بر اساس گزارش مرکز آمار؛

افزایش قیمت پیاز رکورد زد / قیمت مرغ بازهم کاهش یافت

آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که قیمت پیاز با افزایش بیش از ۲۵ درصدی رکورددار افزایش قیمت در آذر ماه امسال است. با این وجود روغن خوراکی همچنان در یک سال گذشته بیش‌ترین افزایش قیمت را ثبت کرده است. قیمت روغن مایع خوراکی در یک سال ۲۹۱ درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار گزارش متوسط قیمت کالاهای خوراکی در مناطق شهری در آذر ماه را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، قیمت پیاز با ۲۵.۴ درصدی نسبت به آبان، رکوددار افزایش قیمت میان کالاهای خوراکی مورد بررسی شد.

میانگین قیمت پیاز در آذر ماه و در مناطق شهری به حدود ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. این در حالی است که میانگین قیمت پیاز در آبان ماه در محدوده ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان قرار داشت. البته بر اساس این گزارش قیمت پیاز در برخی از مناطق شهری حتی به ۱۸هزار و ۴۰۰ تومان نیز رسیده است.

پس از پیاز،‌ هندوانه با افزایش قیمت ۱۶.۵ درصدی قرار دارد. قیمت هندوانه در آذر ماه به طور میانگین به حدود ۸هزار و ۵۰۰ تومان رسید. این در حالی است که در آبان ماه قیمت آن برابر با ۷هزار و ۳۰۰ تومان گزارش شده بود.

در نقطه مقابل پرتقال با ۱۳.۹ درصد، بیش‌ترین کاهش قیمت را در آذر ماه ثبت کرد. پرتقال در این ماه به طور متوسط حدود ۲۱هزار تومان قیمت داشت. قیمت پرتقال در آبان ماه به حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسیده بود.

قیمت مرغ نیز همچنان در سراشیبی قرار دارد. قیمت مرغ در آذر ماه با کاهش ۱۱.۸ درصدی نسبت به آبان، به طور میانگین حدود ۵۷هزار و ۱۵۰ تومان گزارش شده است.

روغن همچنان پیشتاز است

نگاهی به روند قیمتی یک سال گذشته اقلام خوراکی نشان می دهد که همچنان روغن خوراکی با اختلاف رکورددار افزایش قیمت است.

قیمت روغن مایع ۹۰۰ گرمی در حالی در آذر ماه حدود ۶۹ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است که در ماه مشابه سال گذشته، قیمتی در حدود ۱۷هزار و ۸۰۰ تومان داشت. این ارقام به معنای افزایش حدود۲۹۱ درصدی قیمت روغن مایع در یک سال گذشته است.

همچنین قیمت یک کیلو روغن نباتی جامد از حدود ۲۰ هزار تومان در آذر ماه ۱۴۰۰ به ۷۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. به بیان دیگر، قیمت روغن جامد در یک سال گذشته افزایش بیش ۲۷۴ درصدی را تجربه کرده است.

اقتصاد کلان
شناسه : 320063
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا