هفته اول بهمن؛

با وجود تزریق پول نرخ سود ثابت مانده است

، روند عملیات بازار باز در کشور همچنان صعودی است. در این بازار بانک ها اوراق به بانک مرکزی فروخته و این نهاد نیز متناسب با صلاحدید خود از بانک ها اوراق می خرد. داده های آماری از این بازار نشان از وضعیت صعودی تزریق پول در بازار باز داشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛


 روند عملیات بازار باز در کشور همچنان صعودی است. در این بازار بانک ها اوراق به بانک مرکزی فروخته و این نهاد نیز متناسب با صلاحدید خود از بانک ها اوراق می خرد. داده های آماری از این بازار نشان از وضعیت صعودی تزریق پول در بازار باز داشته است.

تزریق ۱۱۰ همت نقدینگی در هفته اول بهمن

در اولین هفته بهمن ماه امسال، بانک ها حدودا ۱۲۶ همت اوراق به بانک مرکزی پیشنهاد داده که از این میزان ۱۱۰ همت مورد پذیرش بانک مرکزی بوده است. با این که سطح نیاز بانک ها در این بازار بالا رفته اما همچنان پذیرش بانک مرکزی در سطح هفته قبل خود باقی مانده است.

این معاملات همراه با نرخ سود و تاریخ سررسید مشخص است. تاریخ سررسید اوراق معامله شده در این بازار تقریبا هفت روزه بوده و نرخ سود ان همچنان در مرز ۲۱ درصد ثابت باقی مانده است.

مقایسه این آمار با هفته های قبل نشان می دهد همچنان تزریق پول در بالای مرز ۱۰۰ همت قرار دارد اما خبری از رشد نرخ سود در بازار باز نیست. طبق آماری که بانک مرکزی به صورت هفتگی آن را منتشر می کند نرخ سود تقریبا ۵ ماه است که مرز ثابت ۲۱ درصد را حفظ کرده است.  در ادامه، نکته مهم دیگر رشد تزریق پول در بازار شبانه بوده است.

روند صعودی تزریق پول در بازار شبانه 

در بازار شبانه بانک مرکزی و بانک ها معاملات کوتاه مدت انجام می دهند. در این بده بستان بانک های دارای کسری اقدام به استقراض از نهادهای مالی دارای مازاد کرده که این معاملات همراه با نرخ سود معینی است. در همین رابطه داده های اخیر بانک مرکزی نشان می دهد در هفته اخیر، تزریق بانک مرکزی در این بازار جهش قابل ملاحظه ای را نسبت به هفته قبل داشته و برابر با ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رقم خورده است. این در حالی است که در هفته پیش بانک مرکزی هیچ تزریقی را در بانک ها رخ نداده بود./ اقتصاد نیوز

بازار باز

اقتصاد کلان
شناسه : 327117
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا