کنکور بدون اینترنت و باز هم لو رفتن سوالات؛

اصلا برق را هم قطع کنید

به نظر می رسد قطع اینترنت به یک ابزار برای سیاستگذاری در ایران تبدیل شده است. اینبار کنکور سراسری، بهانه ای برای قطعی اینترنت شد. هر چند مسئولان قطع اینترنت را در راستای عدالت آموزشی عنوان کرده بودند اما باز هم سوالات به بیرون درز کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کنکور، این جدیدترین بهانه برای قطع اینترنت سراسری اپراتورها بود؛ اتفاقی که یک ماه قبل ابتدا از سوی معاون وزارت علوم اعلام شد، بعد همه دولتی‌ها تکذیبش کردند اما عملا صبح پنجشنبه و جمعه همزمان با کنکور تقریبا بخش بزرگی از مردم تهران و دیگر شهرها دسترسی به اینترنت نداشتند.


با این وجود فقط چند دقیقه پس از شروع کنکور تصاویر سوال‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. اگرچه رییس سازمان سنجش ادعا کرد تنها چند نفر در گرگان به دلیل تلاش برای تقلب در کنکور در این شهر و یک نفر در تبریز بازداشت و از امتحان محروم شدند و این کنکور با سلامت کامل برگزار شدهاست اما این قطعی و تبعات لو رفتن سوال‌ها انتقادات بسیاری را به همراه داشت.

بحث لو رفتن سوالات کنکور سال‌هاست که مطرح است؛ اولین افرادی که با خریدن پاسخ سوالات قبل از برگزاری جلسه کنکور، توانستند با کسب رتبه‌های ایده‌آل به دانشگاه راه بیابند، حالا سال‌هاست که فارغ‌‌التحصیل شده‌اند.

اما راهکار مسوولان در طول این سال‌ها برای حل این مساله چه بوده؟ در سال‌های اخیر، قطع کردن اینترنت در اطراف حوزه‌های محل برگزاری کنکور، راهکاری بوده که مسوولان برای برگزاری سالم این رقابت علمی در نظر گرفته‌اند. این بار بر خلاف سه ماهه پاییز شبکه اینترنت موبایلی نه فقط از اینترنت بین‌الملل که از اینترنت ملی هم تهی شد تا شاید امکان ارتباط و تقلب در داخل حوزه‌های امتحانی به صفر برسد. البته این ادعایی است که کمیته برگزاری کنکور که جلساتش جایی فراتر از وزارت علوم و ارتباطات تشکیل می‌شود، دارد. جایی که رییس سازمان سنجش درباره‌اش گفت: «باید از همه نهادهایی که کمک کردند تا کنکور با سلامت برگزار شود تشکر کنم.» او اما درحالی چنین واکنشی داشت که از چهارشنبه شب و با آغاز قطعی‌ها انتقاداتی شدید از سوی فعالان رسانه‌ای اصولگرا و حامیان دولت هم به راه افتاد. انتقاداتی که از توئیتر شروع شد و به برنامه‌های تلویزیون هم رسید.

می‌خواهند توانمندی ما را زیر سوال ببرند!

«عبدالرسول پورعباس» رییس سازمان سنجش آموزش کشور، در این باره اعلام کرد، در روند برگزاری اولین نوبت برگزاری کنکور ۱۴۰۲ هجمه‌های فراوانی به سازمان سنجش وارد شد و کار از تقلب گذشته بود و برخی به دنبال این بودند که توانمندی ما را زیر سوال ببرند.

رییس سازمان سنجش در جمع خبرنگاران مدعی شد که بررسی‌ها حاکی از آن است متخلفان کنکور هیچ توفیقی پیدا نکرده‌اند تا به اهداف خود برسند. به گفته وی، در چهارشنبه ۲۸دی ماه توانستیم یک فرد حرفه‌ای که اصطلاحا «کلیدوزن» است، شناسایی کنیم. همچنین یک گروه در گرگان دستگیر شدند که اقدام به فروش تجهیزات می‌کردند. محل پنهان این گروه در شهر گرگان بود اما کل کشور را تحت پوشش قرار می‌دادند. همچنین ۸۳۷ شبکه که توسط ۵۴ نفر اداره می‌شدند و مدعی فروش سوالات بودند، دستگیر شدند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور دوشنبه هفته گذشته درباره ادعای مطرح شده در برخی کانال‌های فضای مجازی در خصوص تقلب و فروش سوالات کنکور علوم انسانی گفته بود: سوالات هنوز طراحی نشده و از بانک سوال خارج نشده است. یک ماه پیش از برگزاری هر آزمون، نهاد امنیتی درباره قرنطینه کردن افراد و سوالات اقدام ‌کرده و با دستگاه‌های خاص محل قرنطینه را بررسی و کنترل می‌کند. قرنطینه هیچ مسیر ورودی و خروجی ندارد و اجازه خروج هیچ وسیله‌ای ممکن نیست. سوالات در بانک سوالات طراحی ‌شده و سپس انتخاب می‌شود. پس چگونه برخی ادعا می‌کنند سوالات آزمون از حالا فروخته شده است؟ به فرض محال سوالات را بسازند چگونه برای آن کلید تعریف می‌کنند؟ در حالی که کلیدهای نامتعارف به سادگی قابل شناسایی هستند.

طرح قطع کردن اینترنت از چه زمانی عملی شد؟

اما این طرح اولین‌بار در سال ۱۳۹۹ بود که در زمان برگزاری کنکور، مسوولان با قطع کردن اینترنت در اطراف حوزه‌های برگزاری کنکور، به مدت ۴۵ دقیقه سعی داشتند تا از هرگونه تقلب احتمالی جلوگیری کرده و این اقدام با ابلاغ مراجع امنیتی به اپراتورها صورت گرفت. البته بعد از این اقدام کشمکش‌ها و چالش‌های فراوانی به راه افتاد. برای کنکور سال ۱۴۰۰‌، مسوولان پیش‌دستی کردند و در ابتدا صحبت از خرید دستگاه جمر مطرح بود و تلاش‌ها برای پیشگیری از انجام هرگونه تقلب انجام شد.

این بار و در سال ۱۴۰۱ از مدت‌ها قبل صحبت‌ها برای قطع کردن اینترنت در روزهای برگزاری کنکور آغاز شد. از روز چهارشنبه مقامات با ارسال پیامک به افراد، به آنها اطلاع دادند که در طول زمان برگزاری این آزمون، اینترنت با اختلال روبه‌رو خواهد شد. همین‌طور هم شد و در روز پنجشنبه اینترنت بسیاری، به ویژه آنهایی که در نزدیکی حوزه‌های برگزاری کنکور حضور داشتند، قطع شد.

آیا امسال قطع کردن اینترنت نتیجه داد؟

جالب اینجاست که به‌رغم همه این تلاش‌ها‌، در همان دقایق ابتدایی بعد از آغاز کنکور، گویا سوالات به بیرون درز پیدا کرده بود و همین موضوع با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. اگرچه مسوولان برگزاری کنکور زیر بار این موضوع نرفتند، ولی اندکی بعد تصاویر پخش‌شده از سوالات درز کرده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و حتی وب‌سایت‌های خبری و رسانه‌های کشور به این موضوع پرداختند. رسانه‌ها در گزارش‌های‌شان به این نکته اشاره کردند که در روز پنجشنبه چند نفر در رابطه با درز کردن سوالات کنکور در استان‌های گلستان و آذربایجان شرقی دستگیر شدند و به نقل از سایت خبری عصر ایران، رییس سازمان سنجش هم مدعی‌شده که اگر اینترنت قطع نمی‌شد صدها مورد مشابه هم اتفاق می‌افتاد.

برق را قطع کنید!

«رحیمی جهان‌آبادی» نماینده مجلس با انتقاد از قطعی اینترنت در روز کنکور گفت: اینستاگرام و واتساپ و تلگرام را هم محدود کنید؛ اصلا برق را هم قطع کنید. آیا می‌توانید کشور را به این شیوه اداره کنید؟ این نسل جدیدی که الان در کشور دارد زندگی می‌کند با نگاه کردن به این سیاست‌های ما فقط دارد افسوس می‌خورد، عصبانی می‌شود و چاره‌ای هم ندارد و هیچ راه گریزی هم برایش نیست.

حال مشخص نیست آیا با به کارگیری تدابیر متعدد برای تضمین امنیت کنکور، آیا کنکور دی‌ماه ۱۴۰۱ به دور از هرگونه حاشیه یا تقلب برگزار شده و یا اینکه قطع کردن اینترنت هم نتوانسته مانع از تلاش‌های مافیای کنکور برای ورود برخی افراد به دانشگاه‌ها شود؟ جواب این سوال را در آینده نزدیک خواهیم گرفت.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 325626
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا