مدیر کل ستاد مقابله با کالا مطرح کرد؛

کمبود گازوئیل در نیروگاه ها به دلیل قاچاق

امیرمحمد پرهام فر مدیر کل پیشگیری ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز امروز در نخستین همایش منطقه‌ای تبیین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خراسان رضوی اظهار کرد: اکنون در شرایطی بسر می‌بریم که تراز مصرف گازوئیل در کشور از ۱۱۵ میلیون لیتر در روز کمتر نمی‌شود و به دلیل قاچاق آن، سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها نیز به طور کامل تامین نمی‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز مدیر کل پیشگیری ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز افزود:  آسیب‌های ناشی از قاچاق کالا بر تمام شمول زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، به طوریکه حتی آلودگی هوا با قاچاق سوخت بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: از آنجا که بخش خانگی در زمستان مصرف گاز بالایی دارند، به دلیل قاچاق گازوئیل، این سوخت دچار کمبود شده و باید به نیروگاه‌هایی که در تابستان گاز سوز هستند، مازوت اختصاص داد که باعث آلودگی بیشتر هوا می‌شود.

پرهام فر با بیان اینکه قاچاق سوخت آمار و اطلاعات لازم را برای برنامه ریزی برهم می‌زند، گفت: اگر بدانیم میزان واقعی مصرف گازوئیل در کشور، چقدر است می‌دانیم چقدر باید به نیروگاه‌ها اختصاص دهیم، در حالی که گازوئیل به صورت عرضه خارج از شبکه و انحراف از مصارف واقعی به سمت قاچاق سوق پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: زمانی که انحراف در عرضه سوخت بوجود می‌آید، بار اضافی تامین حامل‌های انرژی بر دوش حاکمیت قرار می‌گیرد، از سوی دیگر ساخت پالایشگاه جدید چهار یا پنج سال وقت نیاز دارد، باز هم اگر پالایشگاه بیشتری بسازیم، با این میزان مصرف سوخت، حتی ساخت پالایشگاه بیشتر نیز پاسخگو نیست و ناگزیر به مازوت سوزی در زمستان می‌شویم.

مدیر کل پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: دستور رییس جمهوری در مورد قاچاق سازمان یافته، شناسایی باند‌های قاچاق بوده که در دستورالعمل ابلاغی ایشان آمده و از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

پرهام فر بیان کرد: ابلاغ جدید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، زمینه‌ای را فراهم کرده است که شفافیت لازم را در خصوص اطلاعات اقتصادی و ابهاماتی که در واگذاری بسیاری از منابع وجود داشت، ایجاد نماید؛ همان طور که سامانه “سدف” برای شفافیت در خصوص تامین نیاز کلیه سهمیه بگیران فرآورده‌های نفتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه نیاز‌هایی که در سامانه “سدف” بارگذاری شده، نیازسنجی کامل روی آن‌ها انجام نگرفته، زیرا ممکن است که بخشی فعالیتی نداشته باشد، اما همچنان سهمیه فرآورده‌های نفتی خود را دریافت کند.

پرهام فر ادامه داد: زمانی که موضوع قاچاق سازمان یافته مطرح می‌شود، منظور قاچاقی است که باید توسط سامانه‌ها بدرستی شناسایی شود، سامانه‌ها اکنون وضعیت خوبی نداشته و کامل نیستند، اما بیش از ۸۰ درصد بهره گیری از سامانه‌ها امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: نکته‌ای که در مورد سامانه‌ها وجود دارد، این است که سامانه هیچ وقت جای انسان را نمی‌گیرد، خطای انسان را کاهش می‌دهد بلکه نیاز به کاربر قوی و مسلط دارد، در واقع سامانه مشکل را حل نکرده، لازم است، اما کافی نیست.

پرهام فر با بیان اینکه برخورد با قاچاق یک وظیفه روزمره و غیرقابل چشم پوشی است، گفت: روزانه با آسیب‌هایی که با قاچاق سر و کار داریم د و با سامانه‌هایی که در اختیارتام است، هر روز باید ابعاد در خصوص موضوعات مختلف را در دستور کارتان قرار دهید.

آشفتگی آمار و اطلاعات اقتصادی مهمترین آسیب قاچاق کالا است

مدیر کل پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تشریح آسیب‌های وارده ناشی از قاچاق کالا اشاره و بیان کرد: مهمترین و بدترین آسیب وارده به اقتصاد کشور، برآشفتگی آمار و اطلاعات اقتصادی است که به دنبال دارد، زیرا اطلاعات و آمار مبنای همه برنامه ریزی‌ها است.

پرهام فر اظهار داشت: در پدیده بروز قاچاق اعم از داخلی و خارجی، کل آمار و اطلاعات اقتصادی در خصوص مصرف کالا، واردات و صادرات آن مخدوش می‌شود، بنابراین به همین میزان امکان برنامه ریزی از برنامه ریزان سلب می‌شود.

وی تاراج منابع و منافع ملی، تضعیف رقابت تولیدات داخلی با کالا‌های مشابه خارجی، عدم کنترل‌ها و نظارت‌های مربوط به کیفیت و استاندارد بر روی کالا و نامطمئن بودن سلامت آن‌ها را از آسیب‌های جدی قاچاق کالا برشمرد.

پرهام فر بیان کرد: اکنون قانون مقابله با قاچاق اولویت کشور و نظام است، تمام مستندات حقوقی و دستورالعمل ابلاغی رییس جمهور، آیین نامه‌های ابلاغی دولت و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی حاکی از بستری است که به نوعی ما را با شرایط خاص و ویژه‌ای مواجه می‌کند.

مدیر کل پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در دولت سیزدهم به دلیل اهمیت موضوع قاچاق، رییس جمهور قانونی که سال‌ها مجلس شورای اسلامی در گیر و دار تصویب آن بود، پیگیری می‌کند تا به تصویب برسد، این نسخه جدید از قانون بسیار مترقی است که به بسیاری از عقبه‌های قاچاق توجه کرده است.

لزوم مدیریت کردن افزایش مالیات سیگار

مدیر کل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سیگار جزو اقلامی است که واردات آن به کشور از زمان قانون برنامه پنجم توسعه ممنوع و دولت مکلف شده است که نیاز کشور را از محل تولید داخلی سیگار تامین کند.

وی اظهار داشت: چالش در مورد سیگار آن است که سیگار قاچاق ارزانتر از سیگار تولید داخل بوده و کنترل‌ها و نظارت‌های لازم روی کیفیت آن انجام نمی‌گیرد و اساسا از مواد اولیه مجاز تولید نشده و بعضا از مواد پلیمری تشکیل شده است که آسیب مستقیم به سلامت انسان وارد می‌کند.

پرهام فر بیان کرد: ۲ اقدام اساسی در خصوص جلوگیری از قاچاق سیگار باید انجام شود که نخست شناسه دار کردن این کالا است تا قابل تشخیص از نوع قاچاق آن باشد، دوم در خصوص مالیات سیگار است که طبق قانون بودجه باید هر سال افزایش یابد، اما اگر این افزایش امکان رقابت را از تولید داخل سلب کند، بازار داخلی با محصول تقلبی اشباع می‌شود.

مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز گفت: در مورد مقابله با قاچاق سیگار باید سیاستی اتخاذ شود که هم از تولید داخل حمایت گردد و هم نظارت و کنترل به نحوی باشد که بتوان بازار را با محصول داخلی اشباع کرد.

وی بیان کرد: در دستورالعمل رییس جمهوری آنچه در خصوص ساماندهی مبادلات مرزی مطرح شده، در خصوص جرایم یقه سفید‌ها و سازمان یافته است تا لایحه مربوط به این موضوع تدوین شود.

پرهام فر اضافه کرد: در این لایحه قرار است وزارت کشور بازارچه‌های مرزی را فعال کند، قرار است لایحه معیشت مرزنشینان نیز تصویب شود که بزودی ۲ فوریت آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب خواهد رسید./ دانشجو

نفت و پتروشیمی
شناسه : 322211
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا