معادله عربستان با آمریکا و چین

به گزارش جهان صنعت نیوز: هر چند که پکن نمی‌تواند به طور کامل جایگزین آمریکا برای تامین امنیت در منطقه ناامن خاورمیانه شود، اما قطعا روزهای وابستگی تام و تمام سعودی‌ها به ایالات متحده نیز پایان یافته است. در واقع در دوران جنگ سرد جدید که شاهد افزایش تنش‌ها میان آمریکا با چین و روسیه هستیم، سعودی‌ها نه تنها از انتخاب یکجانبه یک طرف خودداری کرده، بلکه احتمالا تلاش می‌کنند به چین و روسیه نزدیک‌تر شوند.

امروز در مقایسه با استقبالی که از شی و بایدن به عمل آمده، می‌فهمیم که روابط بن سلمان با جو بایدن چندان دوستانه نیست. ولیعهد سعودی تاکید کرده که برایش مهم نیست بایدن در موردش چه فکری می‌کند.

وقتی که عربستان تقاضای آمریکا در خصوص میزان تولید نفت در اوپک‌پلاس را رد کرد، این عمل از سوی محافل غربی به عنوان تقویت ماشین جنگی پوتین تعبیر شد. نکته جالب این است که بایدن قبل از سفر خود به ریاض در مقاله‌ای تصریح کرده بود که برای رقابت با چین لازم است روابط با عربستان بهبود یابد. اما از منظر بن سلمان قضیه به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. او اکنون می‌تواند از کارت چین بهره‌برداری کند. سعودی‌ها سال‌هاست که روابط خود را با چین توسعه می‌دهند. این امری طبیعی است که وقتی قدرتی بزرگ یعنی ایالات متحده، قدرت کوچک‌تر را از اولویت خود خارج می‌کند، قدرت کوچک‌تر سعی کند با تنظیم مجدد روابط به دنبال سایر قدرت‌ها برای حفظ تعادل و جبران این قضیه باشد.

همچنین برای محمد بن سلمان، چین فقط اهرمی نیست که باید در برابر ایالات متحده به کار گرفته شود. چین اکنون بزرگ‌ترین شریک اقتصادی عربستان است که حجم تجارت آنها حتی از ایالات متحده نیز پیشی گرفته است. از سوی دیگر شی جین‌پینگ که از زمان شیوع همه‌گیری کرونا به ندرت به خارج از کشور سفر کرده، تصادفی نیست که عربستان را به عنوان یکی از مقاصد سفرهای خارجی خود برگزیده است.

در این رابطه هر چند که باید تاکید کرد که روابط واشنگتن و ریاض در شرف فروپاشی نبوده و آمریکا همچنان شریک کلیدی عربستان در مسائل امنیتی باقی می‌ماند، اما موضوع مشخص این است که دو کشور دیگر مانند سابق نبوده و عربستان آمریکا را برادر بزرگ‌تر خود نمی‌داند.

منبع: فارین پالیسی

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 312599
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا