تلسکوپ نوری ۸۴ میلیون دلار چین؛

رونمایی چین از طراحی بزرگترین تلسکوپ نوری آسیا

چین از طراحی بزرگترین تلسکوپ نوری آسیا که شبیه به تلسکوپ فضایی جیمز وب است رونمایی کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دانشگاه پکن می‌خواهد بزرگترین تلسکوپ نوری را در آسیا بسازد و کاستی‌های توانمندی‌ در رصد نجوم در آسیا را نسبت به سایر نقاط جهان کاهش دهد.


هدف این پروژه ایجاد یک تلسکوپ اولیه با دیافراگم ۱۹.۷ فوتی(شش متر) تا سال ۲۰۲۴ است. آینه آن تا سال ۲۰۳۰ به ۲۶.۲ فوت(هشت متر) گسترش خواهد یافت. این پروژه که در زبان انگلیسی «تلسکوپ در حال گسترش با دیافراگم قطعه‌بندی شده یا به اختصار «EAST» نامیده می‌شود، توسط دانشگاه پکن هدایت خواهد شد.

طبق بیانیه دانشگاه پکن، این تلسکوپ توانایی چین در رصد نجوم نوری را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

این مرکز همانند نامش(EAST به معنای شرق) تبدیل به اولین تلسکوپ نوری در سطح جهانی در نیمکره شرقی خواهد شد. تاسیسات پیشرو امروزی در نیمکره غربی در مکان‌هایی اطراف ماونا کیا در هاوایی، آتاکاما در شیلی و جزایر قناری در سواحل شمال غربی آفریقا قرار دارند.

چین از طراحی بزرگترین تلسکوپ نوری آسیا رونمایی کرد

فاز اول پروژه «EAST» ساخت آینه‌ای متشکل از ۱۸ بخش شش ضلعی است که ظاهری شبیه به آینه تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا دارد. قطر این آینه حدود ۱۹.۷ فوت(شش متر) خواهد بود که مشابه قطر آینه وب است.

تلسکوپ زمینی چین برخلاف تلسکوپ فضایی وب که در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین در نقطه لاگرانژ ۲ قرار گرفته، در کوه سایشیتنگ(Saishiteng) در نزدیکی شهر لنگو(Lenghu) در استان شینگهای(Qinghai) در فلات تبت در ارتفاع حدود ۴۲۰۰ متری قرار می‌گیرد.

در فاز دوم، حلقه‌ای از ۱۸ بخش شش ضلعی دیگر به آینه اضافه می‌شود و تا سال ۲۰۳۰ قطر آن به بیش از ۲۶.۲ فوت(هشت متر) گسترش می‌یابد.

دانشگاه پکن تخمین می‌زند که این پروژه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون یوان(۶۹ تا ۸۴ میلیون دلار) هزینه داشته باشد.

این دانشگاه خاطرنشان کرد که نجوم نقش مهمی در فناوری و توسعه اجتماعی ایفا می‌کند و جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ به دانشمندانی اعطا شد که سیاهچاله‌ای را در مرکز کهکشان راه شیری کشف کرده بودند.

«EAST» می‌تواند گزینه‌ای عالی برای قابلیت‌های رو به رشد نجومی چین باشد. این کشور بزرگترین تلسکوپ رادیویی تک دیافراگم جهان به نام FAST را ساخته و قصد دارد رصدخانه فضایی بزرگی به نام «Xuntian» را اواخر سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب کند./ایسنا

دانش و فناوری
شناسه : 318400
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا