موشک شرکت اسپیس‌ایکس فرودگر ژاپنی را همراه یک ماه‌نورد اماراتی به فضا پرتاب کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: یک شرکت ژاپنی مستقر در توکیو فرودگر خود را برای نشست روی سطح ماه به همراه یک ماه‌نورد اماراتی با موشک شرکت اسپیس‌ایکس به فضا فرستاد. موشک فالکون۹ که روز یکشنبه با فرودگر ژاپنی و ماه‌نورد اماراتی به سوی ماه پرتاب شد، یک ربات اسباب‌بازی گونه ژاپنی را نیز برای حرکت و چرخش در غبار خاکستری با خود به سوی ماه برد.
 
شرکت ژاپنی «آی‌اسپیس» فرودگر خود را طوری طراحی کرده که از حداقل سوخت برای حرکت به سمت ماه استفاده کند تا به این ترتیب در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.
 
موشک فالکون۹ که روز یکشنبه با فرودگر ژاپنی و ماه‌نورد اماراتی به سوی ماه پرتاب شد، یک ربات اسباب‌بازی گونه ژاپنی را نیز برای حرکت و چرخش در غبار خاکستری با خود به سوی ماه برد.

فرودگر ژاپنی دست‌کم به پنج ماه زمان نیاز دارد تا خود را به ماه برساند و ماه‌نورد اماراتی را روی سطح این کره مستقر کند.


شرکت ژاپنی «آی‌اسپیس» فرودگر خود را طوری طراحی کرده که از حداقل سوخت برای حرکت به سمت ماه استفاده کند تا به این ترتیب در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و فضای بیشتری نیز برای محموله موشک باقی بگذارد.

این فرودگر به این ترتیب پرواز خود را از فاصله یک میلیون مایلی زمین به سوی ماه آغاز می‌کند و با صرف انرژی کم و سرعتی نسبتا آهسته در نهایت پایان آوریل یا اوایل مارس روی ماه خواهد نشست.

فرودگر «هاکوتو-آر» علاوه بر این، ابزاری کره‌ای شکل به اندازه یک پرتغال را که شرکت ژاپنی «آی‌اسپیس» طراحی کرده و در ماه به یک ربات چرخدار تبدیل می‌شود، با خود حمل کرده است.

یک باتری نیمه هادی ساخته شده توسط یک شرکت آلمانی در ژاپن، یک کامپیوتر پروازی مجهز به هوش مصنوعی برای پردازش ویژگی‌ها و شاخص‌های زمین‌شناسی مخابره شده توسط ماه‌نورد اماراتی که شرکتی کانادایی آنرا ساخته است، به همراه دوربین‌هایی با دید ۳۶۰ درجه، از دیگر محموله‌های موشک فالکون۹ هستند که روز یکشنبه از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شدند.

ماه‌نورد «راشد» دومین مرحله از جاه‌طلبی‌های فضایی امارات

امارات عربی متحده که پیش‌تر ماهواره‌ امید را به مدار مریخ فرستاده بود، این بار با ارسال ماه‌نوردی تحقیقاتی پرچم خود را بار دیگر در فضا به اهتزار درخواهد آورد.

ماه‌نورد امارات که به همراه فرودگر ژاپنی و یک تاسواره ناسا به نام «کیوب‌سَت» با چراغ قوه قمری به سوی ماه پرتاب شده، تنها ۱۰ کیلوگرم وزن دارد و با چهار چرخ گردان از قابلیت حرکت در جهات مختلف برخوردار است.

این ماه‌نورد برای بزرگداشت نام خاندان پادشاهی امارات به ویژه شیخ راشد آل زاید، بنیانگذار این کشور «راشد» نام گرفته است.

راشد در واقع دومین مرحله از برنامه جاه طلبانه اکتشاف فضایی توسط ابزارهای روباتیک امارات است که نخستین مرحله آن پیش‌تر با کمک ژاپن در پی قرار دادن یک کاوشگر فضایی ۱۳۵۰ کیلوگرمی در اطراف مریخ برای مطالعه جو سیاره سرخ و یافتن اسرار تغییرات فصلی کلید خورده بود.

در صورت موفقیت آمیز بودن این ماموریت، ژاپن و امارات متحده عربی به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم رده‌بندی کشورهایی را که موفق به فرود روی ماه و فرود آوردن کاوشگر روی این سیاره شده اند، از آن خود خواهند کرد؛ ماموریتی که پیش از این تنها ایالات متحده، روسیه و چین موفق به انجام آن شده بودند.

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 313417
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا