانم موگرینی اعلام میکنیم و باز فرصت شصت روزه میدهیم. این حرکتی برای حفظ برجام است نه از بین بردن آن. فرصت برای پیدا کردن راه حل است که اگر اجرا نشود جمهوری اسلامی ایران در این زمینه جدی است.

موضع ایران همواره از ابتدا مشخص بود. پس از یک سال صبر استراتژیک برای برداشته شدن تحریم ها، اینبار نوبت اروپا بود که حسن نیت خود را نشان دهد که جز بدعهدی چیز عاید ایران نشد. کشورهای برجامی و اتحادیه اروپا قرار بود که بر اساس اینستکس تجارت را با ایران خصوصا در حوزه نفت و دارو حفظ کنند اما هیچیک از اینها صورت نگرفت و صبر ایران پس از یکسال به پایان رسید و امروز روزی بود که ایران در اقدامی قاطعانه گام دوم را عملی کرد.

نمایندگان دولت، وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی امروز در کنفراس خبری خود در راستای اجرای گام دوم برجام به صراحت عنوان کردند که ایران از برجام خارج نشده است بیان کرد: معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد:  قسمت هسته‌ای برجام دارای ۴ رکن‌ اساسی است که شامل میزان ذخایر، درصد غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه غنی سازی است و در این موارد ایران به منظور اعتمادسازی، برخی محدودیت‌ها را بین ۸ تا ۱۵ سال قبول کرده که یکی از آنها این بوده که درصد غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد بالاتر نرود. در گام اول این ارکان را گفتیم و دیگر پایبند نیستیم.

وی همچنین گفت:  در مورد گام سوم کاملاً مطالعه کرده‌ایم،  با همکاری سازمان انرژی اتمی یک طرح گام به گام را طراحی کرده‌ایم که در گام‌های بعدی چه اقدامی را می‌توانیم انجام دهیم.

وقتی مقرر شد دو گام را با هم اعلام کردیم اما برای گام سوم ترجیح می‌دهیم که بعد از مهلت ۶۰ روز و در فرصت مقتضی اعلام کنیم. در کنار این مسیر رایزنی‌های دیپلماتیک هم در جریان است به شکلی که به صورت هم‌زمان و مکمل پیش می‌رویم.

کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در اینباره گفت: که ما بر اساس نیازمان سطح اورانیوم غنی سازی شده را افزایش داده ایم.

معاون حقوقی وزیر خارجه کشورمان به رایزنی ها و آمد و رفت های دیپلماتیک اشاره کرد و رسما از تریبون دولت اعلام کرد که آمریکا از هر کانسپتی مربوط به برجام خارج است. ماه آینده مذاکراتی در سطح وزیران خارجه کشورهای برجامی آغاز می شود که آمریکا جایی در آن ندارد اما حضور یک نماینده از آنها بلامانع است. عراقچی همچنین تایید کرد که ۵+۱ دیگر وجود ندارد و بحث ما تنها ۴+۱ است.

این در حالی است که جلسه شورای حکام قرار است روز چهارشنبه به درخواست آمریکا برگزار شود. جلسه ای که حاکی از دست و پا زدن آمریکایی ها است و اضافه شدن یک شکست دیگر به پرونده ترامپ است.

شب گذشته گفتگوی تلفنی مکرون با رئیس جمور کشورمان نشان از شکست از پیش واشنگتن بود چراکه پس از اجرایی شدن گام دوم تعهدات برجام رئیس جمهور فرانسه در مورد مذاکرات جولای با رئیس جمهور کشورمان به توافق رسید و از ایران مهلت خواست.

به این معنا که علنا نشست شورای حکام از پیش شکست خورده است و کشورهای اروپایی تصمیم خود را درباره برجام گرفته اند.

همچنین سفر رئیس جمهور فرانسه به ایران یکی دیگر از مباحث مهم در راستای احیای برجام است. عراقچی درباره این خبر گفت: در مورد رفت و آمدهایی که در پیش است، مانند سفر مکرون رئیس جمهور فرانسه، ما در آینده رفت و آمدهای دیپلماتیک را در سطح وزرای خارجه ۱+۴ خواهیم داشت. ما خواهان سفر نمایشی نیستیم.

نه خواهان سفر نمایشی کسی هستیم و نه نمایشی سفر می‌کنیم، خواهان سفری هستیم که منجر به نتیجه شده و تصمیمی برای تصحیح وضع موجود در برجام شود. حتماً کسی که به ایران سفر کند، فی نفسه مطلوب ما نیست مگر اینکه نتیجه داشته باشد.

ایران امروز در حالی وعده گام سوم را داد که حتی آمریکایی ها نیز از خروج ایران از برجام واهمه دارند. راهبرد ایران در بالابردن افزایش ذخایر اورانیوم غنی سازی شده دست برتر را در مجامع بین الملی به نفع خود کرد.

اروپا و آمریکا حالا نه راه پس دارند نه راه پیش ! امریکای ترامپ نیز با این وضعیت راهکاری جز یک شوی نمایشی مانند جلسه شورای حکام ندارد چراکه از لحاظ حقوقی ایران دارای قطعنامه ۲۲۳۱ است به این معنی که شورای حکام توسط بازرسان آژانس نقض صریح برجام را در کشور ایران تایید کند، پس از آن اگر کشورهای عضو ان پی تی به این گزارش رای منفی دادند در انصورت می تواند قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کند.  پس علنا جلسه روز چهارشنبه هیچ دستاوردی برای واشنگتن ندارد جز خریدن وقت برای خود تا بلکه یک راهبرد علمی و کارشناسانه مقابل ایران بگیرد!

ترامپ نه می خواهد نه می تواند با ایران وارد جنگ شود و نه اینکه می خواهد با ایران وارد جنگ شود او حتی درباره برجام عاجز مانده است و نمی داند ماندن و رفتن ایران به نفع اوست یا به ضرر؟ او هیچ چیز نمی داند فقط مذاکره و عکس یادگاری از ایرانی ها می خواهد!
پنج موردی که باید درباره کاهش تعهدات ایران بر اساس برجام بدانید

در همان ساعت اولیه نشست خبری امروز، رسانه های خبری دنیا در سطح وسیعی اخبار برجامی ایران را به دنیا مخابره کردند. پایگاه خبری هیل وابسته به کنگره آمریکا نوشت:

این پایگاه خبری بدون اینکه اشاره ای به نقض برجام از سوی رئیس جمهور کشور خودشان داشته باشد ایران را متهم به نقض برجام کرد و نوشت:  پنج موردی که باید درباره نقض توافق هسته ای از سوی ایران بدانیم؛

۱٫ ایران ذخایر اورانیوم با غنای اندک خود را به بیشتر از ۳۰۰ کیلوگرم افزایش داده و یک محدودیت اصلی توافق هسته ای را اعلام کرده که دیگر به آن پایبند نیست.
۲٫آنچه ایران قصد دارد در ادامه انجام دهد: ایران اعلام کرده بود اگر تا ۷ ژوئیه درخواست های آن انجام نشود، گام بعدی را که افزایش سطح غنی سازی اورانیوم می باشد،  برخواهد برداشت.

۳٫اروپا مخاطب اصلی است: به رغم تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا، اروپا مخاطب اصلی اقدامات ایران است. ایران از اروپا خواسته تا به رغم خروج آمریکا منافعی را که در توافق وعده داده شده بود، دریافت کند.

۴٫ ایران تاکید دارد که توافق هسته‌ای  را نقض نکرده است: ایران می گوید با توجه به ماده ۳۶ توافق، این اجازه را دارد که بدون نقض توافق به برخی تعهدات خود دیگر عمل نکند.

۵٫تیم ترامپ همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کند: دولت ترامپ از اقدامات اخیر ایران برای تقویت استدلال خود مبنی بر ناقص بودن توافق هسته ای استفاده کرده و  مدعی شده  ایران نباید اجازه می یافت هیچ گونه غنی سازی اورانیوم انجام دهد.

همچنین روزنامه راسیسکایا گازتا روسیه نوشت: از روز ۷ ماه ژوئیه، ایران خود را از اجرای بخشی از تعهداتش در چارچوب توافق هسته ای آزاد می داند. و این در حالی است که در این رویکرد، توجهی به ابتکار عمل های دیپلماتیکی جدید نمی شود. تهران و واشنگتن درجه رویارویی ها را افزایش داده اند و سخنان تندی را علیه یکدیگر ایراد می کنند. اما، باید گفت که نمی توان ایران را در این روند مقصر دانست. پیشتر، این کشور از تصمیمات خود سخن گفته بود و از یاران خود در توافق هسته ای خواسته بود تا تعهداتشان را اجرایی کنند.

 این در حالی است که دکتر محمد جواد ظریف روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه سال جاری به صراحت در میان خبرنگاران و هم به روزنامه نیویورک تایمز با دلیل و سند اعلام کرد که ایران به هیچ وجه نقض برجام نکرده است بلکه بر اساس بند ۳۶ توافق عمل شده است. ظریف دراینباره گفت که ایران در زمان مذاکره به بدعهدی آمریکا علم داشت و به همین خاطر این بند در برجام منظور شده است.

همچنین امروز معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مربوط به بسته شدن پرونده برجام گفت: برجام یک پرونده بسته شده است به نحوی که قابل مذاکره و گفت‌وگوی مجدد نیست. برجام بدون اینکه یک کلمه به آن اضافه و یا کم شود، باید اجرا شود. در عین حال ما گفت‌وگوهای خود با ۱+۴ را در دستور کار داریم. اگر آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند، در این جلسات حضور یابند، طبیعی است مشکلی نداریم به شرطی که خواسته‌های ما برآورده شده و تحریم‌ها را بردارند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ابتکار عمل اینکه اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد، می‌تواند در جلسات ۱+۴ شرکت کند، از سوی چه کسی مطرح شده، گفت: موضع ما در خصوص این پیشنهاد کاملاً مشخص است به شرطی که تحریم‌ها برداشته شوند.

سیاسی
شناسه : 32769
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا