ساخت ۱۱ هزار مسکن در پایتخت کلید خورد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سید مهدی هدایت با اشاره به شنبه های امید و افتخار گفت: با حضور جمعی از مدیران شهری طرح ساخت ۱۱ هزار مسکن کلنگ زنی شد که حدود پنج هزار واحد مسکونی در این بخش از کلنگ زنی مربوط به شهرداری تهران است و مابقی را با همراه بخش خصوصی تسهیل گری می کنیم.


انعقاد ۲۳ تفاهم نامه ساخت مسکن

وی با اشاره به مصوبات قرارگاه جهادی مسکن افزود: در قرارگاه جهادی مسکن تا کنون ۲۳ تفاهم نامه امضا کردیم که حدود ۳۸۰ هزار واحد مسکن است؛ از این میان ۱۰۳ پروژه با ۸۶ هزار واحد انجام شده است.

هدایت با اشاره به فرآیند قرارگاه جهادی مسکن گفت: تفاهم نامه هایی که منعقد می شود سپس به پروژه تبدیل خواهد شد. پس از آن مصوبات را اخذ می کنند و نهایتا کلنگ زنی می شود.

تسریع کلنگ زنی های ساخت مسکن در ماه های آینده

به گفته وی شهرداری تهران بنا دارد تا کلنگ زنی ها را سرعت بیشتری پیگیری کند چرا که طرح هایی که در قرارگاه است در مراحل پایانی اخذ پروانه قرار دارند.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به طرح های قبلی که کلنگ زنی شده است، افزود: طرح هایی که کلنگ زنی کردیم همگی اجرایی شده و در قرارگاه جهادی مسکن اینگونه نیست که شهرداری تهران بخواهد ۱۸۰ هزار واحد مسکونی بسازد بلکه تسهیل گری انجام می دهیم، موانع را رفع و به افراد کمک می کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران اقدام به تسهیل گری می کند عنوان کرد: هدف ما این است که زیرساخت ها را آماده کنیم و بخش خصوصی ساختمان ها را بسازد و بهترین مدل ساخت و ساز هم همین است. برخی مواقع هم در صدور پروانه مشارکت می کنیم.

جزئیات اهداف قرارگاه جهادی مسکن؛ از خانه دار شدن مستاجرین تا پاسخ به منتقدین

هدایت با اشاره به هدف شهرداری در قرارگاه جهادی مسکن گفت: هدف ما یک چیز است. تبدیل شهر تهران به جریان پایدار. موضوعی که منتقدین می گویند مسکن خالی در تهران است و چرا ساخت و ساز انجام می شود، ما در جواب می گوییم که ۴۰۰ هزار واحد خانه خالی در مناطق شمالی و برخوردار تهران هستند که واحد های بزرگی بوده و برای سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: ولی ما در قرارگاه جهادی مسکن بنا داریم ۵۰ درصد مستاجرین را خانه دار کنیم و گروه هدف ما این است که مستاجرین را خانه دار کنیم. ما مسکن استطاعت پذیر می سازیم. مسکن هایی که خالی است استطاعت پذیر نیستند.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری تهران اقدام به ساخت واحد مسکونی می کند، گفت: دلیل دیگر اینکه ما چرا مسکن می سازیم این است که ما در شهر تهران بیش از ۲۲۰ هزرار پلاک ناپایدار داریم که بخشی در بافت فرسوده است بخشی خارج از بافت است و بخشی هم بافت تاریخی است و این پلاک های ناپایدار را نمی شود همین گونه نگه داشت پس قابل توقف نیست.

وی افزود: در این ۱۱ هزار واحد مسکونی یک هزار و ۲۰۰ واحد از پلاک های تجمیعی بافت فرسوده است یعنی این ۱۱ هزار واحد مسکونی به سه بخش تقسیم می شود، پنج هزار واحد برای شهرداری تهران است، یک هزار واحد مربوط به بافت فرسوده و پلاک های تجمیعی است و مابقی در سایر مناطق مانند منطقه ۲۲ است.

هدایت در پاسخ به سایر انتقادات نیز اظهار کرد: همچنین می گویند جمعیت تهران با افزایش ساخت و ساز افزایش پیدا می کند، باید بگوییم اینگونه نیست عموما این اقدامات به افزایش جمعیت منجر نشده است و ما آمار داریم که بین سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ که یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ساخته شده است تنها ۸۳ هزار نفر به تهران اضافه شده است.

به گفته وی، این گونه نیست که خانه ای ساخته شود و ۴ نفر به جمعیت تهران اضافه شود بلکه عموما در تهران واحدهایی که ساخته می شود به بحث تخریب و بازسازی و ازدواج منجر می شود.

نحوه مشارکت شهرداری در نهضت ساخت مسکن

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص جزئیات پنج هزار واحد ساختمانی که برای شهرداری تهران است نیز گفت: مدل این است که پروانه و زمین از ما است ولی ساخت با بخش خصوصی است. ممکن است که بعدا سازمان اجاره داری راه بیافتد بخشی از این ساختمان ها به اجاره داری اختصاص پیدا کند.

هدایت در پاسخ به این سوال که ۱۱ هزار واحد مسکونی مربوط به چه کسانی و در کدام مناطق است، گفت: این واحد ها مربوط به بخش ها و مناطق مختلف است که بخش خصوصی و تعاونی ها در آن دخیل است.

وی در پاسخ به این سوال که مشارکت شهرداری در ساخت و ساز تا چه میزان به کاهش قیمت مسکن منجر می شود، گفت: هر جا که عرضه افزایش پیدا کند قیمت کم می شود ولی مسکن مانند کالاهای دیگر نیست که عرضه زیاد شود با کاهش قیمت مواجه شویم بلکه مولفه های زیادی اثر گذار است اما قیمت مسکن در مسکن استطاعت پذیر هنگامی که عرضه بیشتر می شود اثر گذار است. برای همین است که اگر مسکن تولید می شود مردم امیدوار هستند که کاهش قیمت داشته باشیم.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: از آنجایی که مسکن هایی که ساخته می شود در مناطق متوسط است برای همین معتقدم که در قیمت مسکن اثر می گذارد از آن مهم تر که اشتغال ایجاد می شود و ساخت ۱۱ هزار واحد در تهران اشتغال ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه بیشتر این واحد های مسکونی در مناطق جنوبی پایتخت است، افزود: بیشتر این واحدهای مسکونی در مناطق ۱۸ و ۱۵ است.

با حضور جمعی از مدیران شهری پایتخت ساخت ۱۱ هزار مسکن استطاعت پذیر در مناطق مختلف پایتخت کلنگ زنی شد. قرار بود علیرضا زاکانی شهردار تهران در این مراسم حضور پیدا کند که بدلیل حضور در جلسه هیات دولت زاکانی در این مراسم غایب است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 312690
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا