در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح شد؛

وعده مسکن دولت سیزدهم با افزایش سرمایه بانک مسکن محقق می شود؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تصویب پیشنهاد این وزارتخانه برای افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن به منظور افزایش توان تسهیلات‌دهی این بانک خبر داد. اما آیا این موضوع می توان به تحقق وعده ساخت مسکن دولت سیزدهم کمکی کند؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: پیشنهاد وزارت اقتصاد برای تأمین مالی نهضت ملی مسکن به تصویب دولت رسید و ۱۰ هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک مسکن برای افزایش توان تسهیلات‌دهی این بانک اختصاص یافت.


پیمان مولوی تحلیلگر اقتصادی در خصوص میزان اثرگذاری این مصوبه در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» گفت: به نظر می‌رسد چنانچه دولت از ابتدا همین کار را انجام می‌داد، عاقلانه‌تر، درست‌تر و حرفه‌ای‌تر بود. اگر دولت در ابتدا عدد چهار میلیون مسکن را مطرح نمی‌کرد، تا این حد دچار مشکل نمی‌شد.

او در ادامه افزود: متاسفانه پوپولیسم در ایران در چنین مواقعی خودش را نشان می‌دهد. دولت برای این که چهار میلیون واحد مسکونی برای ایرانیان بسازد، به بودجه بسیار کلانی نیاز دارد؛ تا حدی که مانند پروژه مسکن مهر، در مراحل بعدی اقتصاد کشور را با تورم شدیدی روبه‌رو خواهد کرد.

مولوی همچنین گفت: البته منظور این نیست که پروژه مسکن مهر الزاما کار اشتباهی بوده است. اما مانند موضوع یارانه‌ها به انحراف کشیده شد.

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: واقعیت این است که اگر شما بتوانید سیستم وام‌دهی را برای طیف مقتصد صرفه‌جو یعنی افرادی که قصد خریدن اولین خانه خود را دارد، تقویت کنید و همچنین میزان وام را بالا برده و از طرف دیگر نسبت وامی که برای خرید خانه پرداخت می‌شود را افزایش دهید، بسیار کمک کننده است. بدین صورت که بانک بتواند به جای ۵۰ درصد، تا ۷۰ آن را تقبل کند. در این صورت کمک شایانی به افرادی که می‌خواهند اولین خانه خود را بخرند، می‌شود.

مولوی در پایان خاطر نشان کرد: چنین عملکردهایی بسیار حرفه‌ای‌تر از بحث ساخت چهار میلیون واحد مسکونی است؛ برنامه‌هایی که در آخر نیز دچار مشکل می‌شوند.

اخبار برگزیدهبانک و بیمهمسکن
شناسه : 317753
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا