رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مطرح کرد؛

فروش اقساطی ترفندی برای سود ۲۳ درصدی و افزایش قیمت

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص گرانی بازار لوازم خانگی گفت: ۵ شرکت قیمت کالاهایشان را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داده اند.

 

به گزارش جهان صنعت نیوز، پازوکی به نام این شرکت ها اشاره نکرد و گفت: نام این شرکت ها را باید سازمان صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کند. به خاطر اینکه طبق نامه وزیر صمت باید این شرکت ها مجوز افزایش قیمت بگیرند و این شرکت ها هنوز مجوز نگرفته اند. سازمان حمایت باید فاکتور خرید و فروش این شرکت ها را چک کند که کاری زمان بر است. تولیدکنندگان نیز به این علت که سازمان حمایت فرآیند طولانی را برای پاسخ نهایی دارد (بین یک تا ۳ ماه) خودجوش افزایش قیمت ها را اعمال می کنند.

پازوکی افزود: گرچه باید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص این افزایش قیمت ها در اسرع وقت و در کوتاه ترین زمان ورود کند، اما ما باید مشکلات تولیدکنندگان را نیز ببینیم. ما می‌گوییم در خصوص لوازم خانگی گرانی هست اما گران فروشی نیست. اگر مواد اولیه به قیمت مناسب دست تولیدکننده برسد و با دلار محک زده نشود، کالای نهایی نیز با قیمت پایین تر به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

سال ۱۴۰۰ شرکت ها در ماه دی و بهمن نتوانستند مجوز گران کردن کالاهایشان را از دولت بگیرند، به این علت که دولت اعلام کرد مواد اولیه را می دهد و ارز نیمایی در اختیار شرکت ها برای واردات گذاشت و از همین رو کالاها تا خرداد ۱۴۰۱ گران نشد و هیچ شرکتی افزایش قیمت نداشت. پازوکی با بیان این موضوع اظهار کرد: البته اطلاعی ندارم که امسال دولت ارز نیمایی برای واردات مواد اولیه در اختیار تولیدکنندگان گذاشته یا خیر؟ اما می دانم که فروشندگان و توزیع کنندگان دل شان می خواهد فروش داشته باشند و علاقه ای به گران فروختن کالاهایشان ندارند چون سودی برایشان ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان افت ۸۰ درصدی فروش در بازار لوازم خانگی گفت: فروش روز به روز در حال بدتر شدن است. مردم رو به تعمیر کالاهایشان و خرید اقساطی آورده اند. چرا که توان هزینه سنگین برای خرید لوازم خانگی ندارند.

فروش از دم قسط لوازم خانگی؟

وی در خصوص فروش اقساطی لوازم گفت: این نوع فروش به نسبت قیمت کالا سودی مضاعف دارد . بانک ها ۱۸ درصد سود می گیرند و با کالاها با ۲۳ درصد سود به دست مردم می دهند که یک مقدار شبهه دارد و مجهول است. مردم و حتی خود ما هم متوجه نمی شویم که چه اتفاقی در حال افتادن است؟ مگر یک مغازه دار چه مقدار می تواند از بانک اعتبار بگیرد؟

پازوکی اضافه کرد: هیچ کدام از فروشندگان اتحادیه توان فروش اقساطی ندارند و دولت باید نظارت داشته باشد که فروشگاه هایی که از دم قسط می فروشند با چه قیمت هایی و درصد سودی در حال فروش هستند؟ چون این ها اعتبارات خاصی از بانک ها دریافت می کنند. البته در موردشان صحبت نکنیم بهتر است.

اقدام مثبت دولت برای افزایش زمان پرداخت مالیات اصناف

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به موضوع پرداخت مالیات اصناف نیز اشاره کرد و گفت: در زمان انتخاب ریاست جمهوری در دولت آقای روحانی یعنی در ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ اعلام شد که اصناف تا ۳۰ خرداد ماه فرصت دارند که مالیات خود را پرداخت کنند یعنی ۱۵ روز در حالی که این فرصت همواره یک ماه بود با این احوال اصناف تلاش کردند تا در همین ۱۵ روز مالیات خود را بپردازند اما با آنکه قول کمک به اصناف را برای دوران کرونا داده بودند اما هیچ کمکی نشد.

پازوکی در ادامه با اشاره به اهتمامی که دولت سیزدهم برای حمایت از کسبه داشته است، گفت:دولت امسال فرصت یک ماهه پرداخت مالیات را به دوماه تبدیل کرد که رضایت بخش بود.

وی ادامه داد: این را بگوییم که هیچ کاسبی دوست ندارد مالیات بدهد اما ما می گوییم مالیات بر درآمد. سال‌های قبل تراکنش‌های بانکی فقط مد نظر قرار می گرفت که واقعا مبنای درستی نداشت اما حال به نظر می رسد در راستای شفاف سازی تلاش های بیشتری در حال انجام است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ادامه داد: وقتی سامانه های مختلف برای شفاف سازی می آید و تراکنش بانکی فاکتور خرید و فاکتور فروش مد نظر قرار می گیرد اصناف هم با خیال راحت اظهارنامه پر کرده و مالیات شان را پرداخت می کنند چون می داند که اگر یک درصد سود کسب کرده برای آن یک درصد و اگر ۱۰ درصد کرده برای آن ۱۰ درصد باید مالیات بپردازد.

پازوکی گفت: وقتی سامانه های مختلف برای شفاف سازی فعال شوند خیال فروشندگان در پرداخت مالیات هم راحت تر می شود و فروشنده بر مبنای فروشی که وجود دارد به دولت مالیات می دهد.

صنعت و معدن
شناسه : 324136
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا