نگاهی به لیست فیلم های پرمخاطب سال ۲۰۲۲

فیلم‌های ۲۰۲۲ برای جذب مخاطب از ژانرهای اکشن، هیجانی و قهرمانی استفاده کردند تا بتوانند مخاطبینی را که از سینماها دور شده بودند، به سالن سینما برگردانند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در این مطلب به معرفی برترین فیلم های سال ۲۰۲۲ از نگاه منتقدین و مخاطبین پرداخته شده است  که در ادامه خواهید خواند.

چیزی به پایان سال میلادی باقی نمانده است. فیلم‌هایی را که امسال روی پرده رفتند باید نمایشی از تمام ظرفیت‌ها و توانایی‌های هالیوود به‌عنوان قطب سینمای جهان دانست، چراکه سال گذشته یعنی ۲۰۲۱ در ادامه کرونا سینما وضعیت مناسبی نداشت و عموم فیلم‌های سینمایی ترجیح دادند که روی پرده نروند و تنها برخی فیلم‌ها مانند تنت، گودزیلا علیه کنگ و… وارد گود اکران شدند تا راه نفس سینمای هالیوود باز بماند، این‌گونه فیلم‌های مورد انتظارتری مانند تاپ‌گان و بتمن به‌عنوان برگ‌های برنده برای سال ۲۰۲۲ انتخاب شدند، تا قبل از آن این پلت‌فرم‌ها و نمایش خانگی بودند که فیلم‌ها را به نمایش می‌گذاشتند.

در نهایت آخرین برگ برنده هالیوود برای ۲۰۲۲ نیز فیلم آواتار: راه آب بود که با گذشت ۱۳ سال از اکران قسمت اولش به سینما آمده و حالا با فاصله از روزهای پرالتهاب کرونایی دو سال اخیر، به فروش ۱میلیاردی نزدیک شده است.

اما در این سال‌ چه فیلم‌های مهمی روی پرده آمدند و چه فیلم‌هایی برای سال آتی باقی مانده‌اند (در این گزارش فیلم‌هایی که در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ اکران شده‌اند و در ۲۰۲۲ ادامه داشتند هم حضور دارند)؛

خانه گوچی و آخرین دوئل از ریدلی اسکات

سازنده گلادیاتور امسال با دو فیلم به سینماها آمد که آخرین دوئل را باید شکست تجاری این فیلم نامید، فیلمی تاریخی با موضوع شوالیه‌ها و خیانت که بازیگرانی مانند مت دیمون هم نتوانستند این فیلم را در سینما چشم‌نواز کنند، البته آخرین دوئل در ماه‌های آخر ۲۰۲۱ اکران شد و باقی اکران آن در سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کرد. این فیلم با ۱۰۰ میلیون دلار هزینه ساخت تنها ۳۰ میلیون دلار فروش کرد.

امتیاز IMDB‌ نمره ۷/۴

اما فیلم خاندان گوچی به‌خلاف فیلم اول ریدلی اسکات توانست در فروش و شهرت چند قدم جلوتر از فیلم دیگر این کارگردان باشد. این فیلم با بودجه ۷۵ میلیون دلاری، ۱۷۵ میلیون دلار فروش کرد.

امتیاز IMDB‌ نمره ۶/۶

اسپیلبرگ، داستان وست‌ساید و فبلمن‌ها

کارگردان فیلم‌های نجات سرجوخه رایان و فهرست شیندلر امسال دو فیلم داشت که نسبت به فیلم‌های اسکات از موفقیت بیشتری برخوردار بودند. داستان وست‌ساید بازسازی موزیکال فیلمی به همین نام بود. بودجه ساخت داستان وست‌ساید ۱۰۰ میلیون دلار و فروش آن ۷۶ میلیون دلار است. داستان وست‌ساید را می‌توان قدم جدی هالیوود برای روحیه‌بخشی به مردم دانست که در بطن خود نوستالژی و سنت‌های آمریکایی را زنده می‌کند.

امتیاز IMDB‌ نمره ۷/۲

فبلمن‌ها که به‌تازگی اکران خود را آغاز کرده است، توانست برای منتقدین و خبرنگاران فیلم محبوبی تلقی شود. این فیلم داستان زندگی خود اسپیلبرگ و عشق او به سینما است. بودجه این فیلم ۴۰ میلیون دلار و فروش آن نیز ۱۰ میلیون دلار است.

امتیاز IMDB‌ نمره ۷/۸

بالا را نگاه نکن

فیلمی کمدی و سیاسی با بازی لئوناردو دی‌کاپریو، جنیفر لارنس، مریل استریپ و کیت بلانشت که نقدهای تندوتیزی به ترامپ و جناح سیاسی او داشت و رسماً آنان را باعث تباهی و نابودی آمریکا و حتی جهان می‌دانست. این فیلم داستان ۲ ستاره‌شناس سطح پایین را دنبال می‌کند که یک تور مطبوعاتی برگزار می‌کنند تا به بشر هشدار دهند یک سیارک در حال نزدیک شدن به زمین است و می‌تواند موجب نابودی آن شود.

بودجه این فیلم ۷۵ میلیون دلار است اما فروش آن به‌دلیل اکران نمایش خانگی آن به‌طور دقیق اعلام نشده است.

امتیاز IMDB‌ نمره ۷/۲

مرد شمالی

«مرد شمالی» ساخته رابرت اگرز با بازی آنیا تیلور جوی بازیگر گامبی وزیر و نیکول کیدمن یک فیلم با فضای جنگ‌های وایکینگی بر پرده سینماها بود. اگرز با فیلم فانوس دریایی مورد توجه قرار گرفت. مرد شمالی نیز یکی از فیلم‌های برتر و مورد توجه رسانه‌های هالیوودی در ۲۰۲۲ شده است. بودجه این فیلم ۶۰ میلیون و فروش آن ۶۹ میلیون دلار است.

امتیاز IMDB‌ نمره ۷/۱

تاپ گان: ماوریک

شاید مهم‌ترین فیلم هالیوودی حداقل تا قبل از «آواتار۲» را بتوان تاپ‌گان با بازی تام کروز نامید، فیلمی که فروش بالای ۱میلیارد دلار به‌دست آورد و در جشنواره کن مورد تقدیر و توجه قرار گرفت. تاپ‌گان کنار مأموریت غیرممکن فیلمی کاملاً تجاری و اکشن برای جذب مخاطبین فیلم‌های اکشن به سینما است. مأموریت غیرممکن در سال ۲۰۲۳ و به‌زودی اکران خواهد شد. بودجه این فیلم پرفروش ۱۷۰ میلیون و فروش آن ۱ میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار در سطح جهان است.

امتیاز IMDB‌ نمره ۸/۴

پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه

دومین قسمت پلنگ سیاه فیلمی بود که در گیشه برای چند هفته پیاپی پرفروش‌ترین فیلم هفته بود، رایان کوگلر کارگردان این فیلم است. پلنگ سیاه با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری، ۸۰۳ میلیون دلار در جهان فروش کرد. این فیلم که توسط مارول استودیوز تولید و توسط استودیو سینمایی والت دیزنی توزیع شده‌ است، دنباله‌ای بر پلنگ سیاه (۲۰۱۸) و سی‌اُمین فیلم در دنیای سینمایی مارول است. در خلاصه یک‌خطی داستان فیلم آمده است که رهبران پادشاهی واکاندا برای محافظت از ملت خود در برابر نیروهای مهاجم در پی مرگ پادشاه تِ‌چالا مبارزه می‌کنند.

امتیاز IMDB‌ نمره ۷/۲

بتمن

بتمنفیلمی به‌شدت ملتهب و وفادار به عناصر یک سینمای قهرمانی و تاریک است، اکشنی قوی و جذاب با موسیقی گیرا که در سراسر فیلم حس حضور یک قهرمان بزرگ را ایجاد می‌کند. این ساخته مت ریوز با بازی رابرت پتینسون در سایت IMDB به‌عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۲۱ انتخاب شده است.

بتمن ۲۰۲۲ با بودجه ۲۲۰ میلیون دلار ۷۷۰ میلیون دلار فروش کرده است.

امتیاز IMDB‌ نمره ۷/۸

در این فهرست فیلم آواتار۲ نیست برای آنکه به‌تازگی اکران خود را آغاز کرده است و ادامه اکران آن در سال ۲۰۲۳ پخش خواهد شد برای همین میزان فروش و نظرات منتقدین و مخاطبین درباره این فیلم هنوز کامل منتشر نشده است، اما بدون شک با توجه به فروش ۱میلیاردی زودهنگام این فیلم، حتماً آواتار۲ پرفروش‌ترین فیلم تولیدی سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

نکته مهم در این گزارش این است که فیلم‌های فوق و دیگر فیلم‌ها از نظر فروش و جذب مخاطب در مجموع موفق بودند اما تا نقطه درخشان و مطلوب سال‌های قبل فاصله دارد، زیرا دیگر سینمای هالیوود مانند گذشته از دل واقعیت رؤیا نمی‌سازد بلکه بیشتر با قهرمانان و دنبال فانتزی به‌سراغ رؤیاسازی می‌رود و همین مردم را تا حدودی از سینما دور و به دنیای سریال نزدیک کرده است.

 

خواندنیسرگرمی
شناسه : 318557
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا