سفر به پایتخت طبیعت ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  استان کهگیلویه‌وبویراحمد را بسیاری پایتخت طبیعت ایران می‌دانند. یکی از شهرهای کوهستانی زیبا در این استان شهر سی‌سخت است که در شمال غربی این استان قرار گرفته است و جاذبه‌های طبیعی زیادی از جمله رودخانه‌ها، چشمه‌ها، مناطق کوهستانی و دشت‌های پرگل آن هر سال بسیاری از طبیعت‌دوستان را به این منطقه جذب می‌کند.


در هنگام سفر به استان کهگیلویه‌وبویراحمد در نظر داشته باشید که دو شهر این استان یعنی یاسوج و سی‌سخت از بهترین شهرها برای دیدن جاذبه‌های طبیعی هستند.

 عبور رودخانه بشار از میان شهر یاسوج بر زیبایی‌های این شهر افزوده است، همچنین پارکی ساحلی در کنار این رودخانه ساخته شده که بسیاری از گردشگران در سفر به یاسوج کنار آن چادر می‌زنند.

باغ چشمه بلقیس نگین انگشتری استان

 باغ چشمه بلقیس با نخل‌های زینتی سر به فلک کشیده و حوض آب بزرگ و مدورش یکی از جاذبه‌های تماشایی استان کهگیلویه‌وبویراحمد است.

 این باغ در چهار کیلومتری شهر چرام و در مسیر چرام به گچساران قرار دارد.

 قدمت این باغ چشمه به دوره پهلوی می‌رسد و مساحت ۵۵ هزار متری آن مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید آبشاری که در آن وجود دارد یک آبشار مصنوعی است که در سال‌های اخیر ایجاد شده است. وجود درختان گردو، گلابی، سیب، لیموترش، توت و انجیر بر جاذبه‌های این باغ تماشایی افزوده است. همچنین تجهیز شدن باغ به سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی باعث شده که خدمات مورد نیاز گردشگران در طول بازدید از آن فراهم باشد.

غار ناشناخته روستای ده شیخ

 یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی استان کهگیلویه‌وبویراحمد غار ده شیخ است. این غار در دو کیلومتری روستای ده شیخ و در ۵۰ کیلومتری یاسوج قرار گرفته است.

 اگرچه غار برای سال‌های طولانی ناشناخته بوده است اما در سال ۱۳۸۹ آن‌طور که روایت می‌شود چوپانی که به دنبال گله خود بوده متوجه آن می‌شود و آن را کشف می‌کند.

 آثار به‌جامانده در غار حکایت از تعلق آن به دوره دوم زمین‌شناسی دارد و پژوهشگران غار ده شیخ را یک غار آهکی طبیعی می‌دانند.

 وجود قندیل‌های آویزان از سقف غار و گرم بودن غار در زمستان و سردی آن در تابستان از ویژگی‌های شاخص آن است.

تاکنون پژوهشگران نتوانسته‌اند دلیل این ویژگی شاخص آب و هوای قاره‌ای را درک کنند، همچنین براساس بررسی‌های باستان‌شناسی صورت‌گرفته مشخص شده بقایای انسان، حیوان و سفال در این غار وجود دارد.

گفته می‌شود استخوان‌های به دست آمده در غار چیزی حدود ۱۳۵ میلیون سال قدمت دارند که در نوع خود جالب توجه هستند.

جاذبه‌های طبیعی و روستاهای شاخص منطقه

دیگر جاذبه استان کهگیلویه‌وبویراحمد آبشار کیوان است. آبشار کیوان در شهر گچساران قرار دارد. پلکانی بودن آبشار کیوان باعث شده منظره زیبایی از آن پیش چشم بازدیدکنندگان خلق شود.

همچنین از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان کهگیلویه‌وبویراحمد می‌توان به دشت لیشتر و آبشار یاسوج اشاره کرد.

اگر اهل روستاگردی باشید باید در نظر داشته باشید که روستای کاکان یکی از روستاهای شاخص این استان به شمار می‌آید که در ۳۰ کیلومتری شرق یاسوج قرار دارد.

یکی دیگر از روستاهای استان کهگیلویه‌وبویراحمد، روستای مارین است که در جاده قدیمی دهدشت به سمت گچساران واقع شده است. پس از گذر از جاده کوهستانی و عبور از کنار تپه‌ها و جنگل‌های بلوط به این روستا می‌رسید؛ روستایی که در دل باغ‌های فشرده قرار گرفته و هوای مطبوع در فصل بهار و پاییز و آب و هوای گرم در تابستان از ویژگی‌های آن است.

 رودخانه‌ای از شمال‌شرقی روستا عبور می‌کند که بر جاذبه‌های طبیعی آن افزوده است. اما نکته جالب توجه در خصوص روستا گذشته تاریخی آن است. گفته می‌شود این روستا مسیر سلطنتی شوش به تخت جمشید و بیشاپور را شکل می‌داده است.

 کوچه‌های پهن قابل ‌دسترسی روستا، همچنین کوچه‌باغ‌های قدیمی آن مورد توجه گردشگران برای قدم زدن و تفریح قرار می‌گیرند. خانه‌های قدیمی که به آنها توشلی گفته می‌شود نیز در روستای مارمین بسیار جالب توجه هستند. توشلی‌ها یکی از ویژگی‌های شاخص روستا و در واقع خانه‌های قدیمی هستند که در آنها یک همزیستی مسالمت‌آمیز بین انسان و دام شکل گرفته است. در این خانه‌ها با یک اختلاف سطح ۲۰ سانتیمتری دام و انسان در حال سکونت در کنار یکدیگر هستند.

جاذبه‌های تاریخی کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد

قلعه تاریخی چرام یکی از مهم‌ترین یادگاری‌های به‌جا مانده از گذشته‌های دور استان کهگیلویه‌وبویراحمد است.

این قلعه در هزاره چهارم قبل از میلاد بخشی از تمدن عیلامیان بوده و بر اساس اسناد به دست آمده تا اواخر دوره ساسانیان محل سکونت و تمدن بوده است.

آنچه که از قلعه تاریخی چرام به‌جا مانده براساس برخی روایت‌ها به دوران تاریخی بعد از اسلام برمی‌گردد.

این اثر تاریخی که در مهر سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده یکی از اماکن دیدنی دهدشت است.

 در ورودی پایین قلعه حمامی قرار گرفته است که بر اساس معماری ایرانی طراحی شده و جلوه خاصی دارد. ارتفاع بلند قلعه امکان تماشای طبیعت زیبای اطراف را فراهم می‌کند.

سنگ‌نوشته‌ای نیز در کنار ورودی قلعه قرار گرفته است که به دلیل تخریب‌های صورت گرفته، اطلاعات دقیقی از قدمت و مفهوم نوشته‌های آن در دست نیست. نکته جالب در خصوص معماری این قلعه این است که بر اساس فرهنگ و خصوصیات شاخص مردم منطقه ساخته شده و روایتگر بخشی از فرهنگ و تاریخ استان کهگیلویه‌وبویراحمد است.

از جمله دیگر آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی استان کهگیلویه‌وبویراحمد می‌توان به مقبره یکی از حاکمان محلی اشاره کرد که قدمت آن به دوره اشکانی می‌رسد و در شهر چرام قرار دارد.

آثار به‌جا مانده از دوره قاجار نیز در این استان وجود دارد و گویای این امر است که در ۲۰۰ سال گذشته چرام به عنوان تفریحگاه در فصل بهار و تابستان توسط شاهزادگان قاجاری مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 312387
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا