وزارت صمت به اقدام یکجانبه بورس کالا واکنش نشان داد؛

 تغییر فرمول قیمت گذاری بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار غیرقانونی است

به دنبال تغییر نرخ ارز مبنای محاسبه قیمت پایه محصولاتی مثل آلومینیوم ، روی، مس ، سرب ، گروه محصولات پتروشیمی و… از سوی بورس کالا، وزارت صمت واکنش نشان داد و اعلام کرد: هر گونه اقدام یک جانبه و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار برای تغییر فرمول قیمت گذاری غیرقانونی است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، شرکت بورس کالا در ابلاغیه ای اعلام کرده است از روز دوشنبه ۱۲ دی ماه برای محصولاتی که نرخ ارز در قیمت پایه آنها محاسبه می گردد مانند آلومینیوم ، روی، مس ، سرب ، گروه محصولات پتروشیمیایی و….. عرضه کنندگان می توانند قیمت پایه خود را بر اساس نرخ دلار نیما ( دلار حواله سامانه سنا) تا دلار توافقی ( بازار متشکل ارز ایران) محاسبه و اعمال نمایند. بر همین اساس وزارت صمت در واکنش به اقدام خودسرانه بورس کالا تاکید کرد هر گونه اقدام یک جانبه و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار در این زمینه غیرقانونی است.

وزارت صنعت در واکنش به این ابلاغیه خطاب به مدیرعامل شرکت بورس کالا تأکید کرده است: هر گونه اقدام یک جانبه و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار برای تغییر فرمول قیمت گذاری غیرقانونی است.

از سوی دیگر رئیس مرکز نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت هشدار داده است ابلاغیه جدید ارزی بورس کالا مبنی بر امکان اعلام قیمت پایه عرضه‌کننده از نیما به نرخ دلار توافقی، به معنی افزایش ۳۰درصدی در قیمت مواد اولیه ورق آلومینیوم و مس و مواد پتروشیمی و… است.

گفتنی است، پیش از این پیش‌بینی می‌شد که تغییر نرخ محاسباتی  ارز قیمت های پایه، از سوی نهادهایی مثل وزارت صمت، یا شرکت ملی پتروشیمی اطلاع رسانی شود، اما بورس کالا بدون اشاره به بخشنامه یا ابلاغیه‌ی بالادستی،  نرخ ارز محاسباتی بر مبنای دلار توافقی(بازار متشکل ارزی) را برای قیمت های پایه محصولات مختلف مجاز دانسته است. این درحالی است که در بازار متشکل قیمت‌های مختلفی به عنوان نرخ دلار، هر روزه اعلام می شود.

 

 

صنعت و معدن
شناسه : 318140
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا