صرفه جویی در سوخت هواپیما با فناوری پوست کوسه

این فناوری به صرفه‌جویی سالانه حدود ۴۰۰ تن نفت سفید و بیش از ۱۲۰۰ تن دی اکسید کربن برای هر هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER کمک می کند..

به گزارش جهان صنعت نیوز، هفته گذشته، آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) به شرکت لوفت‌هانزا تکنیک (Lufthansa Technik) مجوز داد تا از فیلم‌های مخصوص صرفه‌جویی در مصرف سوخت «AeroSHARK riblet» روی دو نوع بوئینگ ۷۷۷ استفاده کند. این فناوری که در ساخت آن از پوست کوسه الهام گرفته شده و بر پایداری سوخت متمرکز است، به طور مشترک توسط لوفت‌هانزا تکنیک و شرکت شیمیایی BASF توسعه یافته و اکنون روی هواپیماهای باربری لوفت هانزا و خطوط هوایی بین‌المللی سوئیس (SWISS) نصب خواهد شد.

این پوشش به لطف ساختار سطحی خاص خود که از دنده‌های میکروسکوپی یا به اصطلاح ریبلت (riblet) تشکیل شده، مقاومت اصطکاکی سطح هواپیما را کاهش و در نتیجه، مصرف سوخت و انتشار گاز دی‌اکسید کربن را حدود یک درصد کاهش می‌دهد.

هواپیمایی با فناوری پوست کوسه / عکس

این بدان معناست که هر بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER که توسط سوئیس اداره می‌شود، با استفاده از این فناوری سالانه در حدود ۴۰۰ تن نفت سفید و بیش از ۱۲۰۰ تن دی اکسید کربن صرفه جویی می‌کند. بوئینگ ۷۷۷F نیز با بهره‌گیری از این روش سالانه در حدود ۳۷۰ تن سوخت و ۱۱۷۰ تن دی‌اکسید کربن صرفه‌جویی خواهد کرد.

اولین پروازها با این فناوری جدید آغاز شده است

اولین بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER این شرکت هواپیمایی سوئیسی مجهز به «AeroSHARK» در ماه اکتبر فعالیت روزانه خود را آغاز کرده است. اولین پروازهای این هواپیما که در روزهای هشتم و نهم سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۷ و ۱۸ شهریور) انجام شد، برای جمع‌آوری شواهد دقیق مبنی بر عدم ایجاد اثرات منفی استفاده از فناوری «AeroSHARK» بر ایمنی بوئینگ ۷۷۷ صورت گرفت.

پروازهای اولیه با انجام چندین هفته ارزیابی داده‌ها دنبال شد. فرمان جدید صادر شده توسط آژانس ایمنی هوانوردی اروپا اکنون به لوفت‌هانزا تکنیک اجازه می‌دهد تا فیلم‌های ریبلت (riblet) خود را بر وی تمام هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER و ۷۷۷F نصب کند.

سورن استارک (Soeren Stark)، مدیر اجرایی لوفت‌هانزا تکنیک می‌گوید: تأیید «AeroSHARK» برای انواع بوئینگ ۷۷۷ گام مهمی در توزیع این فناوری جدید برای پایداری بیشتر در حمل و نقل هوایی است.

نصب این فناوری بر چندین هواپیمای دیگر

«AeroSHARK» اکنون بر روی دوازده فروند بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER و یازده هواپیمای ۷۷۷F سوئیس و لوفت‌هانزا کارگو نصب خواهد شد. انتظار می‌رود این تغییرات، سالانه بیش از ۲۵۰۰۰ تن از ردپای کربن لوفت هانزا را کاهش دهد.

در سال ۲۰۲۰، لوفت هانزا اولین پرواز باری ۱۰۰ درصد بدون کربن خود را انجام داد./خبرآنلاین

دانش و فناوری
شناسه : 317708
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا