پس از سپری شدن ۶ فصل از دولت سیزدهم؛

پند نامه رییسی برای صنعت

در حالی که عمر دولت سیزدهم به میانه‌های خود نزدیک می شود که نگاهی به سخنان ابراهیم رییسی در وزارت صمت نشان می‌دهد که همچنان ایشان به بیان پند و آرزوها بسنده می کند. باید به آقای رییسی یادآور شد دیگر زمان برای بیان آرزوها تمام شده و باید دستورهای اجرایی مشخص داد. این آرزوها و اندرزها راه به جایی نمی برد.

به گزارش جهان صنعت نیوز،کاش ابراهیم رییسی هرگز به این فکر نمی افتاد که با نشستن بر کرسی بالاترین مقام اجرایی یعنی ریاست قوه مجریه می تواند به وضعیت نابسامان اقتصادی که بنا به قول های پرشمارش، یادگار دولت قبلی است را سامان دهد. کاش کسانی که این حس را در او بیدار کردند می دانستند این مرد کهنه کار در منصب قضا با ادبیات اقتصادی آشنایی ندارد و شناختش از صنعت، کشاورزی، سرمایه گذاری و تجارت جهانی به اندازه کارشناسان معمولی نیست.

اگر کسانی به ادعای بالا تردید دارند و تصور می کنند درباره دانش اندک رییس دولت سیزدهم از اقتصاد و صنعت بزرگ نمایی است، چند دقیق وقت بگذارند و خبر خبرگزاری تسنیم از سخنرانی رییس دولت در وزارت صنعت، معدن و تجارت را بخوانند و سپس با ادعای طرح شده مقایسه کنند.

در این سخنرانی که حدود هزار کلمه آن از سوی خبرگزاری یادشده منتشر شده است، ده‌ها آرزوی یک رییس جمهور برای بخش صنعت ایران که حالا سهمش از تولید ناخالص داخلی روند کاهنده ای را تجربه می کند بر زبان آمده است. در حقیقت رییس دولت پند نامه ای برای مدیران و کارشناسان این وزارتخانه را ارایه کرده است. این پندنامه و تمناهای رییس دولت را هر کارشناس و حتی یک کارگر صنعتی و یا مدیر یک کارخانه کوچک و متوسط و حتی یک دانشجوی مدیریت صنایع می تواند بر زبان آورد و یا بنویسد.

باید به آقای رییسی یاد آور شد حالا و پس از سپری شدن ۶ فصل از ریاست بر دولت دیگر هنگام پند دادن نیست و باید دستورهای اجرایی شفاف، ممکن، شدنی و پیش برنده با ارایه دستورالعمل های مشخص برای بخش صنعت ارایه شود.

خواسته های مهم رییس جمهور در این دیدار شامل موارد زیر بود:

یکم- ایجاد سامانه رصد و پایش برخط

دوم- کار ستادی و هدایت، حمایت

سوم و  چهارم-رصد وضع موجود

 پنچم- رساندن صمت به وضع مطلوب

 ششم-ضرورت تدوین سیاست‌های مشخص در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت

هفتم-ایجاد ارزش افزوده ، جلوگیری از خام‌فروشی

هشتم-برداشتن موانع و چالش‌های پیش‌ِروی تولیدات پیچیده صنعتی

نهم- رصد کارخانه‌جات کوچک

دهم – توجه ویژه به ترانزیت و حمل‌ونقل، انرژی، صنایع دریایی و صنایع دارویی به‌عنوان مزیت‌های کم‌نظیر کشور

یازدهم- تصاحب بازارهای صادراتی کشورهای همسایه

دوازدهم- پرهیز از خام‌فروشی و مونتاژکاری

سیزدهم- به‌کارگیری نیروهای تحول‌گرا و باانگیزه در مجموعه وزارت صمت

چهاردهم-نگاه ویژه به بخش معادن و فعال‌سازی معدن‌های راکد

پانزدهم – تعادل سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده

شانزدهم – بیان شفاف دلایل گران شدن یک کالا به مردم

به نظر می رسد رییس جمهور به وزارت صمت رفته است تا به مدیران این وزارتخانه پند دهد و یک بار دیگر شرح وظایف قانونی این نهاد را مرور کنند. باید به آقای رییسی یادآور شد دیگر زمان برای بیان آرزوها تمام شده و باید دستورهای اجرایی مشخص داد. این آرزوها و اندرزها راه به جایی نمی برد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 317873
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا