بر اساس گزارش مرکز آمار؛

تورم در دی ماه دوباره اوج گرفت / افزایش ۴.۳ درصدی قیمت ها در اولین ماه زمستان

مرکز آمار، اطلاعات مربوط به تورم دی ماه را منتشر کرد. بر این اساس در اولین ماه زمستان شاهد جهش تورمی بودیم. تورم ماهانه از ۱.۹ درصد در آذر ماه به ۴.۳ درصد افزایش یافت و تورم نقطه به نقطه نیز دوباره به بالای ۵۰ درصد رسید.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ در دی ماه امسال،‌ افزایش تورم شتاب بیشتری به خود گرفت. تورم ماهانه در دی ماه به ۴.۳ درصد رسید. این در حالی است که در آذر ماه و پس از ۸ ماه تورم ماهانه به زیر ۲ درصد کاهش پیدا کرده بود. تورم نقطه به نقطه نیز دوباره به بالای ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

تورم نقطه به نقطه به بیش از ۵۱ درصد رسید

نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ۱۴۰۱، به عدد ۵۱.۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۱.۳ درصد بیشتر از دی ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­ اند.

نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ۱۴۰۱، در مقایسه با ماه قبل ۲.۸ واحد درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات» با افزایش ۳.۹ واحد درصدی به ۶۹.۲ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۲.۳ واحد درصدی به ۴۱.۲۴۱.۲ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۵۰.۶ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۷ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۴.۹ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

جهش ۴.۳ درصدی قیمت ها در اولین ماه زمستان

نرخ تورم ماهانه دی ۱۴۰۱به ۴.۳ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۲.۴ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۴.۱ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۴.۵ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب  ۴.۳ درصد و ۴.۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل برای خانوارهای شهری ۲.۲ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ۳.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

تورم سالانه ۴۵ درصد را رد کرد

نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۴۰۱، برای خانوارهای کشور به ۴۶.۳ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۳ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۵.۵ درصد و ۵۰ درصد بوده که برای خانوارهای شهری ۱.۲ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ۱.۴ واحد درصد افزایش داشته است.

ضعیف‌ترین خانوارهای بالاترین تورم را تجربه کردند

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ماه ۱۴۰۱ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۳.۷ درصد برای دهک دهم تا ۵۳.۲ درصد برای دهک اول است. به بیان دیگر پایین ترین دهک درآمدی بالاترین تورم را تجربه کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویژه اقتصاد کلان
شناسه : 326138
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا