توافق هسته ای در اولویت نیست؛

کناره گیری آمریکا از برجام؟!

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در تداوم رویکردهای دوگانه دولت جو بایدن در قبال ایران گفت که دیپلماسی بهترین راه در قبال جمهوری اسلامی ایران است اما در حال حاضر توافق هسته ای در اولویت نیست.

به گزارش جهان صنعت نیوز: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی  کاخ سفید که جو بایدن را در سفر به مکزیک همراهی می کند، روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که در سفر به سرزمین های اشغالی  برای دیدار با دولت جدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی درباره “تهدیدات ایران”  گفتگو خواهد کرد.

سالیوان با تکرار ادعاها و رویکرد دوگانه دولت بایدن افزود: دولت آمریکا  به صراحت اعلام کرده است که توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر در اولویت نیست اما همچنان معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد دولت بایدن  با کابینه جدید رژیم صهیونیستی در مورد  موضوع توافق هسته ای ایران  گفتگو خواهد کرد.

او تاکید کرد: ما تلاش خواهیم کرد اختلافات در خصوص تاکتیک ها را رفع کنیم.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای آمریکایی ها مبنی بر اینکه مذاکرات برجام از دستور کار آنها خارج شده است، اظهار داشت: اینکه مقامات آمریکا برای رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت‌وگو کند، رخداد جدیدی نیست و متاسفانه سیاست خارجی آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در گروگان صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است.

وی با یادآوری اینکه موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: توافق یک مسیر دوجانبه است کشوری هم که نقض تعهد کرده است رژیم آمریکا است کشوری که باید پاسخگو باشد و در مقام متهم و پاسخگویی توضیح بدهد دولت آمریکا است؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای روشن است و در همان چارچوب عمل می کند و آمادگی جمع بندی مذاکرات را مبتنی بر بسته ای که ارائه شده است، دارد.

کنعانی با بیان اینکه خطوط قرمز ایران در مذاکرات نیز روشن است، گفت:‌ دولت جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده بر مبنای خواسته ملت ایران عمل کرده و خواهد کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است در اواخر ماه جاری میلادی یعنی ژانویه به سرزمین‌های اشغالی سفر کنند. این سفر در حالی انجام خواهد شد  که اقدامات کابینه جدید تندروی رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» سطح تنش ها را افزایش داده است.

رسانه های صهیونیستی می گویند فراهم کردن زمینه های سفر نتانیاهو به آمریکا در ماه فوریه یکی از اهداف سفر بلینکن است و می افزایند که واشنگتن نگران اقدامات وزیران کابینه جدید (رژیم) اسرائیل به ویژه «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی است که حضورش در مسجد الاقصی جنجال برانگیز شد.

شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی۲۴نیوز»  از سفر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به سرزمین های اشغالی در ۱۹ ژانویه خبر داد و اضافه کرد: مساله ایران، اوکراین و ارجاع پرونده (اشغالگری) اسرائیل به دادگاه لاهه از جمله موضوعاتی هستند که قرار است در این دیدارها بررسی شوند.

دیدار سالیوان و بلینکن اولین دیدار یک مقام خارجی از سرزمین های اشغالی بعد از شروع به کار کابینه جدید رژیم صهیونیستی خواهد بود.

بلینکن اخیرا با «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به صورت تلفنی درباره موضوعات مختلف از جمله ایران گفت وگو کرد.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

سیاسی
شناسه : 322327
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا