نماینده چابهار در مجلس:

از ظرفیت های بی بدیل آب در کشور استفاده نکرده ایم

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «ظرفیت‌های بی بدیلی از منابع آب در کشور وجود دارد که از آنها استفاده نکرده‌ایم»، اظهار کرد: الان ۶۲ درصد از آب شیرین کن‌های دنیا در خلیج فارس و دریای عمان هستند اما سهم ما از این میزان تنها ۲ درصد است؛ درحالی که قانون برنامه ششم تکالیف متعددی برای دولت در این خصوص داشته است.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هشدارهای مطرح شده درباره وضعیت منابع آبی کشور با تاکید بر اینکه «آب» درحال تبدیل شدن به مهمترین موضوع جهان است، گفت: کشور ما فلات خشکی است و طبیعتاً ما با چالش‌هایی نظیر کاهش نزولات جوی مواجه است.

وی افزود: در چنین شرایطی اینکه دولت بر صرفه جویی مردم در مصرف آب تاکید دارد، نکته درستی است اما ما ظرفیت‌های بی بدیلی از منابع آب در اختیار داریم که از آنها استفاده نکرده‌ایم؛ این نشان می‌دهد که در حوزه حکمرانی آب دچار مشکلات مدیریتی هستیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس استفاده از ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها در دریای عمان و خلیج فارس را یکی از راه‌های مورد نیاز در مدیریت منابع آب کشور عنوان و اظهار کرد: الان ۶۲ درصد از آب شیرین کن‌های دنیا در خلیج فارس و دریای عمان هستند اما سهم ما از این میزان تنها ۲ درصد است؛ درحالی که قانون برنامه ششم تکالیف متعددی برای دولت در این خصوص داشته است. البته وزارت نیرو در حال کار کردن در این حوزه‌ها است اما اگر ظرفیت شیرین سازی آب دریا هم سطح با کشورهای همسایه عمل نکنیم، طبیعتاً چالش آب به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد.

سعیدی با بیان اینکه «باید قبول کنیم که دیپلماسی آب ما در قبال کشورهای همسایه تا الان ضعیف بوده است»، عنوان کرد: در این زمینه علاوه بر وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و هم وزارت امور خارجه باید بیشتر پیگیر موضوع باشند. مهار آبهای مرزی اقدامات مورد نیاز در زمینه مدیریت منابع آبی کشور است که این موضوع در رویکردهای وزارت نیرو قرار دارد و توجه دولت در زمینه سدهای حوزه‌های آبی مرزی کشور قابل مشاهده است و من به عنوان منتقد دولت در این زمینه رویکردهای خوبی را در وزارت نیرو مشاهده می‌کنم.

منبع: ایسنا

کشاورزیمحیط زیست
شناسه : 325014
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا