جهان صنعت نیوز گزارش می‌دهد؛

چگونه از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنیم؟

کالابرگ الکترونیکی با شرایط خاصی به جریان افتاد؛ قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ الکترونیکی تغییر ماهیت دهد تا مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند. البته چنانچه مردم به خرید کالا تمایل نداشتند، می‌توانند در بیستم هر ماه یارانه نقدی را دریافت کنند. بنا به اخبار، گویا کالابرگ الکترونیکی فقط برای برخی از کالاها و اقلام اساسی قابل استفاده است؛ هیچ فرقی هم نمی‌کند که از کدام برند یا مارک تجاری باشد و به انتخاب خود یارانه‌بگیران کالا انتخاب می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ با آغاز اجرای عملیاتی طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در استان هرمزگان، صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به اختیاری بودن این طرح، اعلام کرد که طرح کالابرگ الکترونیکی مشمول ۱۰ گروه کالایی شامل شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم‌مرغ، ماکارانی، قند و شکر می‌شود.همچنین مرتضوی این را هم گفت که چنانچه ارزیابی این طرح آزمایشی مطلوب باشد به سرعت کل کشور نیز اجرایی خواهد شد.

 لازم به ذکر است که کالابرگ الکترونیکی با قیمت پایه شهریور ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده و در صورت افزایش قیمت کالاها، تمهیدات جبرانی هم پیش‌بینی شده است؛ به‌عنوان‌مثال قیمت امروز روغن ۸۱۰ گرمی: ۶۲۰۰۰ تومان، پرداختی فرد حدوداً ۱۴۰۰۰ تومان است. مابه‌التفاوت از محل یارانه فرد پرداخت می‌شود و «در سقف یارانه» خرید می‌کند. البته از این ‌پس هم سقف پرداخت مردم حتی در صورت افزایش قیمت‌ها، ثابت خواهد ماند.

همزمان با مطرح شدن بحث کالابرگ الکترونیکی، موضوع اینکه چه کسانی مشمول دریافت اعتبار می شوند نیز اوج گرفت. لازم به ذکر است خانواده هایی که از دهک ۱الی ۹قرار گرفته اند و تاکنون یارانه دریافت کرده اند می توانند اعتبار دریافت کنند؛ همچنین ثبت اعتراض به دهک بندی خانوار، فقط در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس اینترنتی www.hemayat.mcls.gov.ir  قابل انجام است و پیگیری دریافت نتیجه اعتراض نیز فقط از طریق همین سایت امکانپذیر می‌باشد.

جزئیات بیشتر طرح کالابرگ الکترونیکی

در این طرح افراد (سرپرست های خانواده) می توانند از طریق اپلیکیشن شما (شبکه ملی اعتبار) یک ماه زودتر، یارانه ماه بعد را دریافت کنند؛ یعنی به اعتبار مبلغ یارانه کل خانوار می توانند کالاهای اعلامی طرح را خرید کنند که برای این کار لازم است، اپلیکیشن خرید اعتباری شما را دانلود کنند. همچنین این طرح محدودیتی از نظر استفاده از کارت های بانک های متفاوت ندارد و با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.

خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی همانند خریدهای عادی با استفاده از کارتخوان امکانپذیر بوده و هیچ هزینه و کارمزدی ندارد. نکته دیگر اینکه در طرح کالابرگ الکترونیک بر بستر شبکه ملی اعتبار امکان دیگری هم فراهم شده که مردم براساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی مرجع را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار یارانه شان خریداری کنند.

گفتنی است که در این طرح اصناف مختلفی مثل عمده فروشی‌ها، خواربارفروشی، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی، فروشگاه‌های محصولات لبنی و پروتئینی، تعاونی‌های مصرف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تحت پوشش هستند؛ منتها امکان خرید از هر فروشگاهی وجود ندارد و فقط با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی “شما” (فارا) یا سایت shoma.sfara.ir معرفی شده‌اند، می‌توان خرید اعتباری را انجام داد.

جدا از این ها، حرف و حدیث هایی نیز درباره هدف و آینده طرح کلالبرگ الکترونیکی وجود دارد که به گفته برخی از مسئولین این طرح، هدف آن حفظ قدرت خرید مردم، حمایت از سبد غذایی خانوار و تقویت سلامت غذایی، کمک هزینه مالی برای تامین نیاز های ضروری خانوار ها، مدیریت تغذیه مردم و جلوگیری از سوءتغذیه و کمبود سرانه مصرف در برخی کالاها  است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 326962
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا