تایوان همچنان عامل اختلاف؛

تنش میان چین و آمریکا بالا گرفت

ارتش چین اعلام کرد رزمایش‌هایی را یکشنبه (۲۵ دسامبر) در دریا و حریم هوایی نزدیک تایوان در پاسخ به اقدام تحریک‌آمیز واشنگتن و تایپه انجام داده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ به گزارش رویترز، فرماندهی جناح شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در بیانیه‌ای بدون ارائه جزئیات اعلام کرد: همه اقدامات لازم را برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی انجام خواهیم داد.


به گزارش شبکه چینی سی‌جی‌تی‌ان، ارتش چین یکشنبه گشت‌زنی‌ها و تمرین‌های امنیتی مشترک آمادگی رزمی را در آب‌ها و حریم هوایی اطراف جزیره تایوان صورت داد. «شی یی» سرهنگ ارشد سخنگوی فرماندهی جناح شرقی گفت: این پاسخی قاطع به تشدید تبانی بین ایالات متحده و منطقه تایوان چین است. 

پیش‌تر، وزارت دفاع چین بعد از آن که جو بایدن قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۳ آمریکا را امضا کرد، در بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن عمداً «تهدید چین» را به عنوان بهانه‌ای برای افزایش هزینه‌های نظامی خود در تلاش برای حفظ سلطه جهانی‌اش مطرح می‌کند. «تان که‌فی» سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد: حقایق بیش از یک بار ثابت کرده که ایالات متحده تهدید مستقیم نظم بین‌المللی و مقصر آشفتگی منطقه است.

این بیانیه افزود آمریکا در دنبال کردن منافع خود در موارد متعدد یا جنگ علیه کشورهای دیگر به راه انداخته یا درگیری ایجاد کرده که باعث تلفات گسترده و آوارگی غیرنظامیان بی‌گناه شده است. 

وزارت دفاع چین در ادامه اعلام کرد: بودجه نظامی ۸۵۸ میلیارد دلاری برای سال مالی ۲۰۲۳ که اجازه ۱۰ میلیارد دلار کمک امنیتی و خرید سریع تسلیحات به تایوان را داده، یکی دیگر از اقدامات تحریک‌آمیز است که صلح و ثبات در تنگه تایوان را به طور جدی به خطر می‌اندازد و خطر رویارویی نظامی چین-آمریکا را افزایش می‌دهد. 

پیش از آن هم وزارت خارجه چین شنبه (۲۴ دسامبر) اعلام کرد قانون مجوز دفاع ملی آمریکا، تهدید چین را مطرح، در امور داخلی این کشور مداخله و به حزب کمونیست چین حمله می‌کند. پکن اعلام کرد آمریکا باید از تلاش برای استفاده از تایوان برای مهار چین و دستکاری، تحریف و توخالی کردن اصل چین واحد دست بکشد و حرکت در مسیر اشتباه و خطرناک را متوقف کند. 

«وی فنگ» وزیر دفاع چین هم در گفت‌وگو با «لوید آستین» همتای آمریکایی خود تایوان را خط قرمزی غیرقابل عبور برای کشورهای خارجی توصیف کرد و گفت این جزیره در مرکز منافع اصلی پکن قرار دارد.

بر اساس سیاست چین واحد که آمریکا آن را قبول دارد، تایوان بخشی از چین است. با آنکه آمریکا با این جزیره روابط «غیررسمی» دارد، روابط قوی تجاری و امنیتی بین دو طرف برقرار است.

حمایت آمریکایی‌ها از جدایی‌طلبان تایوانی و فروش تسلیحات به تایپه، خشم چین را برانگیخته است. چندی پیش «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سفری تحریک‌آمیز به تایوان رفت که قطع برخی مذاکرات پکن و واشنگتن و رزمایش‌های چین اطراف تایوان را به دنبال داشت./ فارس

سیاسی
شناسه : 317261
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا