با وجود تحریم و رقابت با روسیه؛

فروش نفت ایران ۳ برابر شد

وضعیت فروش نفت ایران به نسبت شرایط تحریم‌ها و رقابت روسیه با نفت ایران در بازار چندان هم بد نیست. این موضوع را البته فقط مقامات دولتی  نمی‌گویند. گزارش رسانه‌های خارجی نشان می‌دهد که فروش نفت ایران در سال 2022 که اخیرا به پایان رسیده، حداقل از سال‌های شروع تحریم‌های ایران بهتر بوده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز: داده‌های ردیابی کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی نشان می‌دهد که در ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی اوضاع فروش نفت ایران به خصوص به چین حتی رکورد هم زده است. هرچند در ماه‌های پایانی۲۰۲۲ قیمت نفت از ۱۰۰ دلار در هر بشکه پایین‌تر آمد، با این حال حتی اگر میانگین صادرات نفت را در سال ۲۰۲۲  به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز در نظر بگیریم، مسلما درآمدهای صادراتی نفت ایران نباید اوضاع مالی بودجه را نوسانی می‌کرد.

مالزی جای ایران نفت می فروشد

واقعیت این است که ایران توانسته در سخت‌ترین شرایط بازار رقابتی و تحریم نفت خود را بیشتر از سال گذشته بفروشد؛ موضوعی که کارشناسان می‌گویند وقتی دولت می‌تواند به تنهایی نفت بفروشد چه دلیلی وجود دارد که پای اشخاص و نهادها به فروش نفت باز شود؟

آن‌طور که رویترز گزارش کرده، خرید نفت چین از ایران و مالزی در آخرین ماه سال ۲۰۲۲ رکورد زده است. واردات نفت خام چین از مالزی در ماه دسامبر ۲۰۲۲ به رکورد ۳/۱ میلیون بشکه در روز رسیده است و در نتیجه این کشور که تولید نفت آن ۳ برابر کمتر از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نفت چین است، پس از عربستان و روسیه قرار گرفته است.

براساس آمار گمرک چین، واردات نفت خام چین از مالزی در آخرین ماه سال ۲۰۲۲ از کشورهای عضو اوپک نظیر عراق و امارات پیشی گرفته است.

این گزارش می‌افزاید، حجم واردات نفت خام چین از مالزی از متوسط تولید روزانه این کشور جنوب شرق آسیا در بازه ۹ ماه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲، ۳ برابر بیشتر است.

از این‌رو، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بخش عمده‌ای از نفت وارداتی از مالزی (کشوری که قطب انتقال کشتی به کشتی نفت است) در حقیقت به تولیدکنندگان تحت تحریمی نظیر ایران، ونزوئلا یا روسیه تعلق دارد.

به طور کلی، پالایشگاه‌های مستقل چینی، بابت نفت تحریم‌‌شده نگرانی ندارد چراکه اولویت آنها خرید نفت خام با قیمت پایین و کسب سود خوب از پالایش آن است.

تحقیق‌ها و بررسی‌های مختلف طی سال‌های گذشته نشان داده است که چین همچنان به خرید نفت ایران و ونزوئلا که غالبا با عنوان نفت مالزی یا عمان فروخته می‌شود، ادامه می‌دهد.

اسناد جعلی برای دور زدن تحریم‌های نفتی

رویترز در ادامه گزارش خود می‌نویسد: ونزوئلا نیز از اسناد جعلی و نفتکش‌های مرتبط با ایران استفاده می‌کند و برای حمل نفت ایران در گذشته شناخته شده است. تحقیقات نشان می‌دهد، کاراکاس نفت خود را با نام نفت مالزی در اسناد به پالایشگاه‌های چینی می‌فروشد.

آمارهای گمرک چین در مقاطعی در سال گذشته نشان داد، واردات از مالزی به قدری زیاد است که تحلیلگران و ناظران معتقدند که چین همچنان به واردات نفت تحریم‌شده از عمان یا مالزی ادامه می‌دهد.

با وجود افزایش خرید نفت از روسیه از سوی چین، عربستان همچنان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت این کشور در سال ۲۰۲۲ بوده است. روسیه دومین تامین‌کننده نفت چین به شمار می‌رود.

همچنین پیش از  این رویترز با استناد به شرکت‌های رهگیری خطوط کشتیرانی اعلام کرده بود، صادرات نفت ایران در ۲ ماه پایانی سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و به بیشترین میزان ۳ سال گذشته رسیده است.

مبرگ طی گزارشی نوشت، باوجود تحریم‌های شدید، ایران پیوسته راه‌های جدید برای فروش نفت خود می‌یابد که واشنگتن، در بهترین حالت، ناتوان و در بدترین حالت، تمایلی به توقف این جریان فروش رو به افزایش ندارد.

رکوردزنی بی‌سابقه

شرکت تحقیقاتی ورتکسا هم در گزارشی برآورد کرده که ایران در دسامبر ۴/۱ میلیون بشکه در روز نفت فروخته است که بالاترین میزان در ۳ سال و نیم اخیر به شمار می‌رود.

چین، تا حد زیادی، بزرگ‌ترین خریدار این کشور به شمار می‌رود و اغلب ادعا می‌شود که نفت ایران را از مالزی می‌خرد.

ایران سال ۲۰۲۲ را با تولید کمی بیش از ۷/۲ میلیون بشکه نفت به پایان برد که این رقم در جولای سال ۲۰۲۰ برابر با ۹/۱ میلیون بشکه در روز بوده است.

با قیمت‌های فعلی و حتی با در نظر گرفتن تخفیف‌هایی که ایران ارائه می‌دهد، این ۸۰۰ هزار بشکه اضافی در روز با ۵۵ میلیون دلار در روز یا حدود ۶/۱ میلیارد دلار در ماه برابر است.

تولید فعلی نفت ایران هنوز از تولید ۸/۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ زمانی که توافق هسته‌ای امضا و تحریم‌های علیه ایران لغو شد، فاصله دارد.

از سویی، موسسه بین‌المللی SVB هفته گذشته اعلام کرده بود، فروش نفت ایران در ماه دسامبر به طور متوسط به ۱۳۷/۱ میلیون بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه نوامبر ۴۲ هزار بشکه در روز افزایش را نشان می‌دهد‌. موسسه اطلاعاتی کپلر هم در گزارشی مشابه، میزان صادرات نفت کشورمان در ماه نوامبر را ۲۳/۱ میلیون بشکه در روز اعلام کرده بود.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی
شناسه : 325974
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا