گرمای زمستانی بورس؛

پیش بینی بورس ۲۸ دی ۱۴۰۱ / شاخص کل و مقاومت تابستان ۱۳۹۹

بورس روزهای سبزی را تجربه می‌کند و شاخص کل به محدوده ای رسیده که برای بسیاری یادآور تابستان ۱۳۹۹ و آغاز روزهای تلخ است. با این وجود نگاهی به روند معاملات و همچنین متغیرهای کلان اقتصادی،‌ این امیدواری را ایجاد کرده که این بار بورس روی خوشی را به سهامداران نشان دهد.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ معاملات روزهای گذشته بورس، گرما را در روزهای سرد زمستانی به خیابان سعادت آباد بازگردانده است. روند معاملات بازار سهام به گونه ای است که اثری از نااطمینانی دو سال گذشته ندارد. نگاهی به حجم و ارزش معاملات گواهی از بازگشت سهامدارانی است که طی دو سال گذشته و پس از تابستان سیاه ۱۳۹۹ دیگر آن اطمینان سابق را به بازار نداشتند.

هرچند روز گذشته بعد از چند روز بازار رشد متعادلی کرد و خبری از جو هیجانی نبود، با این حال برخی سرمایه‌گذاران نگرانی‌هایی بابت تکرار تجربه تلخ سقوط بازار در سال ۹۹ دارند. نگرانی‌هایی که تحلیل‌های نموداری را نیز به مقاومت ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار محتاط کرده و درباره آن با دیده تردید نگاه می‌کنند.

با این حال اما به نظر می‌رسد پس از دو سال رکود بازار سرمایه و رشد بازار ارز، معامله‌گران بازار سرمایه را، بورس را جامانده از تورم می‌شناسند و به این بازار روی آورده‌اند. به بیان دیگر این جاماندگی می‌تواند عامل موثری در پیشروی دوباره شاخص باشد. هرچند بازار هر چه منطقی‌تر پیشروی کند جای نگرانی برای سقوط یک‌باره کمتر است.

هرچند بسیاری از تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه به نسبت سایر بازارها در کف قیمتی قرار دارد اما همچنان سایه ترس سال ۹۹ بر سر بازار سرمایه وجود دارد. در این بین اما کارشناسانی هستند که با استدلال‌هایی معتقدند این تجربه دیگر تکرار نمی‌شود.

فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» در این باره می‌گوید: احتمال تکرار تجربه سال‌های ۹۸ و ۹۹ وجود ندارد چرا که وضعیت نادری را در آن دوره تجربه کردیم که متاثر از جوسازی بی‌مورد و دعوت نابهنگام دولت بود. در واقع بنا به دلایلی مسوولان وقت اقتصادی دولت به جمع‌بندی رسیدند که یک دستکاری در ساختار اقتصادی و بازار سرمایه صورت گرفت.

وی می‌افزاید: اما در حال حاضر معیارها و شاخص‌هایی برای ارزیابی سطح ارزندگی بازار وجود دارد. پارامترهای مختلف از جمله رشد سودآوری شرکت‌ها، نسبت تداوم شرکت‌های مثبت به منفی، ورود و خروج پول حقیقی و… در کنار افزایش قابل توجه نرخ ارز نشان می‌دهد وضعیت بازار ارزنده است.

آقابزرگی همچنین تصریح می‌کند: اگرچه تجربه افزایش بی‌رویه قیمت دلار در سال ۹۸ عامل مهمی در رشد به یک‌باره بازار سرمایه بود و این تجربه امسال هم تکرار شد؛ اما با توجه به سابقه منفی سال ۹۹ جانب احتیاط سبب تحلیل‌های متفاوتی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: تحلیل‌های تکنیکال هم به واسطه همان ترس و احتیاط شاخص ۱ میلیون و ۷۰۰ را سد مقاومتی می‌داند.

وی با تاکید بر اینکه تشابه چندانی بین شرایط فعلی با سال ۹۸ نیست می‌گوید: در حال حاضر بازار حبابی ندارد بلکه سطح ارزندگی نسبت به سایر بازارها بسیار بیشتر است و به راحتی می‌تواند منابع نقد را به سمت خود جذب کند.

آقابزرگی تنها ریسک بازار را دستکاری توسط سیاستگذاری‌های دولت می‌داند و می‌گوید: از یک سو در بودجه ۱۵ هزار میلیارد برای حمایت در نظر گرفته شده، از سوی دیگر نرخ در خوراک پتروشیمی‌ها ۴۰ درصد افزایش در نظر گرفته می‌شود که این جز به منفعت دولت نیست.

وی می‌افزاید: بنابراین به غیر از حادث شدن چنین مواردی، ریسک خاصی وجود ندارد و باز هم تکرار می‌کنم که شاخص، رکورد خود را تا پایان سال خواهد شکست. جو روانی هم مطمئنا بهتر از گذشته است. شاخص هم‌وزن از مرز ۵۰ درصد گذر کرده است و این انطباق بازار با سایر بازارها شکل خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان می‌کند: صنایع مختلف به صورت سینوسی حرکت خود را برای تطبیق با وضع موجود آغاز کرده‌اند. هر گروهی بنا به میزان عقب‌ماندگی خود در هر دوره زمانی رشد خواهد داشت.

آقابزرگی تاکید می‌کند: مجموعه این عوامل سبب می‌شود تا شاخص طی هفته‌های آینده رشد کند و در نقطه تعادل قرار گیرد. هر چند شاخص باید حتی قبل از افزایش نرخ کالاهای اساسی در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ از مرز ۲ میلیون واحد عبور می‌کرد؛ اما سیستم‌های کنترلی بازار سبب شد رشد بازار به تاخیر بیفتد.

وی یادآور می‌شود: هیچ نگرانی‌ای بابت سقوطی شبیه سال ۹۹ برای بازار سرمایه وجود ندارد. به جز اینکه مثلا به یک باره قیمت دلار ۱۰ هزار تومان شود و در حالی که واردات کالاهایی مانند لوازم خانگی با دلار ۵۰ هزار تومانی انجام می‌شود. بنابراین از ابتدای سال تا به حال حدود دو برابر شده است.

بورس
شناسه : 324720
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا