یک اقتصاددان مطرح کرد؛

سال آینده حتما کسری بودجه خواهیم داشت

کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و در شرایط جنگی نمی‌توان با تصمیمات عادی همیشگی دست به سیاستگذاری زد. برای مثال بودجه 1402 که اخیرا ارائه شده متناسب با شرایط جنگ اقتصادی تدوین نشده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز: وحید شقاقی‌شهری اقتصاددان گفت: با آنکه اقتصاد ایران در شرایط عادی قرار ندارد و چندسالی است که سایه تحریم و فشارهای خارجی بر کشور سنگینی می‌کند، اما تصمیم‌گیران در کشور هنوز به درک درستی از آنچه بر کشور می‌گذرد، نرسیده‌اند و برنامه‌ها و تصمیمات سیاستی خود را همسو با شرایط کنونی اقتصاد تنظیم نکرده‌اند.

وی اظهار کرد: به‌طور کلی مقامات دولتی باید متناسب با هر شرایطی تصمیمات خود را تغییر دهند و سیاست‌هایی را در پیش بگیرند که همسو با وضعیت موجود باشد. اقتصاد ایران در سال‌های گذشته از شرایط عادی خارج‌شده و همین مساله نیز ضرورت اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های همسو با تحریم را به سیاستگذاران گوشزد کرده است. در همین راستا لازم است ستاد فرماندهی جنگ اقتصادی تشکیل شود تا اعضای این ستاد بتوانند به‌گونه‌ای سیاستگذاری کنند که از شدت اثر فشارهای خارجی علیه کشور کاسته شود.

شقاقی بیان کرد: به نظر می‌رسد مقامات کشوری هنوز به این درک نرسیده‌اند که کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و در شرایط جنگی نمی‌توان با تصمیمات عادی همیشگی دست به سیاستگذاری زد. برای مثال بودجه ۱۴۰۲ که اخیرا ارائه شده متناسب با شرایط جنگ اقتصادی تدوین نشده است. در حقیقت بودجه‌ای که دولت تدوین کرده بودجه‌ای برای شرایط عادی است و با توجه به آنکه فشارهای بیرونی بسیاری علیه کشورمان اعمال‌شده، افزایش مشکلات اقتصادی در سایه این بودجه دور از انتظار نخواهد بود.

وی ادامه داد: بودجه‌ای که دولت طراحی کرده به خوبی نشان می‌دهد که موضوع کسری بودجه در سال آینده حتمی خواهد بود و در این شرایط تورم نمی‌تواند کاهشی باشد. همچنین بازار ارز نیز در چنین حالتی نمی‌تواند آن‌طور که دولتی‌ها می‌گویند مدیریت شود. موضوع نگران‌کننده این است که اقتصاد ایران چند سال است که به‌طور مستمر تورم‌های بالایی را تجربه می‌کند و با وجود این دولت به‌گونه‌ای بودجه‌ریزی نکرده که چشم‌انداز تورم کاهشی باشد. با این بودجه‌ای که دولت تنظیم کرده چشم‌انداز بازار ارز و تورم مثبت نخواهد بود و در حقیقت می‌توانیم بگوییم که بودجه ۱۴۰۲ دولت تورم‌زاست.

به گفته این اقتصاددان، از آنجا که مقامات کشوری خود را برای شرایط جنگ اقتصادی آماده نمی‌کنند به جای آنکه نگاه پیش‌نگرانه داشته باشند، پس‌نگرانه عمل می‌کنند. برای مثال دولت به جای آنکه پیش‌بینی کند با توجه به شدت تحریم‌ها و مشکلات سیاسی و اقتصادی چه سیاست‌هایی می‌تواند به مهار تورم کمک کند، رویکردهای گذشته خود را که مختص شرایط عادی است دنبال می‌کند و بعد از وقوع واقعه که افزایش تورم است تصمیم می‌گیرد به‌گونه دیگری عمل کند. در این شرایط اما تصمیمات دولت حتی اگر تغییر هم کند کمکی به حل مشکل ایجادشده نمی‌کند و در حقیقت نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

شقاقی خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیران در ایران دچار روزمرگی در سیاستگذاری شده‌اند و خود را با شرایط موجود تطبیق نمی‌دهند. از همین‌روست که می‌توان ضرورت تشکیل ستاد فرماندهی جنگ اقتصادی را به دولت یادآور شد به‌طوری که در همین ستاد نیز در خصوص دیپلماسی اقتصادی و سیاسی و همچنین نحوه مواجهه با تحریم‌ها و آثار احتمالی آن بر اقتصاد تصمیم‌گیری شود. تنها در این شرایط است که مقامات می‌توانند درک خود از واقعیت‌های موجود را بالا برده و بهترین تصمیم‌ها را برای عبور از شرایط سخت اقتصادی کشور دنبال کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 325625
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا