در جلسه علنی امروز؛

لایحه ساماندهی کولبران تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان موافقت کردند.

به گزارش جهان صنعت نیوز: در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی دو فوریت لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در دستور کار قرار گرفت و ۱۵۳ نماینده مجلس با دو فوریت این لایحه موافقت کردند.

پیش از رای گیری درباره دو فوریت این لایحه، نماینده دولت و نمایندگان موافق و مخالف بررسی فوری این لایحه نظرات خود را بیان کردند.

هادی قوامی معاون پارلمانی وزیر اقتصاد به عنوان نماینده دولت در این باره گفت: موضوع تامین معیشت مرزنشینان از مسائل بسیار مهمی است که سبب رونق گردشگری مناطق مرزی، ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان، جلوگیری از واردات کالای قاچاق با رعایت ملاحظات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی حاکم بر مرزها خواهد شد و در راستای اجرای توازن میان حقوق عمومی و حقوق مرزنشینان، دولت این لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

وی افزود: مبادلات مرزنشینان از جمله کولبری، ملوانی، از جمله راه‌های کسب درآمد و تامین معیشت مرزنشینان است. ولی در طی سال‌های اخیر، عدم تمکن مالی مرزنشینان و آشنایی ناکافی آنها با قوانین مرزنشینی سبب شده منافع مرزنشینان از این طریق تامین نشود واز طرفی جریان‌های سازمان یافته قاچاق کالا، از معافیت‌ها و تسهیلات ارزی سوء استفاده کرده و سود سرشاری را به دست آورند.

نماینده دولت با بیان اینکه شیوه سوء استفاده کنندگان از این رویه به مرزنشینان کولبر و ملوانان آسیب زدند، اظهارداشت: در این لایحه سقف و ارزش کالاهای وارداتی تا ۵ درصد دیده شده است و این سقف دوباره به مناطق مرزی باز می‌گردد. همچنین اعمال معافیت کامل یا پلکانی حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده از جمله مواردی است که در این لایحه دیده شده است.

اولویت کشور مسائل کولبری و ملوانی نیست

محمدباقر بنابی نماینده مردم بناب در مجلس در مخالفت با دو فوریت این لایحه گفت: چنین لوایحی اولویت مجلس نیست بلکه اولویت مجلس باید مسکن، معیشت مردم و موارد ضروری مردم باشد و شرایط اقتصادی و ارز که به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده در کنار شرایط فرهنگی باید در اولویت مجلس قرار بگیرد.

همچنین عبدالکریم جمیری نماینده مردم بندردیلم، بوشهر و گناوه در مخالفت با دو فوریت این لایحه گفت: سالها است که مرزنشینان ما به دنبال بهبود شرایط کار خود و ساماندهی آن هستند تا هم آنها منتفع شده و هم کشور دچار ضرر نشود. البته این لایحه مهم است ولی ضرورتی برای دو فوریت آن وجود ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود:‌ این لایحه با قوانین بالا دستی از جمله قوانین صادرات و واردات تناقض دارد. دیگر اینکه در این لایحه هدف گذاری بر حذف کامل ملوانی و کولبری است.

به گفته وی، همچنین در این لایحه نظرات کارشناسان گمرک و کسب وکارهای خرد گرفته نشده و به دستور عمل های صادره از سوی دولت برای حذف فعالیت کولبری توجه نشده است.

جمیری تاکید کرد: در لایحه حذف فعالیت کولبری ذکر شده ولی جایگزین برای آن در نظر گرفته نشده و منابع لازم برای اهداف لایحه هم پیش بینی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: عدم جامع نگری و نگاه تک بعدی در این لایحه سبب از بین رفتن اقتصاد ملی خواهد شد و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور را بیشتر کند.

لایحه دولت برای ارج نهادن به مردم است

آرش زره تن لهونی نماینده اورامانات، جوانرود و پاوه در موافقت با این لایحه گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این لایحه را پیگیری می‌کرد و نمایندگان مطلع هستند که مرزنشینان مشکل معیشتی و اشتغال دارند و در چنین شرایطی چرا برخی از نمایندگان از اولویت نبودن این لایحه سخن می گویند.

وی افزود: باید به این بخش از مردم که در دوران جنگ پای انقلاب ایستادند، حمایت و دلجویی کرد. بیشتر جوانان این بخش از کشور به دنبال کار هستند و اگر دو فوریت آن تصویب شود، رونق مناطق مرزی و اشتغال مناطق مرزی بهبود خواهد یافت.

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز نیز در موافقت با این لایحه گفت: بیشتر مردم غرب برای حفظ آرمان‌های انقلاب در دفاع مقدس ایستادند و جان خود را فدا کردند. از طرفی برای حمایت از اشتغال شهرهای مرزی کشور که به دلیل مسائل گذشته دچار عقب افتادگی شدند، این لایحه سبب بهبود شرایط فعلی آنها خواهد شد.

وی افزود:‌ دولت برای اشتغال کولبران و ملوانان، لایحه ارائه داده است ولی اگر استانی درآمدی بیشتر برای کشور دارد، باید بخشی از این درآمد به آن استان اختصاص داده شود که دراین لایحه به این موضوع پرداخته شده است.

نماینده مردم اهواز خاطرنشان کرد: این لایحه سبب حرکت به سمت اشتغال و توسعه پایدار کشور خواهد شد و امیدواریم نمایندگان با رای بالای خود شرایط اشتغال و معیشت این بخش از جامعه را بهبود بخشند.

سیاسی
شناسه : 327317
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا