گمانه زنی ها از بودجه ۱۴۰۲ نشان می دهد؛

از حداقل حقوق ۷ میلیونی تا دلار ۲۳ هزار تومانی

با توجه به اینکه منابع عمومی بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان است، افزایش ۲۰ درصدی حقوق، حداقل حقوق ۷ میلیون تومانی در کنار افزایش دوبرابری حق اولاد از مهمترین ارقام بودجه سال بعد محسوب می‌شوند.

به گزارش جهان صنعت نیوز:  براساس پیگیری‌های انجام شده کل بودجه سال ۱۴۰۲، در مجموع به ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، بر این اساس بودجه عمومی دولت ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی  نیز ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است.

۱-  منابع یارانه نقدی در بودجه سال  بعد به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس ماهیانه رقمی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان میان یارانه بگیران توزیع خواهد شد. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ میزان  پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی)  حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

۲-پیشنهاد ابتدایی نرخ ارز در بودجه ۲۶ هزار تومان بوده که مورد موافق قرار نگرفته است. بر این اساس به نظر می‌رسد که نرخ ۲۳ هزار تومان که در بودجه سال گذشته نیز قرار گرفته بود در بودجه سال آینده نیز قرار خواهد داشت.

۳-اخبار دریافتی از لایحه بودجه ۱۴۰۲ حاکی است، دولت برای سال آینده کف حقوق کارمندان را ۷ میلیون تومان در نظر گرفته است. در بودجه ۱۴۰۱ حداقل حقوق کارمندان دولت حدود ۵ میلیون تومان بوده است. در سال ۱۴۰۱ ابتدا متوسط افزایش حقوق ۱۰درصدی در بودجه گنجانده شد اما در نیمه دوم سال دولت با افزایش مجدد ۱۰درصدی حقوق‌ها موافقت کرد و تحت لایحه‌ای جدید اصلاحات در پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان اعمال شد.

۴-همانطور که پیش تر اعلام شده بود پیشنهاد افزایش متوسط ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان در سال اینده مطرح شده است.

۵-بر اساس ارقام پیشنهادی لایحه بودجه ۱۴۰۲، سقف معافیت مالیاتی حقوق در سال آینده ۷ میلیون تومان درنظر گرفته شده و حق عائله مندی و حق اولاد هم در حکم حقوق کارمندان دولت به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ سقف معافیت مالیاتی حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه بوده است.

۶-درآمدهای مالیاتی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با احتساب درآمدهای حاصل از عوارض گمرکی به ۸۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

۷-جدای از هزینه‌های جاری؛ بودجه عمرانی در لایحه دولت افزایش قابل توجهی داشته و به رقم ۳۲۷هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان رسیده است؛ این رقم نسبت به لایحه بودجه۱۴۰۱ رشد بیش از ۳۰درصدی را تجربه کرده است.

۸–برای حل و فصل ناکارآمدی فرایند واگذاری اسناد خزانه ( این اسناد صرفا در تملک داراییهای سرمایه‌ای  استفاده می‌شود) و تحمیل عدم شفافیت به صورت وضعیت پروژههای عمرانی اجازه سرمایه گذاری کوتاه مدت خزانه با استفاده از ابزارهایی مانند ریپو را لحاظ کرده است.

۹-دولت برای تنظیم بازار خودرو ظرفیت ارزی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۲ را به دو برابر افزایش داده است. در بودجه ۱۴۰۱ حدود یک میلیارد دلار برای واردات خودروهای اقتصادی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار لحاظ شده بود که از اوایل دی ماه روند ورود خودروهای خارجی به کشور آغاز شده است.

۱۰- یکی از مهمترین برنامه های حمایت دولت در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۲ تداوم نرخ یک درصدی حقوق گمرک است.  با کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی وکالاهای اساسی ازچهار درصدبه یکدرصد،گام دیگری برای حمایت از معیشت مردم برداشته شده است. همانطور که پیش تر در اخبار نیز اعلام شده بود دولت نرخ مالیات تولید را برای سال ۱۴۰۲ مجددا ۲ درصد تعدیل کرده و در طی دو سال نرخ مالیات تولید در کشور ۷ درصد کاهش یافته است.

اقتصاد کلان
شناسه : 318665
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا