اولین قرارداد حمل و نقل ریلی ایران و افغانستان امضا شد

اولین قرارداد حمل و نقل ریلی میان جمهوری اسلامی ایران و کشور افغانستان با مساعدت نمایندگی ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان به امضاء رسید.

به گزارش جهان صنعت نیوز: مصطفی رضایی مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان در این زمینه اظهار کرد: پروژه راه‌آهن خواف – هرات پروژه‌ای است که تا عمق ۶۵ کیلومتری افغانستان اجرای آن به عهده جمهوری اسلامی ایران است در واقع فارغ از این‌که حاکمیت افغانستان جمهوری باشد یا امارت اسلامی تعهد جمهوری اسلامی به کشور افغانستان است تا آن مرحله را تکمیل کند.

وی همچنین بیان کرد: پس از ناآرامی‌هایی که در افغانستان اتفاق افتاد خطوط ریلی صدمات زیادی دید و طی شش ماهه گذشته مذاکراتی توسط کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به دستور آقای کاظمی قمی انجام و توافق شد تا کنسرسیوم تعهدات ریلی ایران به افغانستان را انجام دهد.

رضایی ادامه داد: در واقع امروز سه تفاهم‌نامه نهایی شد که یکی مربوط به قرارداد تکمیل قطعه ۳ با راه‌آهن افغانستان بود، دیگری انعقاد اولین قرارداد حمل و نقل ریلی بین ایران و افغانستان و مورد سوم هم پیشنهاد سرمایه‌ گذاری ایران و اعلام آمادگی کنسرسیوم ریلی افغانستان برای زیرساخت‌های ریلی بود که در این جلسه ارائه گردید.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان اضافه کرد: در واقع بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران متقاضی سرمایه‌ گذاری در خطوط راه‌آهن افغانستان است و پیشنهادی که ارائه دادیم از منطقه روزنک تا هرات می‌باشد که امیدواریم تا شش ماه آینده به بهره‌برداری عملیاتی برسد.

وی تصریح کرد: سرمایه‌ گذاری کاملا با طرف ایرانی در فاز اول ۱۵۰ میلیارد تومان، در فاز دوم ۴۲ میلیون دلار برای قطعه چهارم و در فاز سوم هم دو میلیارد دلار برای راه‌آهن هرات – مزارشریف است در واقع به ازای این اقدامات سرمایه‌ گذاری معدن در اختیار کنسرسیون قرار می‌گیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 316458
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا