آغاز قرمز اولین هفته بهمن؛

بورس از تحریم ترسید

پارلمان اروپا روز پنجشنبه به لایحه قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی رای مثبت داد؛ موضوعی که سبب شد علی‌رغم روند رو به رشد بازار سرمایه، با شنبه متفاوتی روبه‌رو شویم.

به گزارش جهان صنعت نیوز: شاخص کل بورس روز گذشته با ریزش بیش از ۳۱ هزار واحدی به جایگاه یک میلیون و ۶۵۷ هزار واحد سقوط کرد. برخی تحلیلگران معتقدند جو روانی ناشی از تحریم جدید سبب ترس سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه شد. افزایش قیمت دلار معمولا سبب بالا رفتن شاخص می‌شود. اما این بار سایه ریسک‌های سیاسی بر قیمت دلار و البته تحلیل‌های تکنیکالی سنگین‌تر بود.

اصلاح موقت یا پایان ماه عسل بورسی

برخی کارشناسان معتقدند که روند بازار در ادامه مسیر صعودی خواهد بود و این یک اصلاح موقت است.

این کارشناسان معتقدند که شوک‌ها و افزایش‌ قیمت‌‌ها سبب می‌شود مقداری پول از بازار سرمایه خارج شود و به سمت کالاهای دلارمحور برود.

بنابراین برخی کارشناسان معتقدند که بورس این هفته منفی خواهد بود و به علت نقدشوندگی بالا، هجوم سهامداران برای فروش سهام و تبدیل آن به دلار افزایش پیدا می‌کند.

این در حالی است که تحلیل‌های تکنیکال چیزی غیر از این را برای بازار متصور بود.

شاخص بورس تهران می‌توانست به اعداد و ارقام بالاتری دست پیدا کند آن هم به شرطی که خط روند در اندیکاتور rsi  از شاخص حمایت کند (صرفا از منظر تکنیکالی). اما در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه، شاخص بورس تهران با افت بیش از ۳۱ هزار واحدی کار را تمام کرد تا اندیکاتور rsi  خط روند صعودی خود را رو به پایین بشکند و سیگنالی باشد برای تایید واگرایی احتمالی که در شاخص بورس تهران دیده می‌شد.

از طرف دیگر شاخص به هدف ۱۱۳ درصد از موج قبلی خود رسیده بود که به عنوان اولین هدف الگوی ‌هارمونیک  ab=cd مطرح می‌شد.

شاخص با کمی نوسان در اطراف این محدوده تلاش داشت که به اعداد و ارقام بالاتر برسد؛ رقمی در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی که به عنوان هدف ۱۲۷ درصدی فیبوناچی موج قبلی بود که محقق نشد و گزارش‌های  ۹ ماهه شرکت‌ها در سامانه کدال شاخص را از رسیدن به این هدف باز نگه داشت.

اما هنوز خیلی از اهالی بازار سرمایه معتقد هستند که شاخص پس از یک اصلاح هر چند کوتاه می‌تواند به اعداد و ارقام بالاتر برسد. عده‌ای دیگر بر این موضوع تاکید دارند تا وضعیت نرخ گاز خوراک شرکت‌ها مشخص نشود بازار توان ایستادن را ندارد. ممکن است رقم قابل توجهی از سود سال آتی بازار سرمایه از بین برود.

ریسک‌های سیستماتیک بهانه است، بازار به اصلاح نیاز داشت

اگرچه وضعیت بازار نشان می‌داد که ریسک‌های سیستماتیک همچنان در روند بازار در روز اول هفته و ماه بهمن بی‌تاثیر نبوده است با این حال برخی کارشناسان این فرضیه را چندان قوی نمی‌دانند.

مقاومت در محدوده تکنیکالی

پیمان شوریابی کارشناس بازارهای مالی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» در همین زمینه می‌گوید: دلیل اصلی ریزش بازار در روز گذشته، رشدی بود که در هفته‌های گذشته داشت. همچنین رسیدن به مقاومت در محدوده تکنیکالی را باید عامل مهم در اصلاح روز گذشته دانست.

وی می‌افزاید: با توجه به افزایش قیمت دلار و چشم‌انداز تورمی که در کشور وجود دارد کماکان رشد بازار ادامه خواهد یافت. عموما وقتی بازار شروع به اصلاح می‌کند، تحلیلگران به دنبال توجیه برای آن هستند که این بار هم تحریم‌های جدید به عنوان عامل و ریسک سیستماتیک معرفی شد.

شوریابی در عین حال تاکید می‌کند: اما واقعیت این است که بازیگران اصلی بازار شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که جایی جز بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری ندارند. بازار ملک به دلیل اساسنامه شرکت‌هایشان در دسترس نیست. بازارهای دیگر هم هر کدام به دلایلی محلی برای سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها به حساب نمی‌آیند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: به خصوص اگر چند هزار میلیارد سرمایه در اختیار شرکت‌ها باشد عملا جایی جز بازار سرمایه برای این شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی وجود ندارد تا در آن سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین با چشم‌انداز تورمی و قیمت دلار یا باید به بازار بدهی بروند که صرفه ندارد یا باید در بازار سرمایه حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان می‌کند: در موج بعدی بازار، این سرمایه‌گذاران بزرگ هستند که دوباره ورود خواهند کرد و رشد بازار را رقم می‌زنند، بنابراین وضعیت بازار جای نگرانی ندارد.

شوریابی در پاسخ به این سوال که پول حقیقی چه تاثیری در روند بازار خواهد داشت، اظهار می‌کند: پول حقیقی معمولا در سهم‌های کوچک اثرگذار است. گروه‌هایی مانند قند و شکر، مواد غذایی، ساختمانی‌ها و… مقصد سرمایه‌های خرد حقیقی بوده اما پول بزرگ شرکت‌ها معمولا در سهم‌های بزرگ سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی یادآور می‌شود: باید در نظر داشت که اگر پیش از این شرکت‌های حقوقی با یک تکانه عرضه زیادی داشتند این روزها با توجه به چشم‌انداز تورم و قیمت دلار شرکت‌های حقوقی هم میلی به فروش ندارند.

شوریابی همچنین می‌گوید: اصلاح بخشی از روند طبیعی بازار است. قرار نیست سهام شرکت‌ها هر روز مثبت باشد، بالاخره باید در بازار سهام هم دست به دست شود. بنابراین با موج بعدی رشد بازار خیلی دور نیست.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 325924
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا